Herfstvakantie thuis

Voor het eerst sinds de geboorte van Zonne, zes jaar en vier dagen geleden, zijn we thuis, in de herfstvakantie.

Daar waren allerlei redenen voor. Zo hadden we deze week iedere dag één min of meer belangrijke afspraak: een kinderfeestje van een vriendinnetje (“mijn béste vriendin!”), zwemles, dierenarts, puppycursus, uitvaart. De meeste dingen konden wel verzet of gemist worden maar niet allemaal. En dan was er nog het budget: ook al gaan we low budget, thuis blijven is altijd nog goedkoper. Plus ik had nog wat werkdingen. Huisopruimtaken. Dus. We bleven thuis.

Dat is dus tegen gevallen….

We deden echt wel leuke dingen, hoor. We gingen naar de Ef.teling, afgelopen maandag, toen Zonne jarig was (over low budget gesproken…). We gingen ook nog eens naar de dierentuin, in het weekend, met de familie. En we gingen naar het bos, meerdere keren zelfs. We brachten een zonnig dagje door in de tuin. Ik schreef een kei van een offerte voor een opdracht waarmee ik niet net onder, maar bóven mijn doelomzet voor 2017 uit kom. Als ik de opdracht krijg, tenminste…

Ik deed de dingen die moesten. Maar vooral gingen – op Zonnes verjaardag na, dan – de dagen vrij onopgemerkt aan me voorbij.

Genoeg geluksmomentjes. Vanmorgen nog, bijvoorbeeld: terwijl ik het ontbijt maakte met een bijna-zindelijke pup aan mijn voeten, met een gezellig muziekje aan en op de achtergrond mijn geweldige zesjarige dochter die hardop haar leesvaardigheden oefent. Omdat ze het wil. Gezellige huiselijkheid.
Met pup en kind naar het bos. Paddenstoelen zoeken, van boomstammen af springen, stokken weg gooien. Een picknick in het zonnetje.

Maar toch… eigenlijk best saai…! En thuis voelt moeten veel meer als moeten: de was doen, de was ophangen (wel tof dat dat buiten kan…. in oktober….), de was afhalen, de was opruimen. Praatje met de buurvrouw. De vaatwasser in- en uitruimen maal zeven. Stofzuigen. Per-ongeluk-plasje opdweilen. Tuin opruimen. Vuilniszakken aan de straat. Fiets naar de fietsenmaker. Boodschappen. Mail checken. Naar de bieb.

Ik heb thuis te veel moeten-dingen om nog erg geïnspireerd te raken voor leuke dingen. Die picknick in het bos moest uit mijn tenen komen. Was wel leuk. Kijk maar….

20171018_162929_1.gif

20171018_194229.jpg

En. Weet je. Als we thuis zijn komen we veel minder mensen tegen. Weinig toevallige ontmoetingen. Praatjes met de buren zijn vrij standaard. Kletsen met mijn vaste trainingsmaatjes ook. Ik ken ze al jaren. Oh ja waarderen wat je hebt en zo, ik ben verwend… Maar hee…. Ik vind het gewoon echt véél leuker om nieuwe mensen te leren kennen, nieuwe omgevingen, nieuwe supermarkten, wandelen op onbekende plaatsen.

 

Volgend jaar gaan we gewoon weer weg hoor, in de herfstvakantie!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in buiten, dagelijksedingen, leukedingendoen. Bookmark de permalink .

12 reacties op Herfstvakantie thuis

  1. minofmeer zegt:

    Dat is precies de reden waarom ik toch altijd in de zomer op vakantie wil, ook al kost t me sloten aan energie. Gewoon andere omgeving, uitzicht, geuren. Dat is goed voor een mens

    Liked by 1 persoon

  2. karlienvh zegt:

    Ik kan sowieso niet de hele herfstvakantie (hier in België moet die nog komen) verlof nemen, en voor een weekendje weg vind ik dit seizoen niet echt geschikt, maar zo’n paar vrije dagen vind ik toch altijd wel leuk, vorig jaar zijn we o.a. naar Vaiana gaan kijken en naar een binnenpretpark geweest.

    Liked by 1 persoon

  3. Heel herkenbaar. Het is voor ons veel makkelijker en goedkoper om thuis te zijn, maar het lukt mij niet. Ik vind weg zijn zo heerlijk, al die nieuwe dingen. Net terug van even in camper ‘wonen” ook om onze pup te laten wennen. Fijn dat je toch leuke dingen kon doen. Leuk de gravende pup! Ik dacht echt dat jullie hond wat ouder was, te weinig van dat soort pups gezien dus. Julsika onze pup bleef maar weer plassen, nadat we eerst dachten dat ze zindelijk was. Blijkt bij bezoek DA haar plasbuisje onstoken, ja dan is het wel erg pijnlijk uit te plassen en moet je dus steeds weer. Nu dus medicatie, en dweilen maar. fijn weekend nog!

    Liked by 1 persoon

  4. Nans zegt:

    Meestal ga ik ook liever weg. Deze keer thuis in verband met het wennen en hechten van dochter. Bij ons was iedereen ziek in verschillende gradaties. Daardoor vielen zowat alle uitjes af.

    Toch was het fijn, fijn knus en ontspannend. Vooral zoon is helemaal bijgekomen van de schooldrukte.

    Liked by 1 persoon

  5. Mathilde zegt:

    Eens. Een paar dagen weg is heerlijk, heel anders dan dagjes uit.

    Liked by 1 persoon

  6. Amandjuh88 zegt:

    Och jee, wat ben ik dan een saaie muts. Ik vind het heerlijk om thuis te zijn. In onze vorige woning niet, toen gingen we op de vlucht boekte 5x per jaar vakantie voor de rust. Als we nu op vakantie gaan hebben we het gevoel van wat doen we hier! Ik ben liever thuis. Ik kan wel ontzettend genieten van de vakantie verhalen van andere maar voormezelf hoeft het niet zo nodig.

    Liked by 1 persoon

  7. anitawillems zegt:

    Jammer dat je je niet echt opgeladen voelt na de vakantie. Hoe leuk al die huiselijke geneugten en klein geluk ook zijn, soms kan een mens enorm de behoefte hebben om er helemaal tussenuit te gaan.
    Voor ons doen waren wij deze herfstvakantie ongewoon veel thuis. De kinderen zijn altijd jarig in de herfstvakantie, daaromheen is altijd drukte. Vaak gaan we wel een dagje weg, maar dat hebben we nu maar geskipt. We waren allemaal moe. Michel en ik waren de hele week vrij en hebben de tijd gebruikt om aan het aftimmeren van een trapkast te werken en andere klussen die waren blijven liggen (bérgen klussen en klusjes). De kinderen gingen uit spelen of hadden hier een vriendinnetje. Enorm veel gedaan en nóg was de vakantie te kort ;-). Dit weekend gaan de man en ik nog een nachtje weg, maar eigenlijk heb ik er geen tijd voor waaah!

    Like

Wat vind jij daarvan?

