Kinderen duur?!

Mij werd verzekerd dat kinderen duur waren. Ik had daar geen idee van. Het leek me wel meevallen want zoveel eten ze niet. Ze groeien natuurlijk wel en dat betekent af en toe nieuwe kleren, maar als je geen modepop bent en ook niet de ambitie hebt om je kind alszodanig te behandelen, valt dat allemaal wel mee. Met een pakket van MP en wat doorgeschoven kleren kom je al een heel eind en als je de kleertjes vervolgens weer op dezelfde manier verpatst zijn ook dat de kosten niet.

Luiers, die waren wel best duur en dat was ook echt een extra uitgave.

Kinderopvang, dat zou hartstikke duur zijn. Zó duur dat huisvrouwen zeggen dat het voor hen niet lonend is om te gaan werken….

Los van dat ik denk dat werk niet alleen voor de korte termijn inkomsten lonend kan zijn, vind ik de kosten ook wel meevallen (maar goed, ik heb er maar één). Voordat Zonne naar school ging betaalde ik per maand – voor drie dagen per week – bijna 800 euro maar ik kreeg meer dan de helft aan kinderopvangtoeslag terug: de kosten waren 325 euro per maand inclusief fruit, luiers en lunch. Sinds ze naar school gaat daalden die kosten naar netto ongeveer 100 euro per maand voor twee middagen (en eenmalig schoolgeld, 150 euro).

Haar eerste fiets kreeg ik van vrienden en haar tweede fiets kocht ik voor een tientje op marktplaats. Ik kocht voor haar twee broodtrommels en per verjaardag kocht ik voor haar voor ongeveer 50 euro kado’s, waaronder bijvoorbeeld de tas die ze dagelijks meeneemt naar school. Oh ja, sinterklaas. Eurootje of 50 ook, waarvan ongeveer de helft nuttige dingen waaronder toffe kleren.

Ze heeft, in tegenstelling tot de meeste kleuters in haar klas, géén SPINNER en ze is niet significant ongelukkiger.

Als ik voor haar geen boodschappen deed, zou me dat misschien 50 euro per maand schelen. Hoewel ik dan waarschijnlijk vaker sushi en minder vaak goedkope “kinderspaghetti” zou eten, dus misschien zou ik wel evenveel uitgeven als nu….

Mijn aansprakelijkheidsverzekering is iets duurder geworden, dat gaat om een paar euro per maand.

Ze ging naar balletles en daarvoor betaalde ik in het afgelopen halve jaar 30 euro per maand. Als we samen gaan klimmen, doen we dat altijd op de kortingsochtenden: klimmende volwassenen betalen dan per kind één euro.

We hebben een jaarabonnement op de speeltuin met ondiep zwembad, kostte €30,80 voor een jaar. En nee, we kopen daar niet iedere keer een ijsje. We doen af en toe dingen die ik alleen niet zou doen, zoals naar een “echt zwembad” en toen ze drie was hadden we een jaarabonnement op de dierentuin. Maar als ze er niet zou zijn, zou ik die uitgaven óók doen (en misschien/ waarschijnlijk wel meer dan dat) voor uitjes voor mij alleen, of samen met vrienden / vriendinnen.

Sommige mensen geven heel veel geld uit aan binnenspeeltuinen, pannenkoekrestaurants etcetera. Ik niet, ik bak zelf wel pannenkoeken of wafels, net o lekker!

Nu ze volgend jaar naar haar nieuwe school gaat, gaat er weer wat veranderen in de vaste uitgaven. Sowieso verwacht ik een lagere ouderbijdrage omdat haar nieuwe school veel minder overhead heeft. Maar ook verwacht ik dat ze niet meer naar de BSO zal hoeven: op haar nieuwe school zijn de schooltijden anders. Ze zal niet langer om de week op woensdag de hele dag vrij zijn en bovendien ook alle maandag- woensdag- en vrijdagmiddagen. In plaats daarvan heeft ze vier dagen van half negen tot kwart over drie en op woensdagmiddag vrij. De middagpauze is veel langer dan op haar “oude school” en ze zal alle dagen overblijven.

Dat bespaart me geld. Ik verwacht van 100 euro naar ongeveer 50 euro te gaan. Die 50 euro die ik overhoud, kan ik mooi besteden aan zwemles (48 euro per maand).

Kinderen duur? Tja ’t is wat je duur vind natuurlijk. Maar ik vind die éne, die ook nog eens zo supergoed gelukt is, best meevallen. Zeker als je de prijs-kwaliteitsverhouding in ogenschouw neemt…! Ik vind trouwens sowieso verhalen over dat kinderen zo duur zouden zijn, gezeur. Een speedboot is óók duur en als je dat geld er net zoals ik niet voor over hebt dan koop je hem niet. En ja… vier speedboten zijn duurder dan eentje. Goh…

Vanaf de middelbare school verwacht ik echt hogere kosten. Misschien dat het nog duurder wordt, de komende jaren: een duurdere hobby bijvoorbeeld. En kleren worden geleidelijk-aan wel wat kostbaarder. Maar duur? hmmmz… valt wel mee.

Of… zie ik nu iets over het hoofd?!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, geld. Bookmark de permalink .

35 reacties op Kinderen duur?!

  1. Mammalien zegt:

    Je hebt kosten natuurlijk wel in de hand: tweedehands spullen kopen en besparen op uitjes en vakanties. Geld natuurlijk ook voor volwassenen, niet alleen kinderen. De kosten voor kinderopvang vond ik vrij hoog, en ondanks de “gratis schoolboeken” op het voortgezet moet ik toch 200 euro per kind betalen voor “algemene kosten zoals kopieren” (de mijne weet niet eens wat een kopieerapparaat is, bij wijze van…) Het zijn vooral al die kleine beetjes die aantikken. Ga je een keer een ijsje eten dan is het 3 keer 2.50, en dan doe je niets bijzonders en neem ik zelf niet eens.
    Een spinner heeft jongste wel, de dochter krijgt wel eens een goedkoop nagellakje, een cadeautje voor een vriendje hier of daar… alles bij elkaar loopt het flink op. Deze week wilden we de Efteling gaan bezoeken. Ik zoek nog een sponsor! Oef.

    Liked by 1 persoon

  2. minofmeer zegt:

    Nee ik denk niet dat je iets over t hoofd ziet zo heb ik t ook ervaren.
    Alleen kleding wordt echt duurder naanrmate ze groter worden en schoenen.
    School is ook wel een forse kostenpost hier doordat t tweetalig onderwijs is. Maar verder valt t mee vind ik.

    Liked by 1 persoon

  3. Nona zegt:

    Nee,ik vind kinderen qua prijs idd ook best meevallen, en ik heb er drie! 🙂 Hier in Belgie hebben we wel iets meer kindergeld, maar ik geloof dat ik daar voorlopig nog genoeg aan heb voor de kosten. (schoolkosten zijn 20 en 18€, en volgend jaar komen daar de schoolkosten voor zoontje bij). Kleertjes zijn meestal tweedehands of gekregen. Eten valt nog redelijk mee qua kosten en dure hobbys hebben ze niet. Enkel voor reizen zijn we een pak meer kwijt nu we kinderen hebben, maar dat is een eigen keuze natuurlijk.

    Liked by 1 persoon

  4. Ik vond kinderen ook helemaal niet duur. Tot de middelbare school. Dan wordt het echt wel financieel pittiger. Al is het maar vanwege de schoolreisjes van gemiddeld 250,- per stuk en de iPad van 500,- die de studieboeken vervangt en dus verplicht is.

    Wat kleding betreft valt het wel mee, maar de kosten via school vond ik best hoog.

    Liked by 1 persoon

  5. Teunie zegt:

    Ik vind het ook meevallen. En wij hebben er tien 😂. Maar pubers zijn wel een stuk duurder dan basisschoolkinderen. De goede schoolfietsen en het onderhoud daarvan, de schoenen, de bijdragen op school voor verplichte sportdingesen, kampen, materialen, het 1000 keer chauffeuren tot en met de avondopleiding of avonddiensten of feestjes, waar je ze niet bij nacht en ontij over straat wil laten gaan, zakgeld, stroom en water van honderdduizend keer douchen en trommels vil was en laptops en mobieltjes, opleidingen, studieboeken enzovoorts enzovoorts. O ja, ze eten in een bepaalde periode je ook de oren van het hoofd. Maar serieus. Waar hebben we het over! Het is mij alles meer dan waard!

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Tien. Tja. Dan wordt het wel een serieus andere zaak, haha!
      Als je dan budgetteert, die je dat dan per kind, vraag ik me meteen af…? Hahah. Ik zie meteen allerlei grafieken voor me en dat je dan eens per jaar een gesprek hebt “We hebben gezien dat jij over het kledingbudget overschreden hebt. Stop met groeien!!! ”
      🤣🤣

      Like

  6. Siebrie zegt:

    Hier valt het ook mee. Mijn beide dochters lopen in gekregen kleding rond, en weten ook wel dat het handiger is om de mooie kleding voor school en kerk te bewaren, en thuis lekker oude kleding aan te doen, die dan ook echt hélemaal af gaat. De schoenen voor de oudste zijn duur, want die heeft een niet-gangbare voetvorm; €150 per paar is normaal, en daar is ze dan na een seizoen uit, en zijn de schoenen ‘af’ zodat haar zusje er niets meer aan heeft. Thuis lopen ze veel op blote voeten 🙂

    We hebben een abonnement gehad op een technisch/wetenschappelijk museum, en nu een abonnement op een dierentuin. Maar daar maken we dan ook echt elke week gebruik van, zodat de kosten er goed uit zijn, en ze niet vragen naar andere uitjes. We nemen zelf elke keer eten en drinken mee.

    We wonen in België en krijgen €310 per maand kinderbijslag; ik denk dat we winst maken 😀

    Liked by 1 persoon

  7. Cassandra zegt:

    tja, er wordt hier veel gesport, dus alleen aan sport ben ik veel kwijt: € 50 zwemtraining, € 100 badmintontraining, € 10 shuttles, € 25 toernooigeld, € 5 bespanningen,, 2 paar schoenen per jaar, dan is ze weer uit haar kleding gegroeid, € 30 voor een club shirt, (daar gaat al € 50 van de sponsor vanaf) dan nog wel eens overnachtingen ivm de toernooien, gemiddeld 500 km per maand naar training en toernooien. En dan wordt het trainingskamp á € 500 nog betaald door de sponsor. Ze speelt in de regionale top, met af een toe een training op landelijk niveau, gelukkig nog geen international toernooien.
    School: nog de basisschool: vrijwillige ouderbijdrage € 50 per jaar, overblijfgeld: € 40 per maand, en dan moet je nog je eigen eten meenemen ook!. Onze vorige tso gaf de kinderen een gratis warme maaltijd als ze die dag ook op de bso waren. Dat was nog eens goed geregeld. De BSO doen we niet meer want dat is hier ophokken en lang zo leuk niet als de vorige. Voor de middelbare ga ik uit van 1500 per jaar ivm extra sport of andere extra activiteiten.

    Kleding koopt ze meestal bij de kringloop maar daar zijn haar vader en stiefmoeder geen voorstander van, kleedgeld 40 per maand. Naar de film gaan we zeker 1x per maand 5 per kinderkaartje. De popcorn nemen we zelf wel mee.

    Verder valt het wel mee idd. Alleen als ze 12 worden vervallen wat belastingkortingen en dat scheelt straks zo’n 150-200 netto per maand aan inkomsten.

    Liked by 1 persoon

    • Cassandra zegt:

      o, ja het eerste stukje sportkosten, is per maand.

      Like

    • mariimma zegt:

      Wow kleedgeld 40 euro per maand… daar zitten wij samen onder…!

      En ja.. (semi-) topsport kan inderdaad in de papieren lopen… daar weet ik als ex-trainer (vrijwilliger, overigens…) alles van!

      De kosten voor tussenschoolse opvang die ga ik dus ook betalen. Lijkt me overigens ook iets dat je met een beetje moeite samen met wat andere ouders, anders zou kunnen oplossen: op maandag hier en op dinsdag daar overblijven… lijkt me best gezellig om eens per week vier giechelkinderen op visite te hebben, tussen de middag!!

      Like

      • Cassandra zegt:

        waarom gaan ze naar de tso: omdat ik werk, ik kan dus niet deelnemen aan zo’n groepje opvangouders. Mijn dochter wil dat ook helemaal niet. Het is ook een heel gedoe, voor je thuis bent en aantafel zit hebben ze nog 5 minuten om te eten en weer te vertrekken. Ze hebben 1 uur pause, komen zeker 5 minuten te laat buiten, moeten 5 minuten te voren weer op het plein zijn, dus effectief heb je maar 50 minuten. 1 kind aansporen gaat wel, maar meerdere die niet van jezelf zijn is een ander verhaal.

        € 40 per maand kleedgeld is goed te doen idd, maar houd er rekening mee dat ze dit jaar 2 zomerjassen nodig heeft want eruit gegroeid, haar maat is nauwelijks te vinden bij de kringloop of op marktplaats, hetzelfe is al gebeurd met de winterjas. Broeken, ik ben blij als ze 2 maanden mee gaan dan zijn ze te klein, groter kopen kan niet want dan zijn ze veel te wijd en met dat elastiek is geen gezicht het worden pofbroeken. En dan een vader en stiefmoeder die van shoppen houden en niet van de kringloop. Goede bh’s zijn ook prijzig. 12/13 jarigen kosten echt wat meer aan kleding dan kleuters/schoolkinderen.

        Liked by 1 persoon

  8. Ivy zegt:

    Je weet van tevoren dat kinderen geld kosten, dus kun je er enigszins rekening mee houden en als je denkt dat het moeilijk op te brengen is, moet je er niet aan beginnen. Hoezeer ik iedereen ook kinderen gun. Staar je er niet blind op dat het wel mee zal vallen. Er zijn namelijk ALTIJD onverwachte kosten, al dan niet vanwege bijzondere omstandigheden.

    Ik heb niets tegen gebruikte spullen, m’n zoon kreeg vroeger zelf ook niet alles nieuw, maar altijd tweedehands vond ik niet nodig. Ik weet nog hoe het was om (best mooie, maar wat ouwelijke) kleding van een nichtje te moeten dragen, vreselijk!

    De opvatting over kinderopvang ‘dat je er zó veel voor betaalt dat je beter thuis kunt blijven’ snap ik niet goed. Je krijgt er een groot gedeelte van terug en is dit niet het geval, dan is je inkomen er naar. Het blijven werken is een investering in de toekomst, dus moet het niet erg zijn dat het (tijdelijk ook nog eens!) geld kost. Maar het blijven werken en onafhankelijk zijn is een andere discussie.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Ik ben het helemaal met je eens qua dat je tevoren weet dat kinderen geld kosten! Vandaar ook mijn vergelijking met dat speedboten ook duur zijn.
      Onverwachte kosten heb ik echter nog niet gehad, in de afgelopen zes jaar.

      Like

  9. greet zegt:

    Mijn dochter heeft coeliakie…dat maakt het wel een heel stuk duurder(zeker twintig jaar terug toen er nog geen glutenvrije hype was). Ook speciale zooltjes en schoenen waren een fikse hap uit de financiën. Daarnaast de therapieën en ziekenhuisbezoeken die geen rekening houden met de dagen dat ik werkte en vaak veel tijd in beslag namen(en dat vindt een baas niet fijn dus we leefden behoorlijke tijd van een bijstandsuitkering en nee, die kosten die ik extra had werden niet vergoed)
    Maar, ook met extra kosten die ik had, zou ik het zo weer doen, want kinderen, ze zijn fantastisch!!

    Liked by 1 persoon

  10. puckie zegt:

    Ik ben zelf nog steeds duurder 🙂
    Groetjes Puckie

    Liked by 1 persoon

  11. Anne J zegt:

    Kleren en eten valt in de lagere school leeftijd wel mee, maar waar wij veel geld aan kwijt zijn is sporten (2 per kind) (elke sport heeft weer iets andere schoenen/shirts etc nodig), en de muzieklessen. Het is natuurlijk allemaal luxe, 2 sporten en muziekles, maar we hebben het goed en willen graag dat de kinderen actief zijn, veel buiten zijn en veel verschillende dingen leren. En dan komen de kosten voor de zomerkampen er nog bij, zeilkamp is bijv. heel erg duur (maar wel heel leuk), wij zijn zelf maar 2 weken vrij, dus de andere 4 weken moet er wat bedacht worden, en opa & oma’s hebben we niet tot onze beschikking voor logeerpartijtjes. Gelukkig zijn er ook goedkopere dagkampen hier in Amsterdam.

    Mochten wij ooit moeten bezuinigen, dan zullen we niet aarzelen om op deze uitgaven voor de kinderen te bezuinigen (naast onze eigen uitjes en de gezamenlijke vakanties)

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Twee sporten en muzieklessen per kind is inderdaad een keuze die veel geld kost. Zeilen lijkt me inderdaad veel duurder dan veel andere sporten. Persoonlijk zou ik niet zo snel kiezen voor twee sporten, denk ik: één sport en één cultureel ding is meer dan genoeg. Dan houdt ze tenminste ook nog tijd over om gewoon lekker buiten te spelen, leert ze ook een hoop van en is óók heel actief!

      Like

  12. Marc zegt:

    Leuk stukje. Je vergelijking met die speedboot deed me denken aan wat mijn schoonvader (heeft vijf kinderen) wel eens heeft gezegd: “Ze zeggen dat je voor een kind een Ferrari kunt kopen…Nou, dan had ik er een paar op de oprit hebben kunnen staan, maar ik zou toch geen één van m’n kinders willen missen”. En daar gaat het uiteindelijk toch om?

    Liked by 1 persoon

  13. Mom4life zegt:

    Het ding met kinderen is (helaas) wel dat mensen erg met elkaar vergelijken. Gaat een bepaald kind elke vakantie naar de binnenspeeltuin, zijn de feestjes vette bowlingparty’s met als afsluiter de Mac voor 10 kids en ga maar door.
    Als ik al die dingen zou doen zou ik het ook duur vinden!
    Maar omdat ik dat niet doe valt het me ook mee. Al zijn uitjes of abonnementen voor een groter gezin wel. 2 volwassenen en 3 kinderen is flink afrekenen in elk geval. Dat doen wij dus ook niet zoveel. Of met een leuke aanbieding.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Tja ik ben daar niet zo gevoelig voor, om een duur verjaardagsfeest te vieren omdat anderen dat doen. Mijn dochter heeft dus ook geen spinner. Bovendien heb ik ook de neiging op scholen uit te kiezen waar méér ouders rondlopen die niet trendgevoelig zijn. Dat scheelt.

      Like

  14. Het duurste aan kinderen is bij ons dat wij beiden minder zijn gaan werken (allebei 1 dag in de week). Dat betekent ongeveer 1000 euro per maand minder inkomsten. Met 3 kids is de opvang ook duur, al regelen wij met de buren de tussenschoolse en voorschoolse opvang, we hebben nog wel wat bso nodig en voor de jongste Kdv. Omdat wij best een hoog inkomen hebben krijgen we weliswaar toeslagen maar is de eigen bijdrage ook nog wel aanzienlijk. Hoort er gewoon bij, maar ’t kost wel wat.

    Voor de rest is het zo duur als je het jezelf maakt denk ik altijd. Dure of goedkope hobby’s, kleding, feestjes etcetera. Hier kosten cadeautjes voor kinderfeestjes ook best veel trouwens….

    Liked by 1 persoon

  15. Mama Tinus zegt:

    Ik denk hier bewust niet teveel over na. Kinderen groot brengen kost geld maar ik wil helemaal niet weten hoeveel want mijn kinderen zijn onbetaalbaar.
    Wat betreft werken en kinderopvangkosten, ik houd ook niet van gemekker daarover. Toch snap ik het ergens wel want zelf werkte ik 3 dagen, had 2.5 dag opvang nodig en hield dan minder dan 300 euro over aan salaris. Ik snap dat mensen dat niet de moeite waard vinden als ze geen leuke baan hebben.

    Liked by 1 persoon

  16. Marijke zegt:

    Wij hebben 1 kind studerend op kamers, en 1 in het laatste jaar middelbaar. Dan weet je wel waar je geld blijft 😉

    Liked by 1 persoon

  17. Janne1950 zegt:

    Kinderen zijn niet duur, ik heb er 2 dus kan het weten!

    Liked by 1 persoon

  18. Ikkelien zegt:

    Mijn 2 jongens zijn over de 2 meter. Niks 2e hands kleding en fietsen. Kleding moet soms ook nog vermaakt worden omdat ze lang en smal zijn.
    Bureaustoelen zijn groter en ze hebben enorme voeten.
    Enig idee hoeveel sportschoenen je nodig hebt voor een kind in de groei? Grasschoenen en kunstgrasschoenen en binnenschoenen, van alles 2 tot 3 maten per seizoen!
    Extra lange bedden en bijpassend beddengoed.
    Ik kreeg een samengesteld gezin en qua kinderen ging ik van 2 naar 5. Dat is 5x per jaar een schoolkamp, sportweken, open dagen, museabezoeken, keuzecoaches en ga zo maar door. Per jaar ben je voor 1 kind soms voor 800 euro aan studieboeken nodig (en ja, dan had ik het merendeel al 2e hands gekocht).
    Ik vind het wel duur…

    Liked by 1 persoon

  19. Ineke zegt:

    Over feestjes… Mijn zus woont op de Gooise matras en had ook niet zoveel met dure feestjes toen haar jongens kleiner waren. Ze ging dus met ze varen, ergens aanleggen op een eilandje, beetje voetballen en met water klieren en een lekkere picknick. Alle kinderen waren het er over eens dat het veeeeeel leuker was dan de (georganiseerde) feestjes die ze eerder hadden gehad. En zo zijn er ook nog andere dingen te verzinnen. Mensen kijken teveel naar elkaar en leggen dingen ook niet goed uit aan hun kinderen, en laten zich dus overhalen naar een hamburgergigant te gaan ofzo. Er is zoveel meer mogelijk. Op alle gebieden…

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Eens!
      Inmiddels heb ik het op school bijna te doen met de kinderen die dagelijks hun voorraad spinners willen tonen…. Deze kinderen leren namelijk niet dat er veel andere, belangrijkere dingen zijn in het leven!

      Like

  20. Lonneke zegt:

    Tja, die spinners hebben ze hier van hun eigen zakgeld gekocht, daar valt weinig tegenin te brengen 😉
    Ik vind kinderen ook niet per se duur, ook al heb ik er drie.
    Het is maar net hoe duur je het zelf maakt in de meeste gevallen.
    Ze krijgen hier bijvoorbeeld wel dure Lego maar dat is een keuze, het hoeft niet.
    Kinderopvang maak ik niet eens meer gebruik van, ik werk ’s nachts en mijn man ’s middags en ’s avonds, op de momenten dat de kinderen thuis zijn kunnen we zelf voor ze zorgen. Dat is wel anders geweest.
    Ik had toen ze klein waren dolgraag thuis willen blijven, maar dat had niks met de opvang kosten te maken, want uiteindelijk leverde werken toch gewoon het geld op wat we nodig hadden.

    Liked by 1 persoon

  21. Leuk om dit te lezen! Wij zijn momenteel erg veel aan het nadenken over onze toekomst, en ook wat scenario’s mocht er gezinsuitbreiding komen aan het uitrekenen. Wij vinden het nog eng, omdat we niet weten wat de gevolgen zijn voor onze beide carrières en hoe erg de kosten inderdaad oplopen. Terwijl het ook weer onzin is om hier een eventuele kinderwens voor uit te stellen misschien!

    Like

Wat vind jij daarvan?

