Waarom ik niet meer wil crowdfunden

In de afgelopen drie jaar heb ik in totaal 2.000 euro in crowdfunding geïnvesteerd. Een voor mij voorzichtig bedrag; een deel ervan investeerde ik pas toen ik voldoende geld had terug ontvangen uit de inleg.

Crowdfunding is voor mij om een aantal redenen interessant:

  • Alles is beter dan geld op een spaarrekening laten verpieteren tegen nul rendement
  • Via crowdfunding zit je geld niet “voor altijd vast” zoals het geval is wanneer je aflost op je hypotheek: de periode is korter en maandelijks ontvang je een stukje terug
  • Het is leuk om iedere maand een beetje geld (inleg plus rente) terug te ontvangen, dat voelt als een begin van financiële onafhankelijkheid
  • Het voelt voor mij goed om te investeren in mensen met plannen, passie en lef, namelijk ondernemers, ik denk dat dat goed is voor de economie en daar lever ik graag een bijdrage aan
  • Crowdfunding concurreert met het huidige financiële systeem van grootbanken en ik heb een hekel aan grootbanken en wat ze 10 jaar geleden met onze economie gedaan hebben (en nog steeds….)

Veel mensen die bloggen over geld ruiken aan crowdfunding. De grootste koudwatervrees lijkt ‘m te zitten in het risico dat de lening niet terugbetaald wordt. De vaakst genoemde reden om het wél te doen, is het rendement.

Maar wist je dat dat rendement eigenlijk best tegenvalt? 8% wordt beloofd, maar in bijna alle gevallen betreft het een annuïtaire aflossing. Dat betekent dat dat rendement in de praktijk veel lager uitvalt.
Een oplossing is om het geld dat je terug ontvangt, meteen opnieuw te investeren in een ander project.

 

Maar… weet je…? Stiekem kost het best veel tijd. En daar heb ik dus gewoon niet zo veel zin in. Ik heb dus besloten om mijn tijd niet meer aan het doorspitten van crowdfunding-projecten te besteden, omdat het rendement tegenvalt én omdat het best veel tijd kost.

Ik vind het denk ik lonender om me nog meer in beleggen te verdiepen. Da’s meer wat voor mij: je koopt zo af en toe wat en dan wacht je 30 jaar…

Risico heeft voor mij eigenlijk altijd maar een kleine rol gespeeld in het besluit om al dan niet te crowndfunden en nu dus nog steeds niet….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in sparen, geld, financieel-plan. Bookmark de permalink .

7 reacties op Waarom ik niet meer wil crowdfunden

  1. Eigenlijk kan ik mij vinden in alle argumenten die jij noemt, waarbij punt 1 en 4 er wat mij betreft boven uit steekt. Het kost inderdaad wat tijd, maar aan de andere kant heb je die vaak niet eens omdat projecten binnen no-time volgeboekt zijn.

    Wij investeren alleen defensief in crowdfundingprojecten. Onlangs een nieuw platform gevonden dat investeert in vastgoed. Daarnaast ook begonnen met beleggen. Een mooie manier om te kijken of het iets voor mij is. Het rendement is nu ruim 5% in de min. Tsja, het is ook iets voor de lange termijn zullen wij maar zeggen 🙂 En extra aflossen en bijstorten in de bankspaarhypotheek. Wij blijven dit meersporenbeleid nog wel even volgen…

    Liked by 1 persoon

  2. Ineke zegt:

    Slim, ik heb er eerlijk gezegd nooit wat in gezien. De risico’s zijn veel hoger dan beleggen in een indexfonds.

    Liked by 1 persoon

  3. Groot gelijk. Ik heb nu één project lopen, maar als ik zag wat daar allemaal al bij kwam kijken… Ik heb het ook alleen gedaan omdat ik wel – eigenlijk meer op basis van instinct dan gezond verstand en checken – vertrouwen had in de formule. Maar als dat weer terug is, doe ik het waarschijnlijk niet meer!

    Trouwens, denk je nog even aan je adres doorsturen? Volgens mij had ik die nog niet gehad!

    Liked by 1 persoon

  4. greet zegt:

    Ik crowdfund wel, maar zoek geen projecten. Ze komen vanzelf op mijn pad. De boer die een karnkamer wil crowdfunden, een andere boer die een melktap wil installeren en via crowdfunding hulp vraagt. Gewoon, in mijn omgeving. Goede projecten rondom goed(beter) eten. Ben trots en blij dat ik een steentje bij kan dragen. Ik doe het duidelijk niet voor de winst, maar om die boeren beetje te helpen…en mezelf want zeg nou zelf, boter en melk van de boer is veel lekkerder dan uit de supermarkt. Laatste waar ik aan bijdroeg was een stuk land, wat opgekocht werd om zo “blijvend aan de natuur terug te geven”, geen organisatie die later de grond weer verkoopt voor (te) dure huizen.
    Het projecten zoeken heeft me nooit zo getrokken.

    Like

  5. Monique zegt:

    Ik crowdfund via 2 platforms; horecacrowdfunding en lendahand. De eerste vanwege de goede rente en degelijke screening, de tweede vooral uit idealisme , waarbij de rente meegenomen is.Hoewel ik lendahand ook een degelijk platform vind. Voorheen gaven we veel giften, terwijl ik in veel gevallen juist microkredieten uiteindelijk veel opbouwender vind. Als ik dan een keer niets of minder terug krijg, dan is dat jammer, maar ik lig er niet wakker van. Horecacrowdfunding is idd erg snel volgeschreven, maar je kunt ook aanvinken dat je sowieso wil investeren als er een project online komt; soort eerste recht van investering dus.Dan heb je altijd nog even bedenktijd. Werkt prima voor mij!

    Like

Wat vind jij daarvan?

