Hoe het gaat met beleggen

Ik ben nu zes weken aan het beleggen via DeGiro, graag laat ik even weten hoe het gaat.

 

Ik sta €51,30 in de min (en nu ik dit getypt heb is het nog €50,78). Twee dagen geleden stond ik zelfs meer dan 80 euro in de min.

Mensen die beleggen sowieso al eng vinden en een nicht van een buurvrouw van een tante kennen die er MIL-JOE-NEN verlies mee heeft geleden, gaan nu vast gillen en HEBIKHETNIETGEZEGD!!! roepen.

Maar ik maak me eigenlijk geen zorgen.

Dat negatieve bedrag wordt namelijk voornamelijk door aandelen in twee bedrijven veroorzaakt die flink wat minder waard geworden zijn en dan heb ik natuurlijk ook nog net de pech dat het éne aandeel dat ik in één van die twee bedrijven heb gekocht (Alphabet.inc, voor de nieuwgierige onder u, google maar eens….!) een duur aandeel is. De huidige waarde is 781 euro en ik kocht het voor 838 euro. Dat is dus een fiks verlies op één aandeel.

Ik heb ook een paar aandelen Netflix en daarmee was een paar weken geleden het omgekeerde aan de hand: ik kocht drie aandelen voor 152 dollar en een beetje per aandeel, en twee weken later was ieder aandeel 189 euro waard. Met wat andere aandelen erbij stond ik twee weken nadat ik startte via DeGiro, 90 euro in de plus, dat was toen 9% winst binnen twee weken tijd (want ik had op dat moment in totaal 1.000 euro geïnvesteerd via deze broker…). Inmiddels is een deel van deze winst weer verdampt, maar nog steeds is de waarde van mijn aandelen Netflix nog zo’n 30 euro hoger dan waar ik ze voor kocht.

Ik stapte op een goed moment in op Galapagos. Aandelen in dit bedrijf werden door een paar goeroe’s getipt maar ondertussen zag ik de waarde alleen maar dalen. Ik stapte PRECIES op het laagste punt in, op 9 augustus. Toen was één aandeel € 62,63 waard, nu is dat €74,06. Toch leuk als je dan meer dan één aandeel hebt gekocht…. 😉

 

 

Maar goed. Vooralsnog verlies, dus. Maar…. zo lang ik de aandelen waarop ik verlies heb gemaakt niet verkoop, is er niet zo veel aan de hand. En ook ben ik niet vergeten dat ik een paar weken geleden nog een dikke winst leek te pakken.

Het fluctueert dus nogal…..

Mijn ervaringen en “tactiek” zet ik hieronder op een rij:

  • Van mijn totale “vrij beschikbare kapitaal” heb ik 20% belegd, de rest staat (nog) op een spaarrrekening. Ook heb ik dit jaar gewoon weer een bedrag afgelost op mijn hypotheekschuld en ga ik bijstorten in de spaarhypotheek. Het bedrag dat ik investeer in het aflossen mijn hypotheek is hoger dan wat ik in 2017 belegd heb, tot nu toe. Er gaat dit jaar namelijk bijna 10.000 euro in die hypotheek: 6.000 aflossen en 3.750 bijstorten in de spaar….
    Mijn totale investering in beleggen is ongeveer 7.000 dit jaar.
  • Van al het geld dat ik belegd heb, zit meer dan de helft in fondsen en ETF’s. Via BrandNewDay heb ik daarop op dit moment iets meer dan 4% winst gemaakt (maar het jaar is nog niet om…). In tegenstelling tot de individuele aandelen heb ik hierin in het afgelopen jaar niet of nauwelijks fluctuaties gezien, ieder geval geen dalingen; iedere maand leg ik in en komt er daarnaast ook nog waarde bij vanwege de koersen.
  • Het geld dat ik in individuele aandelen belegd heb (dat is dus 5% – 7% van mijn spaargeld), heb ik vooralsnog verdeeld over 15 verschillende bedrijven, zowel in NL als daarbuiten. Ik heb nog orders openstaan in nog eens 3 bedrijven. Van die 15 bedrijven heb ik twee uitschieters naar boven en twee uitschieters naar beneden qua koersstijging en -daling. De andere bedrijven zitten op dit moment rond het nulpunt (geen winst of verlies).  De meeste bedrijven zitten nu nét in de min, ik denk dat dat nog het effect is van Barelona en Trump.
  • Vooralsnog kies ik ervoor om te spreiden in veel verschillende bedrijven, wat betekent dat ik veel verschillende aandelen gekocht heb en dus ook relatief hoge kosten kwijt ben (veel kleine transacties). Ik zie dat als leergeld.
  • Ik besteed minimaal een uur aan ieder bedrijf waarvan ik overweeg aandelen te kopen. Ik maak een voorselectie op basis van wat goeroe’s adviseren of wat medebloggers zeggen gekozen te hebben. Vervolgens ga ik zelf nog even zoeken naar informatie over het bedrijf: begrijp ik wat het bedrijf doet? “Waarmee verdienen zij hun geld?” en ik kijk naar een verdeling in typen bedrijven die ik al heb in mijn portefeuille. Ook zoek ik hoe het de afgelopen tijd gegaan is met het bedrijf en wat men de komende tijd van plan is. Deze informatie is heel makkelijk te vinden voor beursgenoteerde bedrijven.
  • De dollarkoers speelt ook een rol. Eigenlijk is aandelen in dollars kopen dus onzekerder dan in Euro’s. Zeker met de huidige Mister President….
  • Ik besef heel goed dat ik een beginner ben. Dat is ook de reden dat ik slechts een klein deel van mijn financiële mogelijkheden ingezet heb op beleggen, en dan daarvan weer een klein deel op de niet-fondsen.
  • Sinds kort lees ik nieuwsbrieven en ik zoek ik actief naar informatie over beleggen (iedere week twee uur).
  • Ik probeer steeds te ontdekken waaróm een aandeel gedaald of gestegen is.
  • Ik luister naar mijn gevoel. Ja, ik vind het leuk. En nee, ik raak niet in paniek als er rode cijfers blinken.

 

Nu dit stukje af is, sta ik nog 46,54 euro in de min. Dus binnen een half uur is de waarde van mijn individuele aandelen weer 5 euro gestegen… …. …   

En nu, een paar minuutjes later, sta ik nog maar 45,93 euro in de min. 

 

Via BrandNewDay heb ik overigens een rendement van 63 euro en een beetje…. en voor de BV heb ik sinds februari 141 euro rendement gehaald via BND. 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in beleggen. Bookmark de permalink .

12 reacties op Hoe het gaat met beleggen

  1. Leuk om te lezen! Niet teveel nieuwsbrieven lezen hé? Die mensen weten het meestal ook niet 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Ik heb dezelfde ervaring als jij. Ik beleg sinds eind juni van dit jaar ook via DeGiro in een tweetal indexfondsen en sta met een portefeuille van € 1.200,00 op een verlies van ruim € 50,00. En daarin zitten nog niet eens de beleggingskosten. Ik moest dan ook lachen om jouw introductie. Dat is precies de reacrptie die ik wel van iemand kreeg… 😁

    Laatst schreef ik over het feit dat ik er in het begin onrustig van werd. Ik kijk nog dagelijks, maar trek mij er niet zoveel van aan. Het is pas verlies als ik verkoop… Op de lange termijn hoop ik op koerswinst.

    Liked by 1 persoon

  3. Marni zegt:

    Ik vind beleggen ook leuk. Zo leuk dat ik er mijn boterham mee verdien tegenwoordig. Moest erg lachen om jouw eerste stukje: nog steeds krijg ik meedelevende telefoontjes van familieleden en kennissen als de beurs wat is gedaald. Omdat ik handel op beweging en niet op richting maakt dat helemaal niet uit, maar leg dat maar eens uit….
    Veel plezier met ontdekken verder!

    Liked by 1 persoon

  4. Anne J zegt:

    Als je puur voor het rendement gaat is beleggen in een breed gespreide indextracker met lage kosten een betere optie. Die transactiekosten die je nu maakt zijn relatief hoog….. en bijna geen een guru doet het jarenlang beter dan de markt, en waarom zou jij dat wel doen? Kan je beter een goedkope tracker kopen. Maar je moet het lekker zelf weten, ik zou het zonde van mijn tijd vinden om 15 of meer bedrijven te volgen als de kans dat ik dan beter beleg dan de markt nul is. Ik heb wel leukere dingen te doen…….

    Liked by 1 persoon

  5. FireMe zegt:

    Heel leuk om te lezen Mariimma! We zitten een beetje op hetzelfde spoor, eind vorig jaar ben ik ook begonnen met DEGIRO, dat ging soms goed en soms fout, ik heb gemerkt dat ik er een beetje verslaafd aan begon te raken en zat ’s avonds altijd tot 22.00u op m’n telefoon te turen. Het plan is nu om alleen nog maar geld in index trackers te steken om wat meer kapitaal op te bouwen en een kleine (vaste?) hoeveelheid “fun money” waarmee ik kan daytraden / spelen met penny stocks etc.

    Succes 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. Ano zegt:

    … en een hobby mag wat kosten zeg ik altijd. Ik stort mijn geld bij Meesman index beleggen. Maar geef ook geld uit aan mijn hobby’s. Met die hobby’s heb ik geen kans dT ze geld renderen

    Liked by 1 persoon

  7. Nans zegt:

    Wat leuk dat je hierover blogt. Voor mij is beleggen net zoiets als de Chinese taal (hoewel… talen snáp ik… 😉 ). Maar daarom juist leuk om er in begrijpelijke taal iets over te lezen.

    Liked by 1 persoon

  8. Pingback: Hoe het met beleggen gaat. | Mariimma

Wat vind jij daarvan?

