Een dag uit het leven van….

20170912_123850-2

Wat een vrolijke kleuren hè, zo in de zon?

Lieve dames en heren, appels en peren.

Welkom bij huize Mariimma. Wij brengen u vandaag een verslag van de dag. Niet in soundbites maar in een strak tijdschema dat eigenlijk al vijf minuten vóór zeven begon. Omdat onze onvolprezen poes toen op het plat dak, onder het raam van de slaapkamer, zat te mauwen. Die wilde erin. En dat mocht van mij.

Hoe de dag verder ging…?

  • 7:00. De wekker gaat af. Zonne ligt bij me in bed. Ze had groeipijn vannacht. Nu kunnen we gezellig samen wakker worden.
  • 7:10. Opstaan, aankleden, ontbijt klaarmaken, meloen snijden en thee zetten in de thermos, voor Zonne om mee te nemen naar school. De lunchtrommel ook even klaar zetten voor haar zodat ze haar tas kan inpakken.
  • 7:30. Ontbijt.
  • 7:50. Tanden poetsen, snoet wassen, haren kammen, tas inpakken.
  • 8:00. Werktelefoon doorschakelen naar de antwoordservice. Jas en schoenen aan, naar school!
  • 8:20. De klas in; Zonne laat me zien wat ze allemaal in haar laatje heeft.
  • 8:25. De klas uit en naar huis. Bij het stoplicht check ik even snel de aandelenkoers en zie tot mijn blijdschap dat ik sinds afgelopen vrijdag, virtueel 85 euro verdiend heb.
  • 8:45. Thuis aangekomen. Werktelefoon terugzetten naar “gewoon opnemen”. Ontbijtboel opruimen, vaatwasser aan, koffie zetten. Ondertussen start de computer op.
  • 8:50. Emails beantwoorden. Ondertussen na iedere mail een paar stappen heen en weer lopen naar de keuken om wat water in de koffiefilter te schenken.
  • 9:15. Even bijlezen op social media. En een paar blogs. Ik krijg een sms: “Uw fiets is gerepareerd”. Hm die moet ik dan wel “even” lopend gaan halen. In zo ongeveer de andere kant van de stad. Want de fietsenmaker gaf mij geen leenfiets mee. Maar hee, vanaf morgen weer gewoon lekker fietsen door het bos!
  • 9:25. Start met de eerste grote klus van de dag: een internetvragenlijst programmeren.
  • 10:00. Klaar! En ik dacht nog wel dat ik daar anderhalf uur mee bezig zou zijn…. Linkje met uitleg naar de opdrachtgever om te laten testen…. en een email naar een paar bekenden om te testen of het een beetje lekker in te vullen is.
  • 10:20. Even snel een wasje in de machine. De zon schijnt immers dus hopelijk kan ik de kleren buiten drogen.
  • 10:25. Aan de slag met een paar databases: samenvoegen, checks, ontdubbelen, checks, aanvullen, checks, steekproef trekken, checks, uploaden…. Ook dit gaat veel sneller dan ik tevoren had ingeschat. Eigenlijk heb ik nu dus al alles gedaan wat vandaag echte spoed had. En het is nog ochtend!
  • 11:40. Feedback op de internetvragenlijst verwerken. Email voor het uitnodigen van respondenten vormgeven, gedoe met het logo, linkjes toevoegen, testen, aanpassen.
  • 12:00. Uitgebreid de mailtjes beantwoorden die in de loop van de ochtend binnengekomen zijn.
  • 12:20. Wasje ophangen. Whatsappje sturen naar de mama van een vriendinnetje van Zonne: ze hadden vanmiddag afgesproken om daar te gaan spelen, komt dat nog steeds uit? Want dan sta ik vanmiddag om kwart over drie niet op het schoolplein, maar haal ik Zonne later in de middag thuis bij het vriendinnetje op….
  • 12:40. Aan de slag met de eerste taak die voor morgen stond: veldonderzoek voorbereiden. En omdat dat voorspoedig gaat, ook maar even alvast de tweede dag voorbereiden.

    1b

    Veldwerkdagje voorbereiden

  • 13:20. Boterhammetjes smeren en thee zetten.
  • 13:25. Urenadministratie en planning bijwerken.
  • 13:30. Binnenkomend telefoontje, toch nog een keertje over die internetvragenlijst. Vragen beantwoorden.
  • 13:50. Regenbuitje. Was naar binnen. Met wasrek en al. Theewater opzetten.
  • 14:00. De was kan weer naar buiten, de zon schijnt weer. Tijd voor even pauze: blogjes lezen en lummelen op social media. Nog een boterham. En thee. Ondertussen even whatsappen: ik hoef Zonne pas om 5 uur te halen en overleg met de datatypiste over het invoeren van de papieren vragenlijsten. Ik mag even lummelen… want mijn werk voor vandaag is eigenlijk al af!
  • 14:25. Check die aandelenkoersen eens gaan! Vandaag virtueel al 22 euro verdiend…!
  • 14:25. Telefonisch contact met de medewerkers die voor mij het veldwerk gaan uitvoeren.
  • 14:45. Even snel stofzuigen.
  • 15:00. Vandaag werk ik in in principe tot 3 uur. De telefoon blijft echter nog even ingeprikt. Ondertussen ruim ik de eettafel, waaraan ik werk, leeg. En ik check buienradar: regenjas aan of uit, was laten hangen? Het antwoord is: het blijft droog.
  • 16:00. Het is 7 kilometer en ik wandel er een uur over. Het blijft inderdaad droog. Ik reken 13 euro 50 af en bij het weggaan loop ik de oude juf van Zonne tegen het lijf. Ze roept me toe dat ze graag even wil bijkletsen, ze brengt even haar dochter naar vioolles, ben ik er over drie minuutjes nog? Ja dus. We kletsen even bij: zij is blij te horen dat het goed gaat met Zonne. Zij is weer volledig aan het werk na haar burnout, maar dat wil niet zeggen dat het goed gaat. Ze hoopt tegen het einde van dit schooljaar weg te kunnen van die school. We wisselen wat frustraties uit over hoe het gaat op die school. Ik ben blij dat Zonne er weg is!
  • 16:35. Ik neem afscheid van de juf: ik moet Zonne gaan ophalen van haar speelafspraakje en dat is wel een stukje fietsen vanaf dit deel van de stad.
  • 17:00. Precies op tijd. Met Zonne achterop fiets ik terug naar huis.
  • 17:20. Thuis aangekomen. Was afhalen. Snel even een raampje wassen want nu de zon daar zo op staat zie je pas hoe vies het is. Daarna de vaatwasser aan. Zonne ligt lekker te chillen en zichzelf hardop voor te lezen op de bank.
  • 17:45. Water koken, spaghetti erin, courgette raspen. Ansjovis in de koekenpan, knoflook, chilivlokken en courgette erbij. Vaatwasser op pauze want dan kan wat ik nu gebruik er meteen in. Zongedroogde tomaten snijden, peterselie ook. Spinazie in de koekenpan. Spaghetti afgieten. Citroen in partjes snijden. Spaghetti bij de groenten in de pan, doorroeren. Peterselie en tomaatjes eroverheen. Kaas raspen boven de pan. Tafel dekken. Glazen vullen, aan tafel!
  • 20170912_18530318:10. Eten. Ik leer Zonne hoe ze de citroenpartjes in haar water kan uitknijpen, héérlijk fris! Zonne haakt af op de zongedroogde tomaten, maar ze eet de spaghetti én de geraspte courgette-spinazie-ansjovis zonder mankeren op. Hoera!
  • 18:35. We zijn klaar met eten. Zonne mag haar bordje en beker op het aanrecht zetten, daarna zet ik Pieter Konijn voor haar aan. Ik ruim de tafel af en de keuken op. De vaatwasser kan weer aan.
  • 18:50. Ik maak nog een toetje voor Zonne: kokosyoghurt met een paar aardbeitjes. Ik kruip gezellig naast haar op de bank met mijn haakwerk. Samen kijken we nog een aflevering van Pieter Konijn.
  • 19:00. Het is zeven uur, Zonne mag richting badkamer om haar drie klusjes te doen: haren los, plassen en tanden poetsen. Ik poets nog even na.
  • 19:10. Zonne gaat naar boven. Ik doe een rondje social media. Zij legt haar kleren voor morgen klaar en kleedt zich om. Als ze klaar is roept ze me.
  • 19:30. Ik ga naar boven en zing het welterusteliedje.
  • 19:45. Even de zakelijke inbox checken. Nog wat werk-taakjes inplannen voor morgen. Nog wat sleutelen aan de internetvragenlijst. Hier nog wat typen en foto’s toevoegen, hoppakee publiceren.
  • 21:00. Douchen. Mensen die ’s morgens douchen hebben ofwel een nanny, ofwel geen kinderen, ofwel geen baan, of ze staan op absurde tijden op. Ik douche dus al jaren ’s avonds.
  • 21:30. Eigenlijk moet ik het wasje nog even opvouwen. En ik baal ervan dat ik vandaag geen enkel opruimklusje deed. Net als gisteren en eergisteren, als dat zo doorgaat dan wonen we hier over tien jaar nog…
    Maar ik wil echt gewoon op de bank met een theetje en mijn haakwerkje. Vanavond geen boterhammen smeren want Zonne heeft morgenmiddag vrij. Misschien dat ik die vijf minuutjes dan toch maar ga besteden aan wat foto’s uploaden op MP, voor de verkoop…?

Voordat u denkt dat ik een bezig bijtje ben…

Gisteren deej ik bijna niks. Qua “werk” leed ik aan uitstelgedrag. Ik sleutelde een beetje aan een website en maakte een halfhartig acquisitielijstje, verder had ik wat lopende zaken rondom het onderzoek dat ik aan het uitvoeren ben, maar dat was het wel.
Qua huishouden kon ik het nog net opbrengen om boodschappen te doen en eten te koken…. en de vaatwasser aan te zetten, dat nog nét… Verder zat ik veel te lang doelloos te surfen op mijn telefoon. Veel te lang…. en vanmorgen las ik dan ook nog, tot overmaat van ramp, dat je smartphone je geluk steelt….!

Tenzij je er iets aan doet, aldus Adine…

Zo’n app die bijhoudt hoe vaak je je telefoon gebruikt (en waarvoor) doet het niet voor mij. Ik wil me juist focussen op wat goed gaat. Geconfronteerd worden met wat er mis gaat helpt mij niet.

Gewoon handmatig bijhouden wat ik deed en na ieder klusje hardop “tadáá” zeggen. Daar werd ik vandaag erg productief van!

 

Tadáá!

 

Dankjewel, Adine!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, Geen categorie, huishouden, singlemum. Bookmark de permalink .

14 reacties op Een dag uit het leven van….

  1. Wat een lijst!! Dáár ben ik dan weer te lui voor 😉 Ik vind die app nu even ideaal voor inzicht, maar ik haal hem er straks ook gewoon weer af hoor, als ik voldoende afgekickt ben. En nu ligt hij zelfs netjes beneden, terwijl ik boven zit. Kán ik er niet eens aan zitten en ben ik toch mooi even productief bezig. Ja, oké, ik zit nu wel hier te lezen, maar dat is leuk. Dat is óók beter dan doelloos op FB bladeren 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Ikkelien zegt:

    Mijn zonen hadden vroeger enorme groeipijn, vooral in de benen.
    Misschien kun je wisseldouches proberen ’s avonds. Dus afwisselend warm en koud(er) water. Bij hen hielp dat goed.

    Like

  3. mmm, die ga ik onthouden. Nu lukt het weer redelijk om te focussen en van alles op te pakken. Maar als dat weer inzakt (zoals eerder dit jaar), ga ik deze truuc ook doen. Dank je!

    Liked by 1 persoon

  4. RJ zegt:

    Mja… het is allemaal een kwestie van prioriteiten stellen he.
    Blijkbaar vind je dat verhuizen toch niet zo belangrijk.
    En dit is geen drukke dag hoor, dus had makkelijk gekund.
    Je kunt er ook voor kiezen om niet op te gaan ruimen, ook prima natuurlijk. Maar dan moet je ook niet piepen dat je er van baalt en gisteren ook niks hebt gedaan en dat je die telefoon niet kunt wegleggen jadajadajada.
    Kom op!

    Like

  5. RJ zegt:

    Je begrijpt het cynisme en dat ik het goed bedoel?
    Hmm..dat gebeurt niet zo heel vaak 😉
    Zeker niet bij vrouwen. Ofwel, zoals een paar blogs geleden werd gezegd; mensen met tieten.
    Hoewel die groep iets ruimer is.
    Gatverdamme.

    Fijne dag.

    Liked by 1 persoon

  6. Nans zegt:

    Vol, maar fijn dagje zo volgens mij. De dingen die gedaan moeten worden voor de lange termijn vind ik ook lastig.

    Ik heb een afvinklijst op de koelkast hangen (gelamineerd). De wekelijkse klusjes staan er op én 5 keer een kwartiertje opruimen / extra poetswerk en 5 keer een kwartier administratie. Gewoon omdat ik het fijn vind om dingen af te vinken en ze dan dus ook doe. Én omdat ik me dan niet schuldig voel dat ik dan weer niks doe en dan opeens een hele berg (wat ik dan 3 avonden later weer vergeten ben…)

    Liked by 1 persoon

  7. Lis zegt:

    Ach, als je te vaak opruimt zie je juist geen resultaat meer. Juist een beetje opsparen en wat schuldgevoel kweken zorgt voor een enorm zichtbaar resultaat en een gigapiek in zelftrots :p

    Liked by 1 persoon

  8. Mama Tinus zegt:

    Leuk om zo’n dagje mee te lezen. En dat opruimen komt vanzelf weer toch?? Vandaag was je lekker op dreef met werk en heb je zelfs vooruit gewerkt dus morgen extra tijd voor dat opruimen 😉

    Like

Wat vind jij daarvan?

