Wat is een ZZP-er eigenlijk?

… daar had ik het gisteren óók nog over, met mijn accountant.

Voor mij hangt “zelfstandige zijn” namelijk één op één samen met dat je “je eigen broek ophoudt”, ofwel dat je kunt leven van je bedrijf. Of daar in ieder geval naar streeft (en als dat dan niet lukt en je bent door je spaargeld heen dan houd je ermee op).
Ik heb wat moeite met mensen die ingeschreven staan bij de KvK omdat ze BTW-plichtig zijn, maar per jaar een zó klein inkomen uit hun bedrijf halen dat ze daar nog niet de hypotheek / huur van zouden kunnen betalen. En die dan zichzelf wèl ZZP-er noemen. Maar een partner hebben die hen (deels) onderhoudt. Deze mensen zie ik niet als ZZP-er, maar als bijklussende echtgeno(o)t(e)…. Ook niks mis mee hoor, maar die eerste “Z” staat voor mij toch echt voor “Zelfstandige”.

Maar… is dat wel zo? Of maak ik gewoon een denkfout?

De belastingdienst hanteert een aantal criteria om vast te stellen of je een ondernemer bent.

  • Je moet winst maken of daar in ieder geval aantoonbaar naar streven.
  • Je moet zelfstandig zijn: jij moet zelf bepalen hoe je je werk uitvoert. Wanneer dat niet of onvoldoende vast staat, bijvoorbeeld omdat je erg weinig of slechts één opdrachtgever hebt, ben je niet zelfstandig.
    Dat wordt echter wel op maat bekeken: een interim manager kan bijvoorbeeld weleens een langdurige fulltime opdracht hebben en zo gedurende die periode slechts één opdrachtgever hebben.
  • Je moet beschikken over kapitaal om te investeren in je bedrijf, om zo te zorgen voor meer continuïteit. Bijvoorbeeld door een website te laten maken, visitekaartjes te drukken of te investeren in software / apparatuur / gereedschap.
  • Je moet voldoende tijd steken in je werkzaamheden. Er wordt een urencriterium van 1.225 uur gehanteerd, dat is gemiddeld 25,5 uur per week (uitgaande van vier weken vakantie). Als je erg veel tijd besteedt aan activiteiten zonder dat dat rendement oplevert, is er geen sprake van een onderneming. Het moet wel rendabel zijn.
  • Je moet je kenbaar maken naar buiten, bijvoorbeeld door reclame, een website, een uithangbord etcetera.
  • Je moet “ondernemersrisico lopen”, wat betekent dat er een kans is dat opdrachtgevers je niet betalen
    En je gebruikt je goede naam voor uitoefening van je werk. Je moet afhankelijk zijn van de vraag naar je product of dienst.
  • Als je zelf aansprakelijk bent voor schulden, dan ben je ondernemer.

Dat urencriterium vind ik eigenlijk wel een interessante…. ik sprak daar nog over met mijn accountant. Nu ik zo heb kunnen besparen op mijn uitgaven (zakelijk én prive…), werk ik geregeld minder dan die 25 uur. Ik werk efficiënter dan ooit én ik heb lagere kosten dan ooit, dus wat ik netto overhoud aan mijn omzet, is veel. Laatst rekende ik het uit: inkomsten minus kosten gedeeld door alle werkelijk gewerkte uren. Ik kwam uit op een uurtarief waar je heel blij van wordt…!

Nu schrijf ik al mijn uren netjes op, en zo ook uren dat ik met bekenden over mijn bedrijf aan het brainstormen ben (hm) dus dat urencriterium haal ik uiteindelijk wel. Het is bovendien voor de belastingdienst geen probleem om ineffectief te werken: dat mag je als zelfstandige zelf weten… Dus als ik bijvoorbeeld een rapport zou willen overschrijven omdat ik niet weet hoe ik moet kopiëren, dan mag dat….

Bovendien liet mijn accountant me weten dat ik me met mijn winst geen zorgen hoef te maken over vragen hierover. Bij winsten van meer dan 25k is het wel duidelijk dat je werkt.

Maar… als je bijvoorbeeld 9.000 euro per jaar verdient (winst maakt)…. en je zou voldoen aan dat urencriterium…

Dan verdien je dus €7,35 bruto per uur. Dat is dan waarschijnlijk ook wat je netto overhoudt gezien alle aftrekposten en kortingen…. maar toch: het is minder dan het wettelijk minimumloon……

Voor zelfstandigen die hier ECHT van moeten leven is dat gewoon superzielig. Ik zou er dan dus mee ophouden en weer in loondienst gaan.

Ik blijf het toch lastig vinden om mensen die als “ZZP-er” een dergelijk bedrag per jaar verdienen en daarnaast afhankelijk zijn van het inkomen van hun partner, “zelfstandig” te noemen… De druk van geld moeten verdienen om van te leven ontbreekt immers, en dat is nu júist het “risicovolle” waarover in de media altijd gesproken wordt en voor veel mensen ook een reden “om er niet aan te beginnen”. Zeker als er “stoer gedaan wordt” over het ZZP-schap door mensen die eigenlijk gewoon op het inkomen van iemand anders leven, haak ik een beetje af…..

Ook vraag ik me echt af of die aftrekposten wel bedoeld zijn voor bijklussende huismannen en -vrouwen….

Maar dat is denk ik een kwestie van gevoel….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in zzp. Bookmark de permalink .

23 reacties op Wat is een ZZP-er eigenlijk?

  1. Ik vind ZZP’er altijd zo’n nare term. Net of je – omdat je toevallig geen personeel hebt – meteen voor altijd in die categorie valt. Bovendien heb ik er een beetje de associatie mee dat het gaat om loondienstverbanden die niet voortgezet konden worden, waardoor iemand het nu ‘voor zichzelf’ doet, maar alsnog met bijvoorbeeld 1 of 2 grotere opdrachtgevers. Dat is dan weer vooral mijn gevoel, maar ik noem mezelf dan liever freelancer of ondernemer.

    Los daarvan, ga ik er wel van uit dat je – ongeacht hoe je jezelf noemt – inderdaad in ieder geval als streven hebt je eigen broek op te houden. Dat is toch het hele idee van ondernemen, denk ik dan.

    Op zich vind ik de criteria die de BD heeft wel goed. Als je ‘echt’ ondernemer bent, dan zou je daar eigenlijk geen moeite voor hoeven te doen. Als je zelfstandig klussen uitvoert, daar een bepaald risico bij loopt en er veel tijd in steekt, dan ben je wat mij betreft ondernemer. Ik houd zelf dan ook niet allemaal precies mijn uren bij. Ik onderneem gewoon, stop daar mijn tijd in en verdien er mijn geld mee. Dat lijkt me dan voldoende.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      De term “ZZP-er” is inderdaad een containerbegrip, die een negatief imago gekregen heeft.

      De associatie met die schijnconstructies die jij noemt vind ik inderdaad ook erg vervelend. En ik herken mezelf ook absoluut niet als iemand die tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen, bijvoorbeeld door een verplichte AOV.

      Voorheen was ik “gewoon” directeur – eigenaar. Dat leverde nooit onduidelijkheid op…..

      Liked by 1 persoon

  2. Ien zegt:

    Ik ken wel mensen die op die manier als jij hierboven beschrijft ZZPer zijn, en dan wel degelijk een niet betaald werkende partner hebben. Maar dan honderden euro’s per maand er bij krijgen aan huurtoeslag, kindgebondenbudget, zorgtoeslag, kortingpas voor minima, tegemoetkoming schoolkosten, al dan niet vanuit de gemeente. Etc. etc.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Ja dat lijkt me dus niet de bedoeling…..

      Like

    • WMT zegt:

      Mijn man is een eigen bedrijf gestart en ZZP’er. Hij is vanaf 0 gestart. De eerste 1,5 jaar konden we hier niet van leven en hebben we een groot deel van ons spaargeld hiervoor gebruikt. We hadden hier een buffer voor gereserveerd. Ik was erg blij met alle toeslagen temeer omdat we door de lage inkomsten ook geen HRA en aanrechtsubsidie meer kregen. Na 1,5 jaar kunnen we ervan leven en gaat het goed! En hoeven we ook geen gebruik meer te maken van toeslagen. Een bedrijf starten brengt een hoop (al dan niet ingecalculeerde) risico’s met zich mee. Door subsidie’s en toeslagen kan het helpen de tijd te overbruggen totdat je financieel zelfstandig kan opereren. Interessant vind ik wel het uurloon dat je jezelf toekent. Mijn man werkt zeker 60 uur per week met veel plezier! Voorheen in loondienst met een hoop stress en werkdruk.

      Liked by 1 persoon

      • mariimma zegt:

        Ik denk dat die toeslagen en kortingen ook precies dáárvoor bedoeld zijn!! Maar of ze bedoeld zijn voor bijklussers waag ik te betwijfelen.

        Ik ben goedkoper dan mensen in mijn functie die in dienst zijn bij dure bedrijven. Daar wordt vaak met uurtarieven van 200-300 of meer gerekend. Waarvan dan het posh kantoorpand op A-locatie en de dure commercials plus managers en secretaresses betaald worden.
        Die krijg je bij mij niet. Maar wel meer betrokkenheid en kwaliteit… voor een lagere prijs 😉

        Like

    • Ivy zegt:

      Ook mensen met een laag inkomen uit baan en/of uitkering krijgen allerlei toeslagen, dus ik snap niet helemaal waarom dit juist voor een zzp-er erg is. Niet dat ik per definitie allerlei toeslagen toejuich, want het blijft een soort rondpompen van geld.

      Like

  3. anna zegt:

    Voor mij is het zzp’er zijn (meestal) een bijverdienste met wisselende inkomsten. Soms zijn de inkomsten heel aardig en werk ik een tijdje niet in loondienst erbij, maar soms doe ik dat wel en zijn de inkomsten daarnaast secundair. Over het algemeen geniet ik van die afwisseling. Een inschrijving bij de KvK is was destijds een verplichting van een opdrachtgever, maar mijn werkzaamheden doe ik als freelancer, want aan het urencriterium heb ik nooit voldaan en ik heb de behoefte ook niet. Maar dat betekent dan ook dat ik terecht niet gebruik kan maken van de (prettige) aftrekposten voor ondernemers.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      …. En noem je jezelf dan ZZP-er?

      Like

      • anna zegt:

        Nee, – als ik het er al over heb (zelden), dan is dat freelancer! Daar heb je een punt (ik was getriggerd door de titel van je stukje).
        Het is wel zo dat voor de buitenwacht zzp’er een herkenbare term is. Niemand heeft het over freelancers, de discussie gaat over het containerbegrip zzp’er en alle beelden en verwachtingen die daaraan hangen.

        Liked by 1 persoon

  4. hvampting zegt:

    Ik vind het eigenlijk raar dat je daar zo’n moeite mee hebt. Waar komt dat vandaan?

    Like

    • hvampting zegt:

      Nog vergeten…. ik denk dat zelfstandige staat voor niet in aanmerking komen voor bepaalde voorzieningen die anders door de werkgever worden geregeld en niet voor financieel alleen je broek ophouden.

      Like

    • mariimma zegt:

      Dat heeft te maken met imagoschade van het begrip ZZP-er, waardoor ik soms met een 1-0 achterstand begin in zakelijke gesprekken.

      Sommige potentials zijn daar erg gevoelig voor. Toen ik nog personeel had, noemde ik mezelf voor zakenrelaties waarbij ik een dergelijke gevoeligheid vermoedde, “directeur eigenaar” maar er valt nu niet meer zo veel te directeuren, haha!

      Ik zoek eigenlijk gewoon nog naar een term die niet de associatie met bijklussen of zieligheid oproept….

      Like

  5. Ivy zegt:

    Ik neem aan dat je hierboven een uurtarief van € 200 – € 300 bedoelt i.p.v. uurloon. Dat laatste zou wel een héél hoog maandsalaris betekenen, uitgaand van een 40-urige werkweek 🙂

    Maakt het veel uit of iemand zich zzp-er noemt of niet? What’s in a name?
    Ik denk dat je zeker recht hebt om je zo te noemen als je voor jezelf iets probeert op te zetten, ook al leef je in die tussentijd van je (bijvoorbeeld) mans inkomen.
    V.w.b. toeslagen: hoezeer iemand er ook recht op heeft, het blijven voor mij noodvoorzieningen en als ik ze niet nodig heb, vraag ik ze ook niet aan.

    Ik ken overigens een aantal (oudere) zzp-ers (in de offshore branche) die maar één opdrachtgever hebben, maar daarvoor wel continu werken. Deze opdrachtgevers willen het risico niet lopen om ze voor vast aan te nemen, waardoor de zzp-ers niet anders kunnen. Je kunt niet iedereen over één kam scheren.

    Like

    • mariimma zegt:

      Ik had t niet over de startperiode. De mensen waar ik op doel zijn resp. 20 jaar en 3 jaar parttime zzp-er.

      Ennuh…. die regels van de belastingdienst…. die komen niet van mij he?

      Like

  6. Mensen waarvan het overduidelijk is dat ze alleen wat blijklussen zullen ook niet zo snel aan het urencriterium voldoen lijkt me, dan hebben ze dus al geen recht op de ondernemersfaciliteiten en worden hun opbrengsten in box 1 belast als “resulaat overige werkzaamheden”. Dan mogen kosten wel afgetrokken worden maar heb je geen recht op bijv de zelfstandigenaftrek.

    Liked by 1 persoon

  7. Lilian zegt:

    Toen ik nog zzp-er was noemde ik me altijd “zelfstandige professional”. Werd beter ontvangen dan zzp-er. Ik wilde als succesvolle ondernemer niet met schijnzelfstandigen en bijklussers geassocieerd worden. Ik snap je moeite met de term dus goed.

    Liked by 1 persoon

  8. Ivy zegt:

    Is er een reden dat je mijn lange(re) reactie van 15.05 uur niet plaatst?

    Like

Wat vind jij daarvan?

