Met dank aan de politiek…

De wet voor DGA’s (directeur groot aandeelhouders) is veranderd. En ik ben ook een DGA. Mijn BV is weliswaar niet erg actief meer, maar bestaat nog steeds. Onder andere omdat er nog een pensioenregeling in zat. In de vorm van een pensioenverzekering. En nu die wet veranderd is, heb ik de mogelijkheid gekregen om die verzekering af te kopen.

En ja dat wil ik. Want ik wil gewoon een zo groot mogelijke pot geld ter beschikking hebben, nu ik dit jaar een nieuw huis wil kopen. 

Voor mij komt deze nieuwe wet dus erg goed uit. Want het gaat om een behoorlijk bedrag en dankzij deze pot met goud en met dank aan mezelf, die in de afgelopen vijf jaar bijna een ton afloste op mijn hypotheekrente en daarnaast ook nog eens een leuk bedrag bijstortte in het hybride hypotheekdeel en daarnaast ook nog eens een buffer opbouwde en met zowel BV-geld als privé geld belegde, èn dankzij de aangetrokken woningmarkt waardoor mijn huis nu zo ongeveer evenveel waard is als toen ik het kocht……

….

.. gaat het lukken. Makkelijk zelfs. Want mijn nieuwe huis zal goedkoper zijn dan mijn huidige huis. Niet heul veel goedkoper en natuurlijk kost zo’n verhuizing en – zeker – het kopen van een nieuw huis óók geld… maar… toch!

Ik heb het even op een rijtje gezet, alle bedragen en potjes onder elkaar. Wow. Best een bedrag. Maar dus terug naar de nullijn wat betreft pensioen. Dat wel. Eerlijk gezegd maak ik me daar weinig zorgen om, omdat die nieuwe hypotheek qua rente natuurlijk een lachertje wordt vergeleken met wat ik nu betaal… dus het sparen voor later zal heel wat sneller gaan…

 

Dan is nu de nieuwe uitdaging natuurlijk om gewoon géén hypotheek bij welke bank dan ook af te sluiten maar de kosten van de nieuwe woning “gewoon even” over te maken…

… dat zou mooi zijn maar helaas niet zo realistisch…

 

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, financieel-plan, geld, huizenverkoop, hypotheek, wonen. Bookmark de permalink .

11 reacties op Met dank aan de politiek…

  1. Kreupelgeld zegt:

    Ik hartje bv’s

    Liked by 1 persoon

  2. Een huis kopen zonder hypotheek en even het geld overmaken zou ik ook wel willen. Mooi dat je met je bv wat handige financiële oplossingen hebt. Met dat sparen voor je pensioen komt het wel goed denk ik als ik lees dat je in vijf jaar een ton hebt afgelost.

    Like

  3. Hoi mariima, het is inderdaad bijzonder de regeling.

    Like

  4. Ivy zegt:

    Wij hebben het ook afgekocht. Hebben ons de verschillende mogelijkheden goed laten uitleggen en dit leek ons het verstandigst. Je moet er alleen de discipline voor hebben om het niet op te maken als je geen kans meer hebt om nog een nieuw pensioen op te bouwen. Dan kom je bedrogen uit.
    Binnenkort dus ons pensioen op de bankrekening en een flink bedrag aan belasting betaald, maar dan ben je er dus ook in een keer af. Behalve dan de 1,2% elk jaar. Scheelt je aardig wat te betalen inkomstenbelasting, ‘cadeautje’ van ’s Rijksoverheid. Je moet wel zorgen dat je het geld ook daadwerkelijk hebt als je ervoor gereserveerd én van belasting hebt afgetrokken hebt in voorgaande jaren, anders heb je toen te weinig belasting betaald. Dat is nogal eens het probleem volgens de accountant. Velen hebben op papier gereserveerd maar niet in het echt en nu zij iets moeten regelen en het geld contant moeten maken, is het er niet. Oej.
    Ons pensioenbedrag (dit is niet alle pensioen die wij tzt krijgen) is niet helemaal contant, een deel ervan zit in de hypotheek van mijn mans zoon. Tot 1 juli via de BV, maar vanaf heden privé. Een administratieve handeling, gelukkig, anders zou het heen en weer schuiven met geld worden. De maandelijkse betalingen schuiven we direct door naar onze spaarrekening.
    Mochten wij zelf ons huidige huis verkopen (loopt helaas niet hard) en een nieuw huis kopen, waarbij we iets moeten bijlenen (we hebben nu geen hypotheek meer), dan gebruiken we waarschijnlijk een deel van het resterende pensioenbedrag daarvoor. Die paar jaar die mijn man nog wil werken, is genoeg tijd om het via dividend + verkoop van het bedrijf weer terug te sparen.

    Like

  5. Gerlinde zegt:

    Is dat die regeling dat je met een voordeel je hele pensioen uit je bv kan trekken, terwijl je extra moet betalen als je over een paar jaar dat doet? Fijn dat het nu allemaal zo goed eruit ziet financieel!

    Like

    • Ivy zegt:

      Je moet nu kiezen. Óf het eruit halen en over een flink deel geen 52% maar iets van 33% belasting betalen, óf het afstorten bij een verzekeringsmaatschappij en dan vanaf je pensioenleeftijd in 20 jaar uitbetaald krijgen in maandelijkse termijnen (waarbij je dan waarschijnlijk ook geen 52% belasting betaalt, omdat je inkomen lager is, dus heel veel scheelt het totaalbedrag per saldo niet) en dan zijn er nog 2 mogelijkheden die ik niet meer weet, want die waren voor ons geheel ongeschikt.

      Like

  6. Fijn dat dat kan! Ik zou er bijna zzp-er om worden, want als gewoon mensch heb ik niet de mogelijkheid zo’n pensioenpotje opt te bouwen, belasting-uitgesteld. Heb ik dat goed?

    Liked by 1 persoon

  7. Fijn dat deze politieke ontwikkeling zo gunstig is!

    Like

Wat vind jij daarvan?

