Hoe het met beleggen gaat.

Een wijze les:je niet druk maken.

Een maandje geleden blogde ik over hoe het met beleggen ging. Ik stond op dat moment zo’n 50 euro in de min. Ik vertelde toen dat ik me weinig zorgen maakte en dat was alvast goed nieuws. Beleggingen fluctueren en als de waarde daalt, is dat een argument om te kopen. Zoals ik toen al zei: als je een nicht van een buurvrouw van een tante kent (meestal is dat trouwens een neef…) die MIL-JOE-NEN verlies heeft geleden, en beleggen eng vindt, ga je HEBIKHETNIETGEZEGD!! roepen. Maar dan ben je wellicht sowieso niet geschikt om te gaan beleggen en kun je je spaargeld misschien beter tegen 0% rente minder waard laten worden op een spaarrekening (want inflatie) 🙂 .

Dat ik me niet druk maakte betekende dus dat ik niet persé ongeschikt ben om te gaan beleggen.

Wat ik heb verloren en verdiend.

Inmiddels heb ik vier weken meer ervaring: ik ben nu zo’n 10 weken aan het beleggen via DeGiro. Mijn aandeel Alphabet.inc stabiliseerde gelukkig, nadat deze snel in waarde daalde, waardoor het verlies op dit aandeel gelijk blijft: een kleine 60 euro verlies. Daarnaast heb ik nog twee andere “verlies-toppers” in mijn portefeuille: Gemalto en Nike. Daar maakte ik iets meer dan 20 euro verlies op per bedrijf. Samen 100 euro verlies, dus…

Gelukkig heb ik ook een aantal aandelen die goed gaan: Galapagos kocht ik op het meest gunstige moment en staat n meer dan 60 euro in de plus. Netflix, 50 euro in de plus. Randstad, 15 euro in de plus. Ik heb nog meer individuele aandelen gekocht de afgelopen tijd, de meesten staan een paar euro in de plus.

Ook heb ik een aantal ETF’s in portefeuille. Deze stijgen en dalen natuurlijk veel minder hard dan de individuele aandelen. iShare (Eurostox 50 UCITS ETF) en Think European Equity UCITS ETF doen het goed, beide Vanguard ETF’s (TOTAL STOCK MARKET ETF en Total International Stock) staan licht in de min. Accion Ibex 35 ETF ook. Dat heeft vooral te maken met timing en de waarde van de dollar, is mijn voorzichtige conclusie.

Ook ontving ik wat dividend uitkeringen, in totaal €3,50.

Alles op- en afgeteld, heb ik op dit moment ongeveer 58 euro verdiend met beleggen.

Het voordeel van een doorlopende limit order.

Via DeGiro heb ik nu in totaal iets meer dan 5.300 euro belegd, met de huidige waarde zit ik dus op iets meer dan 1% rendement binnen tien weken. Wat ik sowieso geleerd heb, is dat het beter is om een doorlopende limit order uit te zetten tegen een bedrag dat (wat) lager is dan de huidige waarde. Als je dan een weekje (of soms voor eeuwig…) wacht, zit er altijd wel een dipje in de waarde van die aandelen, zodat je ze scherp kunt kopen, waardoor de kans is dat je met een licht plusje begint. Hetzelfde geldt voor eventuele verkoop. Maar vooralsnog houd ik me niet bezig met verkopen… 🙂

De transactiekosten.

Ik heb in een relatief korte tijd, veel belegd. Dat was een bewuste keuze: ik wilde sowieso minder geld op spaarrekeningen laten verkommeren. Ook wilde ik spreiden en leren. En Als je maar één aandeel of ETF koopt dan zou ik daar niet genoeg van geleerd hebben, naar mijn zin.

Het nadeel van al dat gekoop is wel dat ik relatief hoge transactiekosten heb gehad; in totaal betaalde in ongeveer 30 euro transactiekosten. Zoals ik ook al eerder vertelde, zie ik dat als leergeld. Mijn doel was dus een portefeuille met 20 individuele aandelen en daarnaast vijf ETF’s. Die heb ik nu. En omdat de meeste aandelen op dit moment in waarde lijken te stijgen, is er voor mij nu wel een moment gekomen om effe te stoppen met al dat gekoop, het is immers niet zo aantrekkelijk nu. Ik ga nu gewoon een tijdje alleen maar kijken. En een eventuele volgende aankoop zal substantieel zijn zodat ik relatief lage transactiekosten heb. Als je eens per maand een aankoop doet uit de kernselectie van DeGiro, betaal je sowieso geen transactiekosten dus daar ga ik me nu maar even op richten.

Toch wel voorzichtigjes.

Ik besef heel goed dat ik een beginner ben. Dat is ook de reden dat ik slechts een klein deel van mijn financiële mogelijkheden ingezet heb op beleggen. De rest staat nog op een spaarrekening. Van alle beleggingen heb ik weer een klein deel in individuele aandelen, het grootste deel is verdeeld in ETF’s, fondsen en obligaties. Naast DeGiro beleg ik immers ook via BrandNewDay, uitsluitend via fondsen en obligaties. Daar zit ik op een redelijk rendement van 4%. Voor mijn gevoel heb ik dus ook wel een klein beetje “speelruimte” bij DeGiro. Toch voelde het wel erg fijn, toen ik een dikke week geleden uit de rode cijfers kwam op DeGiro. Nu maar hopen dat dat doorzet!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in beleggen, geld. Bookmark de permalink .

9 reacties op Hoe het met beleggen gaat.

  1. Hier gaan ze na een kleine dip ook weer erg goed. Ik ben in januari ofzo begonnen en zit nu op €41 in de plus. Dat lijkt misschien niet veel, maar op een portfolio van nog geen €600 (ik pak het pas vanaf deze maand wat structureler aan) is dat toch een mooi bedrag! Ik zit overigens vooral in fondsen.

    Liked by 1 persoon

  2. MvhJ zegt:

    Ik denk dat het gewoon gaaf is dat je eraan begonnen bent en ervan leert. Zodra het wat meer routine is, gaat het misschien wel makkelijker. Alle begin is moeilijk. Gewoon leuk dat je het doet, ik vind het interessant!

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Ik vind het helemaal niet zo moeilijk, eigenlijk! Als ik met mijn basale kennis me niet blind staar op futures, derivaten, sharpe-ratio, turbo’s en derivaten. En daar ben ik best goed in, in me niet blind staren op wat ik níet kan of weet…

      Like

  3. Nans zegt:

    Hardstikke verstandig bezig dus. En nog in de plus ook – da’s fijn.

    Ik vind dat ik me er ooit ook eens in moet verdiepen.

    Liked by 1 persoon

  4. Mr FOB zegt:

    Lekker bezig met leren, succes!

    Liked by 1 persoon

  5. Goed bezig! Lekker doorgaan!

    Like

  6. Pingback: Dag september, hallo oktober! | Mariimma

Wat vind jij daarvan?

