Hypotheekaflossing

Gisteren werd 6.000 euro geïncasseerd als afbetaling van mijn aflossingsvrije hypotheek.

Dit jaar was het de eerst aflossing omdat ik besloten heb minder prioriteit te geven aan het aflossen van de hypotheek.

Voor mij zijn er interessantere mogelijkheden om mijn spaargeld voor me te laten werken.

Toch blijf ik mijn aflossingsvrije hypotheeklening zien als wat het is: een schuld waar ik maandelijks een behoorlijke sloot rente over betaal en die – als ik niks doe – blijft bestaan en over inmiddels 19 jaar niet meer aftrekbaar is. Dus ja: ik blijf aflossen. Maar niet meer in het hoge tempo van de afgelopen jaren…


Toch ben ik weer erg blij met deze aflossing: inmiddels is de hypotheekschuld gedaald van 300.000 naar iets meer dan 206.000 euro.

Binnen vijf jaar loste ik dus bijna een ton af en daarnaast stortte ik 4 jaar op rij maximaal bij in de spaarhypotheek…

Superfijn!

In oktober stort ik weer 3.750 euro bij in het spaardepot van mijn spaarhypotheek. Het bedrag in dit depot begint dan echt aardig op te lopen tot ongeveer de helft van de spaarhypotheekschuld van 72.000 euro. Daarmee loop ik dus vóór op het 30-jaar-schema waarbinnen ik die 72k zou moeten ophoesten, prima!

Als mijn huis bij verkoop inderdaad ongeveer evenveel gaat opbrengen als waarvoor we het ooit kochten, betekent dat, dat ik toch een leuk spaarcentje aan overwaarde ga overhouden! 
Dat idee helpt me natuurlijk ENORM bij de stappen die ik wil gaan maken het komende half jaar: een nieuw huis!!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in babysteps, financieel-plan, huizenverkoop, hypotheek. Bookmark de permalink .

12 reacties op Hypotheekaflossing

  1. LLMM zegt:

    Fijn zeg!! Dat klinkt goed 😁

    Liked by 1 persoon

  2. Lekker!! Dat is al met al toch een aardige smak geld afgelost.. Wat voor soort huis heb je op het oog?

    Liked by 1 persoon

  3. Mieke zegt:

    Goed van je! Overwaarde moet, bij aankoop van een nieuw huis, daarin geïnvesteerd worden (anders belasting) maar dat weet je vast al! 😉 Fijne vakantie verder!

    Liked by 1 persoon

  4. Ineke zegt:

    Als je evenveel voor je huis krijgt als wat je ervoor betaald hebt, is dat toch geen overwaarde? Of bedoel je iets anders?

    Like

    • Ineke zegt:

      Sorry, je hebt gelijk. Ik heb het begrip overwaarde altijd gezien als: ‘meer waarde dan het oorspronkelijke aankoopbedrag’. Wat in mijn ogen ook veel logischer zou zijn. 😉 Je hebt tegen die tijd immers al meer betaald dan het oorspronkelijke bedrag door de rentebetalingen.

      Liked by 1 persoon

  5. anoniem zegt:

    goed bezig zeg!
    ik ben sinds een tijdje ook bezig met geld in de polis te storten en een beetje af te lossen. ik kwam eind 2013 (net toen ons inkomen zwaar teruggelopen was, tijdelijk) erachter dat we uberhaupt mochten allossen en dat er een mogelijkheid tot bijstorten was. Wanneer ik niet gezocht had op de zoekterm besparen, dan hadden we nu helemaal niets afgelost. We leefden altijd al zuinig, en wilden en konden niet maximaal lenen. Omdat ik bij het afsluiten van de hypotheek een baan had voor een jaar en man een eigen bedrijfje. We konden toen we het erg knap hadden door ziekte van onze kinderen, ook ons huis betalen. Heel fijn.
    Inmiddels werk ik weer mijn normale uren en houden we elke maand geld over. Dit geld stoppen we in de hypotheek, maar we doen ook wat vaker leukere dingen waardoor we iets meer uitgeven, maar dat mag ook. De bedragen die we aflossen zijn een heel stuk lager dan die van jou, maar onze hypotheek is ook maar iets meer dan de helft van die van jou oorspronkelijk was. 🙂 inmiddels zijn we van 170.000 naar 150.000 gegaan. deels aflossingsvrij en deels spaarhypotheek. In de spaarpot zit nu 28% van het totaal wat we op moeten bouwen, we zijn nu 10 jaar onderweg.
    Veel succes met aflossen en je hebt een leuke blog!

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Leuk dat jullie ook aan het aflossen zijn!

      Ik kan inderdaad grote stappen maken, maar dat is ook wel nodig aangezien ik als zelfstandige en eenverdiener ook meer financiële risico’s heb.

      Goed dat je ook gewoon af en toe leuke dingen doet! Daar moet ook ruimte voor zijn, vind ik… want we leven nú.

      Like

  6. Zoek je ook een huis dat lekker geisoleerd is en zonnepanelen heeft? (Als nice-to-have), of maakt het je niet uit?

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij daarvan?

