Wat ik leerde in mijn gesprekje met mijn accountant…

  • In 2016 was mijn omzet 15.000 euro hoger dan in 2015 en ik had 15.000 euro minder zakelijke kosten. Dat betekent dat mijn resultaat 30.000 euro hoger was.
  • Een ondernemer met eigen huis heeft veel aftrekposten: zelfstandigenaftrek, startersaftrek (alleen de eerste drie jaar, óók als je eerder een BV had), MKB winstvrijstelling en hypotheekrente-aftrek. Met al die aftrekposten eraf, betaal ik inkomstenbelasting en Zvw over maar de helft van mijn inkomen.
  • Ik heb recht op kortingen: algemene heffingskortingen, arbeidskorting en inkomensafhankelijke combinatiekorting. Dat zijn kortingen op de te betalen inkomstenbelasting. Bij mij is dat een bedrag van meer dan 10.000 euro. Korting.

  • Ik stelde mijn geschatte inkomen over 2016 al bij, vorig jaar. Toch was de voorlopige aanslag te hoog. Ik krijg iets meer dan 4.500 euro terug van de belastingdienst aan te veel betaalde premie (IB en Zvw).
  • Ik heb over 2016 nog recht op kindgebonden budget, daarin zit nog een alleenstaande ouder korting, iets meer dan 3.500 euro.
  • Ik kan middelen over de afgelopen drie jaar, dat levert me een paar honderd euro op. Beter wachten we af wat dit jaar gaat brengen aan winst, om vervolgens pas in oktober een keuze te maken in al dan niet middelen. Dat moet binnen drie maanden nadat de aanslag is opgelegd.

En dan…

  • Beleggen moet je durven maar het is – bij voorzichtig beleid – echt wel héél interessant.
  • Alleen je hypotheek aflossen met een “normale buffer” voor onverwachtse uitgaven, kan een probleem zijn wanneer je vervolgens op hoge leeftijd te weinig inkomen of vermogen over hebt om te stoppen in het onderhoud van je woning. Leuk dat je hypotheekvrij woont, maar hoe kom je met je AOW-tje aan voldoende geld om je dak te vervangen?! De beste oplossing is, in dat geval, om een hypotheeklening af te sluiten bij je erfgenaam, wanneer deze tenminste niet hetzelfde probleem heeft maar wél over wat cash beschikt. Maar beter is nog om niet rücktsiglos af te blijven lossen, maar óók te zorgen voor voldoende inkomen of vermogen om van te (blijven) leven. Dat ik nog steeds stukjes van mijn hypotheek aflos begrijpt mijn accountant wel omdat het zich direct vertaalt in lagere woonlasten en een schuldvermindering “gewoon fijn voelt” maar eigenlijk is het voor mij – financieel gezien – niet de beste oplossing. Dat had ik zelf ook al bedacht en om die reden ben ik dit jaar gestopt met al het geld wat ik “over heb”, in het aflossen van de hypotheekschuld bij de bank te stoppen.
  • Geld lenen van BV naar privé om dat vervolgens te beleggen, kan voor mij interessanter zijn dan pensioen-beleggen en beleggen in de BV. Maar eerst wil ik me meer thuis voelen in beleggen, en dat vond mijn accountant een goed idee.
  • Voor mij is het fiscaal en financieel gunstig om mijn hypotheekschuld hoog te houden. Door de schuld te (blijven) verleggen van de bank naar de BV, maak ik winst in mijn BV, maar die winst is te verrekenen met wat verliezen van de afgelopen jaren. Geen vennootschapsbelasting dus.
  • Ik heb een stamrechtverplichting in de BV. Dat is een duur woord voor “spaarpot die op een goed moment maandelijks gaat uitkeren aan degene die recht heeft op de spaarpot, namelijk ikzelf (privé)”. Op dit moment heeft de BV minder kapitaal dan de hoogte van de stamrechtverplichting, dat heeft alles te maken met de hypotheeklening die ik heb lopen bij de BV. Stel dat ik deze lening nooit kan terugbetalen? Dan moet ik toch in ieder geval inkomstenbelasting betalen wanneer ik stop met werken en de BV stamrecht gaat uitkeren.  Maar gezien mijn financiële gedrag van de afgelopen jaren en ook gezien mijn gemiddelde inkomen over de afgelopen tien jaar, hoef ik me geen zorgen te maken over de stamrechtverplichting. Aldus mijn accountant… hm….
  • Dividend-beleggen is hip. Je kunt je alleen wel afvragen of het uitkeren van dividenden in plaats van her-investeren, wel duidt op goed ondernemerschap en wat de gevolgen daarvan zijn voor de gezondheid van bedrijven, op de langere termijn.
  • Beleggen in bedrijven waarvan je goed begrijpt wat ze aanbieden / produceren, is een goed idee. Zeker wanneer je vervolgens op je klompen kunt aanvoelen dat die bedrijven de toekomst hebben. Ik als ondernemer mag best wat meer vertrouwen op mijn “gut feeling” want alle voorbeelden die ik noemde bleken gewoon hele goede ideeën te zijn.
  • Volgens mijn zeer behoudende accountant is er niks mis mee om gewoon in “losse aandelen” te beleggen. Als je maar goed spreidt. En – ja –  in fondsen is dat altijd het geval. Maar fondsen hebben wel beheerskosten. Dat hebben individuele aandelen niet.
  • Als ik meer verstand wil krijgen van beleggen, is het een goed begin om gratis webinars van brokers te volgen en bovendien is er op de websites van brokers héél veel informatie te vinden.

Nou. Dat dus. Ik krijg geld terug van de belastingdienst.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in beleggen, financieel-plan, geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

2 reacties op Wat ik leerde in mijn gesprekje met mijn accountant…

  1. Kreupelgeld zegt:

    Ik had dat ook. Een rotsvast vertrouwen in mijn kunnen qua aandelenselectie. Zo kocht ik al CO2-certificaten voordat bedrijven verplicht waren dit te compenseren. Volgens mij een no-brainer. Toen ik ook nog een maand later 20% winst had bleef ik ook fijn zitten. Weer een maand later stond het 20% lager en daalde de koers als een baksteen. Ik heb toen mijn verlies genomen en de certificaten zijn uiteindelijk bijna waardeloos afgelopen.

    Zo had (en heb) ik ook een rotsvast vertrouwen in de E-Economie. Ik kocht een fikse pluk Yahoo! aandelen, Amerikaans bedrijf, sterk in de thuismarkt, groot in Azie, wederom … no-brainer. En ook hier uiteindelijk verkocht met 40% verlies.

    En welke belegging heeft zich meer dan verdubbeld door meerdere financiële crises heen? Die simpele belegging in die wereldindex. Ook nog met 1,5% kosten per jaar. Inmiddels is dat fonds vervangen door goedkopere ETF’s die de wereldindex volgen (0.2% kosten pj) en heb ik nog steeds wat individuele aandelen, En is mijn rotsvaste vertrouwen vooral gevormd door de overtuiging dat het toch wat minder eenvoudig is dan het lijkt.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.