Hoe ik startte met beleggen en paniek voorkwam

Vorige week startte ik met de meest directe vorm van beleggen: ik kocht voor ongeveer 500 euro aandelen van een aantal bedrijven. Ik koos voor één bedrijf waarvan ik denk dat veel mensen de komende jaren gebruik zullen gaan maken van de diensten die dat bedrijf biedt en één bedrijf dat in de afgelopen jaren veel dividend uitgekeerd heeft. En ik koos voor een mandje met stukjes aandelen in veel verschillende bedrijven om risico te spreiden: een ETF.

Voorwaarde was dat alle bedrijven niets te maken hebben met het veroorzaken van milieuproblemen of mensenrechtengedoe. Voor mij geen aandelen in oliemaatschappijen, dus. Ook al zijn die best aantrekkelijk als je kijkt naar hoe goed ze het de afgelopen jaren gedaan hebben.

Ik downloadde de mobiele app die de aandelenmakelaar biedt en na een paar uur schoot ik bijna in de stress.

RODE CIJFERS!!!

Ik had maar liefst 2 euro verlies, aan het einde van de dag!!! ALLES STOND OP ROOD, HELP!!!!!

En op dat moment was ik blij dat ik al twee jaar ervaring heb opgedaan met beleggen op een wat minder spectaculaire manier en zonder die dagelijks feedback.

Kijk maar:

Beleggen via mijn vaste bank

Ik begon twee jaar geleden via mijn bank met beleggen. Ik kocht aandelen in fondsen omdat dat minder eng is dan aandelen in bedrijven: een fonds is een mandje met stukjes aandelen en dus spreid je je risico.
Via de bank was het supermakkelijk: je drukte op drie knopjes en kon beginnen
Al snel ontdekte ik dat het via de bank wel duur beleggen is omdat eens in de zoveel tijd kosten in rekening worden gebracht. Toch heb ik inmiddels wel winst gemaakt: er is divident uitgekeerd en bovendien is heb ik een positief koersresultaat op alle vijf de fondsen waarin ik participeer: €133,91 winst binnen anderhalf jaar, dat is dus 5,8% rendement: ongeveer 3,8% per jaar. De laatste keer dat ik actief was met aandelen via deze bank, is inmiddels dik een jaar geleden. Misschien moet ik ermee kappen, want ze hebben sinds de laatste keer dat ik aandelen, kocht, 10 euro in rekening gebracht voor “kosten van beleggen”…. Als ik die niet had hoeven betalen, was mijn rendement dus hoger geweest!

Beleggen via een pensioenrekening

In november vorig jaar opende ik een pensioenrekening (box 1) bij BrandNewDay. Ik bepaalde een verdeling tussen aandelen en obligaties (60%-40%) en koos twee fondsen: één voor de aandelen en één voor de obligaties.
Ik legde bij het openen van de rekening meteen 750 euro in en daarna automatisch, maandelijks, 150 euro. Door niet in één klap heel veel geld te investeren maar dit te spreiden, koop je soms relatief duur en soms relatief goedkoop, waardoor je risico wat minder groot is. Wel zijn de kosten dan hoger, omdat je voor iedere aankoop ook aankoopkosten moet betalen. Als beginner vond (én vind…) ik het idee van risicospreiding toch wel fijn. Inmiddels legde ik 1.950 euro in en is de waarde vermeerderd tot 2.001 euro. Ik kom dan uit op een rendement van 2,6% sinds november. Wat dat dan per jaar is vind ik lastig te berekenen omdat mijn inleg iedere maand hoger wordt, en bovendien ben ik dus pas dik een half jaar aan het beleggen.
BND zegt echter dat het rendement 3,88% is. Voor beleggen is dat minder dan de juichende 8% die ik weleens hoor. Maar ik vind dat verder niet zo boeiend. Het is beter dan het rendement van geld op je spaarrekening met hooguit 0,5% rente….

Beleggen via een broker (=aandelenmakelaar)

In november opende ik ook een rekening bij DeGiro. Ik snapte er alleen geen BAL van: géén idee. Limit order, market order, stoploss, stoploss order… hm…. hoe kocht ik nou überhaupt een aandeel? En futures, opties, hefboomproducten, waar gíng dit over? Ik vond het maar een onoverzichtelijke zooi en werd afgeschrikt door alle terminologie die me niets zei.
Die rekening bleef dus een hele tijd slapen en pas vorige week ging ik er opnieuw mee aan de slag. Aandelen in drie firma’s en een fonds, dus.

We zijn nu tien dagen verder sinds ik die aandelen kocht. Na twee dagen stegen de koersen en inmiddels sta ik €29,04 in de plus. De app is een interessante uitdaging om te zien of ik in paniek raak wanneer het niet zo goed gaat, maar dat is dus eigenlijk nog niet gebeurd: al na twee dagen gingen de aandelen de plus in, dus hee, alleen maar leuk om naar te kijken!

Sowieso ga ik de aandelen niet verkopen. Immers: Mr. FOB blogde laatst al dat een onderzoekje had uitgewezen dat de beleggers die de meeste winst behaald hebben, ofwel overleden waren ofwel vergeten waren dat ze een beleggingsrekening hadden.

Terecht bang zijn?

Veel financiële bloggers (vooral de vrouwen…) durven niet aan beleggen te beginnen. Ze vinden het gokken en roepen dat ze via via of wat directer, iemand kennen die VRESELIJK VEEL GELD verloren hebben met beleggen. Heel vervelend natuurlijk, voor die mensen: zij hebben verkeerd getimed met de aankoop en (vooral) verkoop van hun aandelen.

Ik lees veel blogs van mensen die daarom kiezen voor het versneld aflossen van hun hypotheekschuld. Ikzelf heb dat ook gedaan (en nog steeds…): ik loste inmiddels bijna eenderde van mijn hypotheekschuld af en daarnaast stortte ik maximaal bij in mijn spaardepot. Daardoor zou ik bij verkoop inmiddels ongeveer een derde van de huidige waarde van mijn woning overhouden. De noodzaak voor mij om verder af te lossen is niet langer nijpend: mijn huis is al lang niet meer onder water en dat is een fijn idee. En als ik een nieuw huis koop, dan begin ik meteen een heel stuk gunstiger. Dat wil dus niet zeggen dat ik nooit meer ga aflossen, maar dat ik gewoon álle opties overweeg om me voor de toekomst financiële rust te creëren.

Die geruchten over vreselijke verliezen passen voor mij ook niet bij de logische verhalen die ik lees van mensen die al langer beleggen, zoals MR. FOB. Ik geloof dat – zeker als je kiest voor niet alleen aandelen maar ook obligaties, en als je daarnaast ook nog kiest voor fondsen – het allemaal wel meevalt met die risico’s. De tijd zal het leren of ik gelijk heb.

Het versneld aflossen van je hypotheekschuld vind ik nog steeds geen slecht idee. Maar bij zware financiële tegenslagen zou ik mijn huis moeten verkopen om aan die investering te komen. Dan verkoop ik liever aandelen…!

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in beleggen, geld. Bookmark de permalink .

6 reacties op Hoe ik startte met beleggen en paniek voorkwam

  1. Mr FOB zegt:

    Nou die app nog van je telefoon, zodat de kans dat je vergeet dat je aandelen hebt groter wordt 😉

    Liked by 2 people

  2. Mathilde zegt:

    Ik beleg al jaren. Ik kijk zeker niet elke maand hoe het gaat, want rode cijfers geven stress, dan verkoop je op het verkeerde moment en verkopen kost geld. Gewoon laten staan, vergeten zeg maar. Zo een keer per hakf jaar kijk ik en schuif wat heen en weer. Verder heb ik alles automatisch ingesteld: maandelijks zoveel erbij in dat fonds, en zoveel bij dat aandeel, etc. ook in 2008 heb ik geen verlies geleden, vooral vanwege het Novib Microkredietenfonds. Die microkredieten- ontvangers hadden niet veel last van de Grote Crisis immers. Maar toch, het is geen spaargeld, je kunt zo je hele inleg kwijt raken.

    Liked by 1 persoon

  3. Bij BND zijn de aankoopkosten voor beleggen niet hoger als je vaker kleinere hoeveelheden koopt. Bij hen zijn de kosten altijd een vast percentage van het aankoopbedrag, 0,5%. Dus als je 100 euro inlegt, kost het je 50 cent, als je een half jaar wacht met inleggen totdat je 6×100 is 600 euro in kunt leggen, kost het 3 euro, dus precies hetzelfde als 6 x 50 cent.

    Bij sommige andere banken en beleggingsinstituten betaal je wel bijvoorbeeld een vast bedrag bij inleggen (bijv. standaard 2 euro) of een vast bedrag plus een percentage (bijv. 5 euro plus 0,1%). Dan is het inleggen van kleinere bedragen relatief duur.

    Liked by 1 persoon

  4. Ah leuk om te lezen hoe je dit doet. Wij leggen een vast bedrag per maand in bij BND en zijn ook deze week begonnen bij De Giro, hier willen we ook voor een vast bedrag per maand aandelen en ETF’s gaan kopen 🙂

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.