Mijn saving rate

Saving rate is een begrip dat – voor zover ik kan achterhalen – uitgevonden is door Mr Money Mustache, een Amerikaanse meneer die samen met zijn vrouw al op jonge leeftijd, door spaarzaam te leven, voldoende passief inkomen heeft opgebouwd om de rest van zijn leven alleen nog voor zijn lol te werken.

Hij bedacht dat hoeveel je moet besparen om financieel onafhankelijk te zijn, ligt aan de verhouding tussen je inkomen en je uitgaven. Hoe groter het deel van je inkomen is dat je bespaart en opzij zet, hoe sneller je financiële onafhankelijkheid bereikt. Immers: je hebt nu eenmaal een bepaald uitgavepatroon en dat wil je liefst zo houden.

MMM heeft een tabel gepubliceerd waarin hij uitrekent hoeveel jaar het duurt dat je met pensioen kan, gebaseerd op je saving rate. Zo zou je met een saving rate van 10%, na 66(!) jaar voldoende spaargeld hebben om te stoppen met werken.

Dat is dan wel in de Amerikaanse situatie, in Nederland is dat anders omdat wij andere toeslagen kennen, een ander AOW hebben en bovendien andere belastingregels (zoals vermogensbelasting).
Geen idee hoe dat zit in Nederland, maar het idee dat je toekomstig uitgavepatroon afhankelijk is van je huidige, kennen wij hier in Nederland natuurlijk ook.

Het idee is het volgende:

Mensen die evenveel geld uitgeven als dat er binnenkomt en dus niets sparen, worden nooit financieel onafhankelijk, ook niet een beetje (wat natuurlijk niet helemaal waar is in de Nederlandse situatie met WAO, WIA, zorgtoeslag, kinderbijslag, kindertoeslag, huurtoeslag, WW, bijstand en AOW…). Wanneer je helemaal geen geld spaart maar wél pensioen opbouwt en daarnaast ook een annuïtaire of lineaire hypotheek hebt, dan spaar je al “voor later”.

Ik houd sinds 2014 al mijn uitgaven en spaargeld bij. Ervan uitgaande dat deze bedragen samen mijn netto inkomsten zijn (ik denk dat mijn accountant het daar niet helemaal mee eens is, maar dat negeer ik even…), kom ik op de volgende saving rates:

  • 2014: 19%
  • 2015: 35%
  • 2016: 53%
  • eerste helft 2017: 54%

Met een saving rate van 53-54% zou ik in de VS over een jaartje of 15 financieel onafhankelijk zijn….

Niet slecht….

Financiële onafhankelijkheid, dus leven van alleen maar passief inkomen, is voor mij echter helemaal geen doel. Eerlijk gezegd ben ik al best tevreden over de hoeveelheid uren die ik nu nog werk en de rust én vrijheden die ik al ervaar!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, geld, voornemens en doelen. Bookmark de permalink .

7 reacties op Mijn saving rate

  1. Janne1950 zegt:

    Leuk om ook eens iemand anders te “ontmoeten” die werken niet ziet als een bezigheid, waar je zo snel mogelijk mee moet stoppen, maar waarvan je al doende kan (en moet) genieten

    Liked by 1 persoon

  2. Siebrie zegt:

    Mijn werk wordt een stuk leuker als ik weet dat het niet ‘moet’, dat het min of meer mijn eigen keus is om te werken. Dan hoef ik me geen zorgen te maken over reorganisaties, politieke spelletjes, rare collega’s. Het werk zelf vind ik leuk, maar al die zooi eromheen niet, en spaargeld geeft me de vrijheid om me daar verre van te houden.

    Liked by 1 persoon

  3. anitawillems zegt:

    Wat een snelle opbouw ook in je saving rate!

    Liked by 1 persoon

  4. Netjes!! Dan ligt die financiële onafhankelijkheid om de hoek, ook al is het geen doel 😉 Voor mij is het dat wel, maar niet om niet meer te hoeven werken. Een paar uurtjes per dag lijkt me prima. Ik zou dan wel (nog, ben er nu ook al mee bezig) meer mijn eigen projecten ontwikkelen. Voor m’n gevoel zou ik er dan meer de ruimte voor hebben.

    Like

Wat vind jij daarvan?

