Een huisvrouwelige blog over boodschappen en koken

… blijkt die app dus ook gewoon de voorraad te beheren…

Als je tenminste aangeeft dat je het gerecht ook echt gemaakt hebt… dan vraagt ‘ie gewoon aan je of je de volgende ingrediënten dan nog wel op voorraad hebt of niet…? En dan kun je aanvinken wat eruit is gegaan.

Verrekte handig!

Ik kookte inmiddels 8 dagen volgens het weekmenu. Dat ging bijna zoals ik het bedacht had:

  • De eerste twee dagen gingen volgens planning.
  • De derde dag aten we níet de geplande maaltijd, maar de restjes van die eerste twee dagen.
  • De vierde dag had ik geen zin in koken. Ik maakte dus twee bordje hollandse tapas.
  • De vijfde dag maakte ik wat ik voor de vierde dag gepland had.
  • Op dag zes maakte ik wat ik voor de vierde dag gepland had. Dat wat ik de derde dag gepland had, ging immers op de tweede dag de diepvries in. Voor later een keer.
  • Voor de zevende dag had ik niks gepland en dat kwam goed uit, want er waren nog restjes van de vijfde en de zesde dag.
  • En op de achtste dag maakte ik een maaltijd die ik via de app googlede op zaken die in de koelkast lagen en op moesten. Ik hoefde er niet eens voor in de koelkast te kijken want de app houdt dus ook de voorraad bij. Het werd een eenpansgerecht met biogehakt, courgette, paprika, aardappelen, kerrie en yoghurt, smaakte prima. Ik deed er nog wat bleekselderij in want die moest op. En crème fraîche want al aangebroken.

De boodschappen die ik vorige week deed, gaan nu dus al een week mee en ze zijn nog niet op. In de tussentijd voerde ik de “droge voorraad” in in de app, zoals rijst, meel en gedroogde kikkererwten. En wat ik nog in de diepvries had. Vervolgens vond ik een recept voor groene linzensoep met kokosmelk, alles op voorraad, en spaghetti met de zeevruchten die blijkbaar al een tijdje in de diepvries liggen. Was ik effe vergeten….

Inplannen duurde allemaal veel minder lang dan dat ik onthouden heb van de vorige keer dat ik met weekmenu’s aan de slag was. En ook al meteen de dagen omgooide en toch maar wat anders bedacht.
Volgens mij maakte ik die menu’s toen – na zoeken naar een app – in google calendar. Dat schuift moeilijker door, blijkbaar.

Die voorraad linzen, kikkererwten en andere gedroogde bonen is overigens zó groot dat ik er nog wel een paar maandjes mee vooruit kan.

Wel wil ik morgen even naar de bakker voor lekker brood en naar de buurtsuper voor wat lekkers. Want ik ben dus dol op lekkers. Frans kaasje of chocola of zo. De fles wijn van vorige is ook op en het beviel me wel: af en toe ’s avonds een wijntje drinken. Gezellig. Met Pippa aan mijn voeten.

 

Had ik al gezegd dat je die app moet proberen? Echt doen hoor (ik heb nog steeds geen aandelen)! Veel makkelijker dan een papieren weekmenu. Ik zag zojuist dat je ook gewoon via de website kan plannen. Dan heb je die app niet nodig dus….
Zeker nu ik erachter ben hoe makkelijk er met je mee gedacht wordt wat betreft die voorraad. Misschien gaat het toch wel werken voor mij, zo’n weekmenu. Of in ieder geval langer dan twee weken…. vooral omdat dat doorschuiven zo lekker makkelijk gaat… ahem…

 

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, dagelijksedingen, eten, voornemens en doelen, weekmenu. Bookmark de permalink .

7 reacties op Een huisvrouwelige blog over boodschappen en koken

  1. Ik zou eerst maar eens aandelen in die app regelen 😉 Weekmenu’s verlopen bij mij idd meestal ook zo, bijna geen peil op te trekken. Maar wel handig dat dit systeem ook gewoon je voorraad bijhoudt qua koken enzo, dat is wel ideaal! Als ik straks een telefoon heb met meer geheugen, zal ik ‘m zeker eens proberen 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Ik maak geen week menu’s. Ik koop wat verse groenten en diepvries en dan maak ik pasta, rijst of aardappelen en wissel ik af met verschillende groenten. Voor mij werkt dat wel geen weekmenu maken.

    Like

  3. Anja zegt:

    Ok, die app ga ik ook maar eens uitproberen 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Greet zegt:

    Owja, ik plan altijd vijf dagen per week, en dan twee keer restjes. Op zaterdag soep, dat is standaard, dat hoef ik dus ook niet te plannen. Toen ik nog heel huis vol kinderen had en onregelmatig werkte in de zorg, stond ik op de zondagen dat ik thuis was hele dagen te koken. Ovenschotels, maaltijdsoepen, in bakken in de vriezer én brood. Die tijd is gelukkig voorbij. maar het werkte voor toen prima. Ik ga eens kijken bij die website,bedankt voor de tip.

    Groet,Greet

    Like

  5. Mathilde zegt:

    nou je bent net als ik, ik zou het ook net allemaal anders doen dan voorgeschreven. Plus dat Zoon ook zo zijn kookbeurten heeft. bij mij zal het dus niet werken, Zoon gaat vast niet in mijn app bijhouden wat hij hij heeft gebruikt.

    volgens mij zit er een foutje in je dagen. want wat at je nou op dag zes?

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij daarvan?

