Dus toch weer een weekmenu

Gisteren blogde ik over dat ik toch wat meer aandacht wil gaan schenken aan bezuinigen, deze maand.

En het eerste doel was: weer even wat bewuster omgaan met de boodschappen.

Voor mij hoort daar een weekmenu bij. Want… een weekmenu brengt structuur aan in je boodschappen. Ik zoek bijvoorbeeld recepten op basis van wat ik al in huis heb, of op basis van ingrediënten die ik over heb van de maaltijd van de dag ervoor. Zo versil je minder en voorkom je dat er ingrediënten langzaam dood liggen te gaan, ergens in een hoekje, omdat je steeds effe geen inspiratie hebt immer mee te koken.

Ik ben niet zo goed in weekmenu’s. Ik kom er dan bijvoorbeeld ineens achter dat ik helemaal geen tijd heb om die overheerlijke ovenschotel in elkaar te draaien of ik heb ineens zin in iets anders en het ontbreekt me aan ruggengraat om me dan aan dat menu te houden (of ik mis een obsessief compulsief gen, kan ook…).

Het plannen van een weekmenu: met een app natuurlijk!

Er zijn websites waarop je “weekmenuplanners” kunt kopen en dan krijg je een PDF-je dat je zelf moet printen op een papier. Tegen betaling. u leest het goed. Ik vind dat niks. Zo’n weekmenu is bij uitstek iets dat je digitaal wilt bijhouden: met handige linkjes naar recepten, mogelijkheden tot bewaren en verschuiven en ook – heel handig – dat je alle ingrediënten meteen op een boodschappenlijstje hebt. Die je dan vervolgens even naloopt en aanpast omdat je echt wel een snufje zout en peper al in je kast hebt staan…

Ik heb in de afgelopen jaren meerdere apps uitgeprobeerd maar vond nu toch weer een nog handigere. Die nog gratis is ook, daar kan geen betaal-pdf tegenop!

Mocht je dat ook willen uitproberen, probeer dan de app foodplanner adviseren (dit is een gratis advies waarvoor ik niet betaald krijg, gelukkig heb ik al een inkomen…).

Waarom ik blij ben met de app.

Via de app kan ik heel makkelijk recepten importeren, door naar google te gaan en te zoeken naar recepten. Je kunt per recept aantekeningen toevoegen (“niet te veel zout de volgende keer”) en ook kun je eigen recepten toevoegen. Deze kun je ook nog delen met vrienden, en ik zag zelfs een mogelijkheid van een familie account langs komen, voor de mensen die wèl zo’n sexy man hebben die nog kan en wil koken ook….
Maar dat knopje heb ik dus niet uitgecheckt. 🙂

Een weekmenu maken kost tijd.

Zo’n weekmenu plannen kost tijd, zeker wanneer je zoals ik van voor af aan begint.
Het kostte mij gisteren ongeveer een half uur. Dat was inclusief het zoeken naar en downloaden van een weekmenu-app, recepten zoeken, ingrediënten nagaan, boodschappenlijstje bijwerken, enzovoorts. Wanneer je eenmaal die fijne recepten gevonden hebt en ze staan in je snelkeuzemenu, dan kan dat nog een stuk sneller. En weekmenu’s kun je ook opslaan en 3 weken later herhalen, al dan niet met hier en daar een wijziging. In dat geval hoeft het maken van een weekmenu paar een paar minuten te vinden.

De succesrecepten slaat de app op in een snelmenu: makkelijk te vinden, een volgende keer!

En dan kun je dus met wéér een klik alle ingrediënten toevoegen aan je boodschappenlijstje. Hoppa klaar ben je.

Mijn weekmenu

Ik maakte gisteren mijn weekmenu (inderdaad, voor een halve week). En dat ziet er dan dus zó uit… (en ik liet de zondag leeg, want er gaat vast wel weer wat verschuiven, bedacht ik me…).

Ik deed meteen de boodschappen. Dat is dan wel een beetje onhandig omdat het boodschappenlijstje niet gesorteerd kan worden naar looproute, zoals sommige apps die supermarkten uitbrengen… En natuurlijk weet je ook niet wat er in de aanbieding is…

Er is nog een berg spaghetti over van gisteren en die vind ik na vriezen nooit zo lekker. Dus die eten we vrijdag op, de maaltijd van vrijdag gaat naar zondag en zo rollen we…

Oh ja. De boodschappen kostten 50 euro. Inclusief de chocola en de rode wijn…. want t moet wel leuk blijven….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, dagelijksedingen, weekmenu. Bookmark de permalink .

10 reacties op Dus toch weer een weekmenu

  1. Greet zegt:

    Het gaat er ook om om de voor jou handigste manier van weekmenu’s plannen te vinden. Ik ben nog van voor de computer, en vroeger schreef ik de weekmenu’s in de agenda. Als ik het even niet meer wist pakte ik de agenda van het jaar ervoor erbij. Kon ik zo een weekmenu overschrijven, uit hetzelfde seizoen. Nu met de digitale agenda doe ik het nog wel eens zo. Ook mochten de kinderen vaak hun menu’s opgeven…mits er niet teveel pizza,patat en pannenkoeken in kwam natuurlijk. Zo’n weekmenu was een richtlijn, geen dwang. Ik kon best op een luie of drukke dag wat uit de vriezer halen of ineens hoog culinair uit de hoek komen.
    Succes met jouw handigste manier vinden.

    Liked by 1 persoon

  2. Mieke zegt:

    Handig, ik zal die app ook eens bekijken, hier is het nu vaak “wat zullen we nu weer eens eten, zucht!” 😉

    Liked by 1 persoon

  3. MvhJ zegt:

    Ik maak mn weekmenu altijd in de app herinneringen van iphone. Daarin zit een waslijst aan gerechten die ik vaak maak. Van de meeste dingen ken ik de ingredienten uit mn hoofd. Soms check ik even mn boekje.

    In de appie app zet ik vervolgens de ingredienten + de overige boodschappen. En inderdaad op looproute van de winkel sorteer ik ze en loop erdoorheen.

    En sóms, druk ik op ‘bestellen’ en dan worden ze allemaal keurig bezorgd 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Stefanie zegt:

    Tjonge wat voel ik me ouderwets … ik maak een weekmenu op PAPIER! En vervolgens het boodschappenbriefje ook op papier! (om er in de winkel achter te komen dat ik het vergeten ben ;)). Ben toch nog maar 44 jaar haha. Overigens maak ik noodgedwongen een weekmenu, we wonen op een binnenvaartschip en doen alleen op zaterdag boodschappen. Iets vergeten? Jammer maar helaas! We kunnen het niet even bijhalen.

    Liked by 1 persoon

  5. Pingback: Zuinig november: waar gaf ik de laatste maanden te veel geld aan uit? | Mariimma

  6. Anja zegt:

    Ik heb dus zo’n man ❤ maar kook zelf ook graag, dat scheelt (alleen niet in de portemonnee want ik vind het heerlijk om lekkere ingrediënten te shoppen)

    Liked by 1 persoon

  7. Pingback: Een huisvrouwelige blog over boodschappen | Mariimma

Wat vind jij daarvan?

