Een business coach

Sinds een kleine maand heb ik een business coach.

En dat is fijn.

Soms is het namelijk best eenzaam om ZZP-er te zijn. Ik bedoel daarmee niet zozeer dat ik gezelschap mis: ik kan heel goed alleen zijn. Ik werk ook helemaal niet zo veel en daarbuiten houd ik genoeg tijd over om “gezellig onder de mensen te zijn”.

Ik loop eigenlijk ook nooit echt vast in mijn werk in de zin van dat ik hulp nodig zou hebben. Ik ben daar niet onzeker in.

Waar ik wél soms een maatje in mis, is in het maken van strategische keuzes: welke kant ga ik op met mijn bedrijf, welke van mijn kwaliteiten kan ik beter uitnutten?
Ik mis soms ook een spiegel: waarom kijk ik op een bepaalde manier tegen situaties aan en kan dat ook op een andere manier? Als iets me energie kost, waarom kost me dat dan energie en hoe ik dan beter voor mezelf zorgen? Wat heb ik eigenlijk nodig in mijn werk, waar word ik blij van en hoe zorg ik ervoor dat de taken waarvan ik níet blij word, een niet te grote wissel op me trekken?

De coach weet inhoudelijk geen bal van mijn werk. Toch heb ik ook op een concreet commercieel niveau veel aan hem. Hij liet me bijvoorbeeld opnieuw naar mijn netwerk kijken: hoe kan ik dit netwerk beter inzetten? Waar liggen kansen? Welke contacten en samenwerkingen leveren me energie, inspiratie en (misschien wel…) extra omzet op?

Daarnaast loop ik soms tegen hele praktische zaken aan in de omgang met opdrachtgevers en -nemers. Bijvoorbeeld: In hoeverre mag een opdrachtgever van mij verwachten dat ik ad hoc een avond vrij kan maken om onaangekondigd meerwerk uit te voeren? En de avond erna opnieuw? Ook als dat in het weekend is? En hoe ga ik ermee om wanneer ik vervolgens maar de helft van het meerwerk kan factureren?

De coach heeft me nu al veel opgeleverd. Ik herken beter wanneer er bij mij geshopt wordt om kennis en tips, zonder dat ik er iets voor terugkrijg. Ook ben ik meer bezig met vragen als “Krijg ik hier energie van?” “Waarom stel ik deze klus uit?” en “Wat levert dit contact me op?”.

Eigenlijk leer ik vooral om mijn gevoel te volgen….

Dankzij mijn coach was ik onlangs assertief genoeg om tijdens een netwerkoverleg aan te geven dat we voor mij niet iedere week hoeven af te spreken, maar dat maandelijks genoeg is. En dat zonder in de valkuil van te veel eerlijke uitleg te vallen (“Ik vind jouw verhalen vaak niet zo interessant… ahem”). Nee. Ik heb op het moment gewoon andere prioriteiten. Klaar.

Wanneer ik het gevoel heb dat de balans tussen investeren en profiteren al een tijdje zoek is, dan kan ik daar gewoon naar luisteren.

Mijn gevoel volgen dus….

Stom hè? Eigenlijk is het soms zo makkelijk!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in werk, zzp. Bookmark de permalink .

3 reacties op Een business coach

  1. Klinkt goed en interessant. Leuk ook om je zo te blijven ontwikkelen.

    Liked by 1 persoon

  2. Mm.. volgens mij was mijn reactie gisteren niet doorgekomen, dus nog maar even een keer! Ik kan me goed voorstellen dat je zo’n business coach hebt ingeschakeld. Soms is het fijn om iemand (van buitenaf, met een frisse kijk op dingen) te hebben als klankbord/sparfiguur/spiegel. Ik zoek er zelf ook al even eentje. Best een uitdaging, want je moet natuurlijk wel een klik hebben én ik wil wel echt iemand die me naar een hoger niveau kan tillen.

    Liked by 1 persoon

  3. Gaaf zeg, zo’n coach!
    Als je niet zzp-er bent, maar in loondienst (wat tegenwoordig al begint te lijken op loondienst zeker als je bij een groot bedrijf werkt dat “flexibel en agile” werkt), zit je bijna met dezelfde vragen. Ik zou daar best wel hulp bij willen krijgen, zoals jij hierboven beschrijft. Mmmm, ik ga eens nadenken.

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij daarvan?

