Ach en wee en wat ik daarvan vind…

Na een dik half jaar informeren en formeren, lijkt er een regeerakkoord te zijn. Veel financiële plannen zijn al uitgelekt en overal lees ik reacties van mensen.

Vooral ach en wee reacties over één uitgelicht plan. Bijvoorbeeld dat het lage BTW-tarief omhoog gaat. Of dat de wet Hillen wordt afgeschaft. En dan vooral wat voor gevolgen dit voor de persoonlijke situatie is van iemand waarbij deze dan vergeet om ook de andere wijzigingen door te rekenen. Ik vind daar wat van. Het geeft een erg eenzijdig beeld en ik krijg het idee dat de plannen worden aangevat om eens lekker ouderwets te mopperen, gewoon omdat het kan….

 

Ik ben toch wel wat meer van het grotere plaatje, geloof ik, niet zozeer geïnteresseerd in die negen euro die ik misschien meer moet gaan uitgeven.

Kort samengevat lijkt het regeerakkoord een aantal wijzigingen te bevatten:

Belasting op consumeren wordt hoger: het lage BTW-tarief stijgt van 6% naar 9%.

“Ach en wee, alleen armen worden gepakt!”

Dit tarief geldt voor de dagelijkse boodschappen, maar daarnaast óók voor “agrarische goederen” en “gas en olie voor tuinbouw” (denk hierbij aan inkoop van boerenbedrijven), geneesmiddelen en hulpgoederen (alleen die niet vergoed worden door de verzekering…), kunst en antiek, boeken en kranten, kappers, veel horeca, “recreatie en cultuur” zoals circussen en podiumoptredens, personenvervoer zoals taxi’s en ballonvaarten (deze worden al dan niet deels vergoed als je hiervoor een indicatie hebt) en nog een aantal dingen.
Ik las ergens op een blog dat hiermee “vooral de armen worden getroffen”. Ik betwijfel dat voor tal van hierboven opgesomde producten en diensten. Alleen de dagelijkse boodschappen heeft iedereen echt nodig, en deze worden voor iedereen wat duurder: bij een budget van 300 euro betaal je 9 euro meer per maand. Bij een budget van 35 euro per week is dit één euro vijf cent…. Mensen met lage inkomens voelen die 9 euro natuurlijk harder. Maar deze uitgaven worden volgens de plannen ruimschoots gecompenseerd met toeslagen en andere belastingmaatregelen, daarover later meer.
Geneesmiddelen en hulpgoederen worden duurder. Dat kan betekenen dat mensen die chronisch of ernstig ziek zijn, duurder uit zijn wanneer deze niet vergoed worden. Dat vind ik zuur….
Maar over die boodschappen…. als je nou gewoon iets minder vaak vlees eet maar vleesvervangers, en iets beter plant zodat je wat minder eten hoeft weg te gooien, heb je deze mega grote extra uitgave van nog geen tientje per maand alweer terugverdiend! Wist je dat we in Nederland met zijn allen, 41 kilo per persoon aan eten weg gooien per jaar?
Of je stopt met roken, altijd een goed idee!

De hypotheekrente-aftrek wordt versneld afgebouwd en de wet Hillen afgeschaft (vanaf 2020).

Ach en wee, de aflossers worden gestraft!

Even voor de duidelijk mensen. De HRA is een regeling uit meer dan een eeuw geleden, toen de situatie in Nederland héél anders was: alleen rijken hadden een eigen woning. Iemand bedacht dat deze mensen dus geen huur hoefden te betalen. De eigen woning droeg dus bij aan verschil tussen arm en rijk. Het huurwaardenforfait of eigenwoningforfait werd om die reden ingevoerd: om dat verschil tegen te gaan. De HRA werd vervolgens ingevoerd ter compensatie van kosten die een belastingbetaler maakt om inkomsten (= de eigen woning) te genereren. Inmiddels is deze aftrek gewoon TE DUUR aangezien het percentage woningbezitters ENORM gegroeid is en de grootbanken hoge rentes heffen, te hoge leningen hebben uitgedeeld en mensen jarenlang niet aflosten. Helaas is daar tot voor kort nooit op ingegrepen. Maar feit blijft dat ondanks die hoge aankoopkosten, de hoge rentes etcetera, toch véél meer mensen een huis bezitten tegenwoordig, waardoor die HRA onbetaalbaar wordt. De wereld is veranderd sinds 1893.

Ter compensatie van de lagere HRA, is besloten het eigenwoningforfait te verlagen. We gaan dus minder betalen voor het bezit van een eigen woning, ongeacht of we nog schulden hebben en hoe hoog die zijn. Aflossers zouden daar dus voordeel op kunnen halen, denk ik (maar hee ik doe hier maar een gok!).

De Wet Hillen werd ingevoerd om mensen te stimuleren hun woning af te lossen. Eigenlijk belachelijk dat hiervoor deze wet werd ingevoerd: leningen moet je gewoon aflossen, klaar! Maar goed, men vond dus dat dat niet hoefde, in het verleden…
Inmiddels zijn er allerlei prikkels voor consumenten gekomen om sowieso minder te lenen en meer af te lossen: je krijgt nog maar 30 jaar hypotheekaftrek (en niet onbeperkt), banken mogen niet langer meer tientallen duizenden euro’s meer uitlenen dan dat de woning waard is en daarvoor rente vangen bij aankoop van een woning, en bij een nieuwe hypotheek moet de helft sowieso annuïtair afgesloten worden.

Bovendien krijgen gelukkig steeds meer mensen het besef dat je, zelfs met HRA, altijd nog voordeliger uit bent als je gewoon aflost. Door de HRA te beperken wordt die prikkel groter. Kortom, aflossen loont altijd nog mensen! En probeer maar eens een huis te huren voor die paar honderd euro die jij aan eigenwoningforfait hebt, met je afgeloste huis, die je ook nog eens kunt verkopen voor een leuk bedrag… en dan maak je nog winst ook!

Iedereen betaalt minder belasting en veel mensen krijgen meer toeslagen.

Ja heel gek. Daarover heb ik nog weinig mensen horen klagen…

Er komen 2 belastingschijven, één van 37% bij een jaarinkomen tot €68000. Mensen die meer verdienen betalen 49,5% voor het deel dat zij meer verdienen. Dat betekent dat bijna iedereen belastingvoordeel heeft. Meneer-en-mevrouw maakte voor u dit mooie overzicht

Bovendien wordt het kindgebonden budget hoger, de kinderbijslag gaat omhoog en de kinderopvangtoeslag stijgt. Dat van die kinderbijslag begrijp ik niet: deze bonus is niet inkomstengebonden en zou wat mij betreft meteen afgeschaft mogen worden: superrijken zouden geen kinderbijslag hoeven te ontvangen.

Mogelijkheden voor bijzondere bijstand voor mensen met een laag inkomen, worden verruimd, Deze bijstand is bedoeld voor zaken als een aanvullende zorgverzekering, culturele, maatschappelijke en sportieve activiteiten. Arbeidskorting neemt toe  en de ouderentoeslag ook. De vermogensbelasting gaat omlaag en de vrijstelling wordt verruimd. Het eigen risico bij de zorg stijgt niet.

En verder?

Overigens krijgen vluchtelingen met een status, twee jaar lang géén van deze toeslagen. Het collegegeld daalt aanzienlijk en vaders krijgen veel langer vaderschapsverlof. Leraren basisonderwijs krijgen meer geld, maar niet zo veel als ze willen. Er komt geen kinderpardon. Er komt een kilometerheffing voor vrachtverkeer en een regeling voor het isoleren van huurwoningen, verder lijkt milieu niet echt prioriteit voor de formerende partijen. Kleine werkgevers hoeven nog maar één jaar de loon van zieke werknemers door te betalen in plaats van twee jaar. De vennootschapsbelasting gaat omlaag.

 

En het meeste gaat nog lang niet in, volgend jaar. Over drie jaar. Als het kabinet er dan nog zit….

 

Het is niet mijn kabinet. Maar om nou te klagen over één maatregel zonder enig perspectief op het totaal… daar houd ik dus niet zo van…

 

Ik heb niet uitgerekend wat deze wijzigingen eventueel gaan betekenen voor mij. Behalve dan die 9 euri meer per maand. Gezien alle andere wijzigingen ga ik ervan uit dat die echt wel gecompenseerd worden door al die toeslagen en de lagere inkomstenbelasting… 

Ik vind het héél goed dat de HRA wordt beperkt, ook al is dat niet zo fijn voor mijn persoonlijke portemonnee. Reden om lekker te blijven aflossen dus, we hebben nog tot 2020 om die verlagingen op voorhand te compenseren. En verder vind ik het heel heel jammer dat die vluchtelingen het nóg zwaarder gaan krijgen. En de échte vernieuwingen voor duurzaamheid? Een volgend kabinet dan maar…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

17 reacties op Ach en wee en wat ik daarvan vind…

  1. Shaina zegt:

    Een aantal maatregelen gaat volgens mij in 2019 al in, dus over ruim een jaar al.
    Je hoort mij niet klagen, want voor ons zijn de meeste maatregelen gunstig, als ze tenminste doorgaan, want dat is allemaal nog maar afwachten. Zojuist hoorde ik ook nog dat de dividendbelasting afgeschaft wordt, dus samen met de verlaging van de vennootschapsbelasting scheelt dat in onze huishoudportemonnee een niet gering bedrag.
    Toch blijf ik die afschaffing van de Wet Hillen een raar fenomeen vinden. Geheel in tegenstelling tot wat sinds 2005 gepreekt werd. Een optie is het laatste stukje hypotheek niet aflossen. Als je dit reeds hebt gedaan, dan heb je natuurlijk pech.

    Ik vind dat je wel erg gemakkelijk spreekt over de mensen met de laagste inkomens. Niet iedereen rookt of eet ongezond en heeft daardoor weinig te besteden. Elke euro telt bij hen, dus ook die door de verhoging van de omzetbelasting uitgegeven moet worden. Ondanks compensaties aan alle kanten. Heet dat laatste trouwens niet rondpompen van geld? Een raar fenomeen.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Volgens mij zeg ik niet dat mensen met lage inkomens ongezond eten? En ook niet dat ze roken? Ik heb het in mijn stukje over voedselverspilling en roken voor iedereen.

      En zoals ik óók zeg, over die lage inkomens, worden er flink wat toeslagen uitgedeeld ter compensatie. Dus als je gecompenseerd wordt, ga je er per saldo niet op achteruit en juist dát is waar men ach en wee over roept….

      Ik persoonlijk vind overigens dat de ondergrens voor inkomens in Nederland sowieso naar boven mag. Maar daar gaat mijn stukje niet over.

      Like

  2. Stoppen met roken? Dan heb ik al niets en dan moet ik ook nog mijn shaggie inleveren!! (Grapje natuurlijk, ik ga al bijna dood als ik in de buurt van een sigaret kom 😉 ) Ik ben wel benieuwd hoe het uiteindelijk gaat uitpakken. Ik denk dat de vlaktaks voor mij wel gunstig uitpakt en had toch al rekening gehouden met een lagere HRA. Bovendien wil ik in principe niet eens een hypotheek hebben, dus dat scheelt ook alweer.

    Ik heb me er nog niet tot op de bodem in verdiept, maar begreep al wel dat vanuit macro-economisch oogpunt de plannen wel gewoon GOED waren. Het is misschien niet voor iedereen fijn, maar als we hierdoor een wat duurzamere economie krijgen, dan hebben we daar op de lange termijn allemaal meer aan.

    Liked by 1 persoon

  3. Greet zegt:

    Het engste vind ik de sleepwet…en de geldverslindende ICT-debacles bij de overheid…de hoge werkdruk(administratie en regelgeving) De structurele problemen die blijven.
    Ja, dat het financieel anders wordt, is duidelijk, en het zal ondanks geklaag voor de meesten best wel te overleven zijn.

    Liked by 1 persoon

  4. Nans zegt:

    Fijn stukje zo Mariima!

    Verder is het gewoon zoals het is. Één van de dingen waar we na de stembus niks over te zeggen hebben. Buiten de circle of influence wat er bepaald wordt, maar we kunnen wel kiezen hoe we omgaan met de veranderingen

    Liked by 1 persoon

  5. Ik ben het met je eens, dat het geen zin heeft om je slechts op één van de veranderingen te richten. Zelf ben ik ook nog niet aan het rekenen geslagen omdat er nog niks definitief is. Daarnaast gaat onze situatie het komende jaar naar verwachting sowieso veranderen, dus dan heeft doorrekening met plannen en onze huidige inkomsten toch geen zin.

    Ik vind de plannen opzich ook niet zo verkeerd. Alleen een verhoging van 6% naar 9% is wel hoog (qua bedrag zal het inderdaad wel meevallen, maar het is wel een flinke stap in tarief in een keer). Maar als dit voor mensen een trigger gaat zijn om zich meer bewust te zijn van verspilling vind ik dat juist ook alleen maar positief 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. Siny zegt:

    Jammer dat het klimaat en duurzaamheid amper wordt benoemd , weer 4? jaar voort zonder daadwerkelijk handelen.

    Like

  7. Kakel zegt:

    Als die sleep-wet maar niet doorgaat! Zal je zien dat we een referendum krijgen en het kabinet de uitslag weer aan zijn laars lapt.
    Ik vind het aso dat wanneer je eindelijk je hypotheek hebt afbetaald, je daar weer geld voor moet gaan betalen. Van de zotte!
    Over het klimaat heb ik ook niets gehoord. Logisch: dit kabinet geeft alleen om geld.
    Mensen met een kindgebonden budget hebben dat dit jaar nog steeds niet gekregen omdat Wiebes zijn zaakjes niet op orde heeft. Heb je enig idee hoe dat is voor ouders die extra zorg voor hun gehandicapte kind nu niet kunnen betalen? Dat die kinderen nu geen fysio krijgen? Niet met het busje worden opgehaald om naar school te gaan? Je kan niet zomaar voor waar aannemen wat het kabinet zegt.
    Het collegegeld daalt NIET aanzienlijk!. Het gaat alleen in het eerste jaar met de helft omlaag. M.u.v. de pabo. Die betalen de eerste twee jaar niets. Omdat het kabinet de leraren zo slecht betaalt, wil niemand meer leraar worden. Het paard achter de wagen spannen noemen we dat hier.
    Nou ja, over 3 1/2 jaar zijn er weer verkiezingen… Goddank heb ik op geen van de vier partijen gestemd die de formatie vormen.

    Like

    • mariimma zegt:

      Uhm ik denk dat jij het over het PGB hebt, niet het kindgebonden budget….

      En collegegeld van meer dan 2.000 euro naar 1.000? Of heb ik dat niet goed gelezen?
      (begrijp ik nou goed dat jij moppert over dat een eventuele prijsverlaging máár voor 1 jaar is in plaats van voor alle jaren? Wow mag ik even… “het is ook nóóit goed!”

      Maar ik heb voor jou een oplossing. Dan verreken je het toch? In plaats van 1.000 euro in het eerste jaar, 250 euro per jaar. Dat is nog steeds een aanzienlijke prijsdaling…. véél meer dan die 9 euro per maand meer BTW….!

      Like

      • Wieteke zegt:

        idd pgb ipv kindgebondenbudget, want dat kindgebondenbudget wordt gewoon uitbetaald als je inkomen maar niet wijzigd halverwege het jaar dat ze 12 worden, want dan krijg je mogelijk een deel van het jaar niets. (het stukje <12 opgebruikt, dan 2 maanden niets en dan als ze 12 zijn krijg ik weer).

        De verlaging van het college geld geldt alleen in het eerste studiejaar, in jaar 2 en hoger betaal je als student weer ruim 2000 euro. Als het je tweede studie is kan het oplopen tot ruim het dubbele of nog meer. Stimulering van de 6-jes cultuur.

        Liked by 1 persoon

      • mariimma zegt:

        Indeed wat betreft de PGB.

        Dat van dat 1e jaar wist ik niet. Overigens vind ik zesjescultuur vooral ook de instelling van de studenten zelf, hoor!

        Like

      • Kakel zegt:

        Ik corrigeerde je alleen maar met je uitbundige reactie wat betreft het verlagen van het collegegeld.
        Colleges kosten per jaar 2200 euro.
        Dat is niets vergeleken bij het werkelijke bedrag van 10.000 euro. De overheid legt het verschil van 8.000 euro er dus bij.
        Dat nieuwe studenten het eerste jaar maar de helft hoeven te betalen, is mooi meegenomen maar voor moeders/vaders in de bijstand is dat een kolossaal bedrag!
        Mijn dochter doet nu een dubbele master. We hebben voor haar studie gespaard en redden ons dus prima.

        Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      (Het zijn ook niet mijn partijen maar ik heb gewoon een hekel aan negatief geroeptoeter)

      Like

      • Ien zegt:

        Maar jij hebt als ondernemer wel meer aftrekmogelijkheden. Die heeft niet iedereen..Om kritiek maar af te doen als negatief geroeptoeter, vind ik… een beetje makkelijk. Tuurlijk, alles kan nog schuiven. Maar als we een van de rechtsstatelijke principes als ‘de betrouwbare overheid’ belichten, moet toch toegegeven worden dat het eerst belonen van het aflossen en het dan -omdat de wind ietsje anders is gaan waaien- plots weer afschaffen van die prikkel, geen glansnummer is. Heb ik het zo positief genoeg gekwalificeerd?

        Like

      • mariimma zegt:

        Tja hoe moeilijk het ook te geloven is. Qua belastingen zie ik graag het grotere plaatje en niet mijn persoonlijke gewin, ook niet qua eventuele aftrekposten. Ik houd me daar eerlijk gezegd totaal niet mee bezig en laat het fiscale verhaal over aan mijn accountant.

        Ik vind kritiek geen probleem, dat heb ikzelf ook. Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar hoe het nieuwe kabinet het milieu al dan niet prioriteit te geven.

        Het uitlichten van 1 maatregel en daarover mopperen zonder een goed plaatje te hebben vind ik inderdaad negatief geroeptoeter.

        Like

Wat vind jij daarvan?

