Vrouwen of meisjes….

Weet je wat ik stom vind?

Vrouwen die zichzelf een meisje noemen.

Echt stom vind ik dat. Er is niks mis met opgroeien, namelijk.

Zo volg ik af en toe, via social media, twee volwassen vrouwen, beide minimaal 45 jaar oud (eentje is eerder 55…), die een jaar lang hun woning verhuren en met een camper door Europa trekken om te klimmen aan rots. Ik vind dat heel stoer en gaaf. Ik lees er graag over en soms droom ik dan weg bij het idee dat ik het ben.

Ik ken deze dames ook “in het echt”. Dat maakt het nog leuker om ze te volgen.

Maar… ik haak alleen zo af op de tags die ze gebruiken op die social media. Zoals bijvoorbeeld #girlsthatclimb. Meisjes die klimmen. Ik denk dan: “wat nou meisjes..”

Ik bedoel…. ik zie alleen vrouwen als ik die link open…. en vrouwen van rond de vijftig, daar is niks meisjesachtigs aan.

Mannen die zichzelf jongens noemen vind ik ook stom trouwens.

Ik snap best dat er een grijs gebied is, hoor. Maar boven de 25 ben je toch echt wel een keer volwassen.

Wat is er mis met #climbingwomen of zo? Ja die hashtag wordt ook gebruikt, maar een stuk minder vaak……..

Of “girl boss”. Mag ik even een teiltje?

… en zo zijn er superveel voorbeelden…

Welke hashtag je dan ook combineert met “girl”, je komt meer foto’s van vrouwen dan van meisjes tegen. Gelukkig maar eigenlijk, want selfies van vijfjarigen blijf ik altijd een beetje gek vinden….

Ook blogs.

Renmeisje is 24. Meisje-Eigenwijsje is 32. De Groene Meisjes blijkt een vrouw van 30 te zijn. Kookmeisje ziet eruit als een mevrouw. Ik kwam een sportmeisje tegen met kraaienpootjes. Voetbalmeisje lijkt een term voor alle leeftijden te zijn en er is een eilandmeisje dat oud genoeg is om te emigreren. Reismeisje ziet eruit alsof ze toch echt wel al een hele tijd mag stemmen en er zijn een meisje-van-het-licht en ook een meisje-met-een-voedselallergie die respectievelijk een dochter en een zoon hebben. Het modemeisje heeft al verschillende banen gehad en ook de schonestadsmeisjes zien eruit alsof ze al langer dan 18 jaar bestaan. Veel langer. Zakenmeisje startte in 2011 als onderneemster. De meisjes van de moestuin mogen al alcohol drinken. En dan heb je ook nog die wiskundemeisjes… Eén is hoogleraar en de ander lerarenopleider….

Blogmeisje is 16. Dat wel….

 

Meisje is sowieso een stomme term. Als je het Zonne vraagt is ze allang geen meisje meer. Ze is al zes.

 

Dan ben je een meis. Aldus Zonne.

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen. Bookmark de permalink .

29 reacties op Vrouwen of meisjes….

  1. Marion zegt:

    Ben het helemaal met je eens. Wat is er mis met het woord vrouw ? Jong willen blijven en niet toegeven aan het feit dat je ouder wordt, daar heeft het ook mee te maken. Voor altijd jong, slank, sportief, geen rimpels of grijze haar te bekennen.
    De rillingen lopen me over de rug als mensen me ‘meis’ noemen. Ik ben 62.

    Liked by 1 persoon

  2. Mieke zegt:

    Heerlijk, zo herkenbaar, helemaal mee eens! Net als 40= het nieuwe 30 of nog erger, 50 het nieuwe 40 etc. Zum kotzen! 🤢
    Niks mis mee om een volwassen vrouw te zijn! Fijn weekend dames 😁

    Liked by 1 persoon

  3. Jenna zegt:

    Haha heerlijk weer om te lezen. Missvhien voelen ze zich nog een meisje😉 Ik ben 50+ maar voel me soms nog 20. Behalve als ik vroeg mijn bed uit moet, dan voel ik me soms 80😂

    Liked by 1 persoon

  4. Ria zegt:

    En al die meisjes hebben schoentjes, jurkjes, rokjes, tasjes en huisjes. Zo ergerlijk 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Nans zegt:

    Volgens dochter (3) zijn zowel zij, ik als oma meisjes… maar goed het is maar wat je aan wilt nemen van iemand met een hysterisch hinnekend knuffelpaard…

    Ik vind er eerlijk gezegd niet zoveel van. Wie zichzelf meisje wil noemen moet dat maar lekker doen. Als ze mij die titel geven, dan voel ik me echter niet aangesproken – maar goed… dat voel ik me ook niet als ze ‘mevrouw ‘ tegen me zeggen….

    Misschien missen we simpelweg nog een goede aanspreektitel voor iedereen tussen meisje en mevrouw 😉

    Liked by 1 persoon

  6. Daantje zegt:

    Meisje voor een volwassen vrouw vind ik inderdaad raar. Girl heb ik die associatie minder mee. Je hebt tenslotte ook ‘the golden girls’ en die waren volgens mij in de 80 😉

    Liked by 1 persoon

  7. Haha, ja een meisje ben ik al heel lang niet meer! Meisjes zijn kinderen en geen volwassen mensen. Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, met het woord meisje ontneem je ook een vrouw haar kracht. Een volwassen vrouw is geen meisje en ook geen vrouwtje!

    Liked by 1 persoon

  8. W zegt:

    Je vergeet de vrouwen van boven de veertig die van alles doen met hun “vriendinnetjes” . Ik had vriendinnetjes in mijn lagere schooltijd… Zum kotzen!

    Liked by 1 persoon

  9. Lot zegt:

    Meiden vind ik ook zo vreselijk om te horen. Hoor je wel eens als aankondiging van iets: meiden we gaan ……………..
    Ik ben geen meid, geen meisje ook meer, maar al bejaarde AOW-ster. Wat ben ik dan? Mevrouw voel ik me ook niet echt.

    Liked by 1 persoon

  10. Mrs H te B zegt:

    Wat een heerlijk bericht – je bent een vrouw naar mijn hart!!! Hier een middelbare muts, of middelbare mevrouw – net naar mijn stemming – compleet met een ontzettend grijs hoofd, wat hangende lichaamsdelen, een multifocale bril en twee hoorapparaten. Allang geen meisje meer dus! Wél noem ik soms de (hoog)bejaarden met wie ik werk meissie – maar dat is dan meer als een soort koosnaampje bedoeld. Maar serieus, meisje? Dat zijn inderdaad de 1 – 18 jarigen…

    Liked by 1 persoon

  11. Kruidigmeisje zegt:

    Ik ben juist blij en trots dat ook geen meisje meer ben. Dat ik mn angsten opzij heb gelegd en het leven tegemoet treedt. Met mijn lijf dus als vrouw, hoewel ook mensen ken die het als man doen. Ik voel me zelfs al e volgende grens naderen, die van wijze vrouw (oma? Mijn zoon gilt dat dat echt nog heel lang duurt)

    De mensen die ik meisje noem, of jochie, voelen zich ook zelden gecomplimenteerd.

    Liked by 1 persoon

  12. Lis zegt:

    Vrouw, je hebt helemaal gelijk! 🙂

    Liked by 1 persoon

  13. Joanne zegt:

    een paar jaar geleden toen ik nog werkte – ik was nagenoeg 60 – noemde een van de projectmanagers mij consequent “meisje”. Ik moest dat als compliment opvatten omdat ik er jong uit zag……. Ik ben hem vrij snel en consequent “jongetje” of “jochie” gaan noemen (hij was over de 60 en de baas), ook waar iedereen bij was. Hij vond het niet leuk!! Net zoals ik het niet leuk vond. En het stopte! Gelukkig.
    Joanne

    Liked by 1 persoon

  14. Mammalien zegt:

    Ik snap je punt. Toch denk ik aan mezelf ook als “meisje”. Al ben ik veel te rimpelig, te ouderwets, te dik, te…. Misschien in mijn hoofd toch nog steeds niet volwassen?! eh…

    Liked by 1 persoon

  15. Anja zegt:

    Oké, maar waarom vind je het dan stom?

    Liked by 1 persoon

  16. Ophetleven! zegt:

    Een vriendin van mij (vrouw van midden dertig) is wethouder van een middelgrote gemeente. Een tijdje geleden was er een conflict tussen de gemeente en een grote winkelketen. De CEO van deze keten (oudere man) belde haar op en zei letterlijk tegen haar “Nou meisje, ik denk dat je het niet helemaal begrijpt.” Het is neerbuigend en vooral kleinerend en zij was goed kwaad.
    In mijn ogen houd je jezelf klein als je je een meisje blijft noemen. Een soort boodschap van: neem me maar niet al te serieus. Dat voelt jouw dochter heel goed aan en ik hoop dat ze het vasthoudt.

    Liked by 1 persoon

  17. MvhJ zegt:

    Helemaal eens hoor. Hier op de saeck hoor ik ook vaak dat aan ons gerefereerd wordt als ‘de meisjes’ als ze het secretariaat noemen. En met mezelf als 37-jarige met een tweede kind op komst (en twee collega’s van 38 en 57) is meisjes toch echt een sneue term.

    Vrouwen die zichzelf meisjes en vriendinnetjes noemen… brrr. Sowieso verkleinwoordjes voor volwassen zaken. Ik snap het niet.

    Zou het te maken hebben met de afkeer van sommige vrouwen bij ouder worden?
    En bij mannen als een soort denigrerend dingetje?

    Liked by 1 persoon

  18. Anne J zegt:

    Wat ook heel erg is, je vrouwelijke collega een “collegaatje” noemen. Wordt vooral door andere vrouwen gedaan… Niet meer doen dames!

    Liked by 1 persoon

  19. De wiskundemeisjes begonnen te schrijven toen ze 25 of zo waren. Ik denk dat ze inmiddels ook wel vinden, dat ze nu wel wiskundedames geworden zijn… Ik vond het tot m’n 30e of zo raar om mezelf als vrouw te zien. Ik vond mezelf toch echt meer een meisje of jongedame. Inmiddels lukt dat al wel. Bijna 39 inmiddels, dus dat werd ook wel tijd…

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij daarvan?

