Verkóóópen!!!

Gisteren blogde ik over mijn ervaringen in beleggen tot nu toe en nadat ik hardop geblogd had over de relatief hoge kosten van beleggen via mijn bank, Triodos, heb ik vandaag een verkoopopdracht voor alle aandelen en certificaten gegeven.

Morgen om 11 uur wordt t zooitje verkocht en dan zal ik alleen nog pensioenbeleggen en voor de BV beleggen via BrandNewDay en daarnaast blijf ik voorlopig beleggen in fondsen (obligaties en aandelen) via DeGiro.

En – ja – ook wat losse aandelen. Omdat het kan. Voor de fun.

Mijn beleggingen via Triodos hebben in iets meer dan één jaar tijd 139 opgeleverd. Ik legde 2.175 euro in en toch heb ik geen 2.314 euro in beleggingen, maar 2.292 euro.

Want kosten. Zeker de kosten die in de afgelopen 12 maanden in rekening gebracht zijn (ieder kwartaal ongeveer 2 euro, steeds een beetje meer), vind ik duur geld. Ik deed immers helemaal niets meer. Ik keek alleen af en toe hoe het ermee stond…

Kijk. Uiteindelijk heb ik gewoon meer da  100 euro verdiend met deze vingeroefeningen. Ik vind beleggen veel minder eng nu, maar een serieuze optie om mijn geld voor me te laten werken.

Hoe lager mijn hypotheekschuld en hoe hoger de pot in mijn spaardepot, hoe dichterbij mijn verhuizing, hoe interessanter beleggen voor mij wordt. Ik ben dan ook zéker van plan om die dikke 2.000 euro niet te laten ontwaarden op een spaarrekening maar meteen om te zetten naar aandelen en obligaties…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in babysteps, beleggen, financieel-plan, geld. Bookmark de permalink .

3 reacties op Verkóóópen!!!

  1. Ineke zegt:

    Ik heb ook nog geld bij het Triodos Groenfonds en zit ook steeds te twijfelen of ik ga houden of verkopen. Ik vind de hoge kosten steeds eigenlijk ook wel zuur. Het voordeel is wel dat het weer in het belastingvrije deel van het groenbeleggen zit en dus ongeveer 1,2% uitspaar (weet het tarief voor 2017 niet precies) en je ook nog 0,7 % verdiend via mijn belastingaangifte.

    Als ik zou verkopen zou ik het in indexfondsen stoppen wat waarschijnlijk meer op gaat leveren. Alleen stap je nu weer heel hoog in qua markt. Ik vind het lastig omdat ik het Groenfonds ook een warm hart toedraag en ondertussen gewoon rendement in zit te leveren. Zit al zeker een maand te twijfelen en kom er niet echt uit. Ben ook zeker geen grootbelegger en elk beetje extra rendement is meegenomen.

    Liked by 1 persoon

  2. Lilian zegt:

    Lekker bezig! Nu nog leren geen aandelen te kopen, maar een put te schrijven op het aandeel dat je zou willen. Dan is de ontvangen premie alvast extra winst. Beleggen is niet ingewikkeld. Kijk een een seminar van een grote broker en oefen eens op papier. Het gaat mij echt aan mijn beleggingshart als mensen zomaar “los” aandelen kopen. In consumindertermen lijkt dat op,het gedachteloos kopen van uitsluitend A-merken, zonde geld.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Ik gun mezelf om te leren. Het gaat om drie aandelen ter waarde van iets meer dan 100 euro, wat maar een héél klein deel is van mijn totale beleggingen, zeker wanneer je het beleggen voor de BV zou meetellen.
      Maar bedankt voor de tip, lief dat je je zorgen maakt!

      Like

Reacties zijn gesloten.