Inkomen van een ZZP-er

Over je inkomsten en uitgaven praten is een behoorlijk taboe. Een tijd geleden blogde Adine van LLMM daar al over (sorry, te lui om de betreffende blog terug te zoeken…).

Ik liet toen weten dat ik ook nog een verschil zie tussen uitgaven en inkomsten: over (delen van) uitgaven durven mensen nog wel wat te zeggen of te bloggen, maar vertellen wat je inkomen is lijkt al helemaal een taboe te zijn.

En aangezien ik niet van taboes houd, laat ik je vandaag zien hoe het er bij mij in de praktijk uitziet. Met echte bedragen. Let op: dit is (deels) bruto. Deels, omdat ik dit jaar maandelijks inkomstenbelasting over 2016 betaal (dat is een “vaste kosten post”) dus helemáál bruto is het niet, maar het ziet ernaar uit dat ik over 2017 meer moet gaan betalen dan over 2016.  

Naamloos

Zoals je ziet, zijn dit de hoofdlijnen. De diverse categorieën die onder de rij “vaste kosten” en “variabel” en staan, heb ik voor het overzicht dicht gezet.

Je ziet vooral erg fluctuerende bedragen: in maart kwam er maar 211 euro binnen en had ik wel hoge zakelijke uitgaven, waardoor mijn privé inkomen een fiks negatief bedrag kende. Dat was geen probleem, aangezien in februari het extreem omgekeerde het geval was. In februari tot mei betaalde ik een verzekering en de inkomstenbelasting en de hypotheekrente aan de BV over het gehele jaar, ik had toen dus hoge vaste kosten. In de tweede helft van het jaar heb ik die kosten dus niet meer.

Die fluctuerende inkomsten zijn in de praktijk minder spannend dan dat je misschien zult denken: ik weet meestal (maar niet altijd!) al wel een maand of twee tevoren wat er nog gefactureerd gaat worden. In maart wist ik dus al, dat ik in april een behoorlijk bedrag kon factureren. Dat slaapt toch wel wat lekkerder!

Je ziet ook dat het jaar niet lekker begon: in januari moest ik interen op mijn spaargeld. Dat is meestal in januari, overigens: tijdens de feestdagen worden er maar weinig nieuwe opdrachten gegeven dus januari is een offerte-schrijf-maand voor mij…

Al met al kan ik wel concluderen dat het een goed jaar is, tot nu toe. Onder de streep heb ik behoorlijk wat geld overgehouden en mijn omzetdoelen die ik me gesteld had voor 2017 heb ik al bijna gehaald.
Dat moet ook wel want q3 is altijd een slecht seizoen. Ik zal dus echt wel interen op mijn spaargeld, de komende drie maanden. Gelukkig betekent een slecht seizoen in mijn geval óók lage zakelijke kosten, aangezien ik dan ook geen uitzendkrachten hoef in te huren.
Omdat het werk dat bij die omzet hoort niet verspreid kon worden over 12 maanden, betekent dat echter óók, dat ik meer werk heb moeten uitbesteden en dus hogere zakelijke uitgaven gehad heb dan dat ik begrootte. Ik ben er dus nog niet, dit jaar. Dat is ook wel duidelijk te zien: van de 12.xxx euro die ik dit jaar overhoud moet de BTW over q2 nog betaald worden (ja ik zet mijn facturen inclusief BTW in mijn overzicht en de BTW-betaling zie ik als zakelijke uitgave, shoot me….).

Gelukkig heb ik nog wat facturen open staan en weet ik dat er nog wat facturen verzonden kunnen worden. Als ik die verwachte inkomsten al meeneem in het overzicht en ook een indicatie van mijn uitgaven invul, dan kom ik een bedrag tekort ten hoogte van twee opdrachten (ik heb gemiddeld per jaar tussen de 8 en 15 opdrachten).

Het komt dus wel goed, dit jaar!

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld, zzp. Bookmark de permalink .

13 reacties op Inkomen van een ZZP-er

  1. Dat ziet er over het algemeen heel goed uit!! Mijn beste kwartaal is meestal Q4, maar Q3 begint de laatste jaren ook wel aan te trekken. Dan zijn veel concullega’s op vakantie, dus dan is er weer meer werk te verdelen over minder mensen. Wat ik me dan wel even afvraag; zijn die privé uitgaven ook inclusief privé sparen?

    En voor wie dat artikel waar je naar verwijst nog wil lezen:
    http://www.lekkerlevenmetminder.nl/2017/05/29/waarom-is-praten-geld-zon-taboe/

    Like

    • mariimma zegt:

      Nope…. het zijn echte uitgaven zoals inkomstenbelasting, verzekeringen, energie, kinderopvang, gemeentelijke heffingen etcetera en daarnaast de variabele kosten voor boodschappen en zo. Overigens zijn het ook al mijn vervoerskosten. De kosten die ik zakelijk maak, worden eens per jaar door mijn accountant verrekend. Ook zijn het kosten die ik aan mijn BV betaal voor de hypotheeklening die ik daar heb. Eigenlijk is dat dus sparen voor pensioen.

      Dit jaar wordt q3 voor mij minder slecht dan meestal, trouwens. Dat heeft zo zijn voor- en nadelen: ik wil toch écht wel op vakantie en het ziet ernaar uit dat ik tijdens die vakantie een rapport moet gaan schrijven, da’s toch een hele klus…

      Liked by 1 persoon

  2. Ivy zegt:

    Wij Nederlanders zijn inderdaad best terughoudend met het naar buiten brengen van onze inkomsten. Over andere zaken doen we niet moeilijk, zie Facebook. Waarbij ik me dan weer niets kan voorstellen.
    Zelf heb ik er op zich geen moeite mee (met de financiën dan hè, met Facebook heel wat meer), maar als het in gezelschap is van mensen die het een stuk minder hebben, vind ik het wel eens lastig om erover te praten, mocht het al ter sprake komen.

    Dat je niet verzekerd bent van een vaste inkomstenstroom is een van de nadelen van het ZZP-er zijn. Ik kan me voorstellen dat dit aan het begin van het ZZP-schap een grotere bedreiging vormt dan na verloop van tijd, omdat de ervaring leert dat het meestal wel goed komt.
    Mijn man heeft wel eens verzucht dat het best een beetje méér mocht qua werk, zoals aan het begin van dit jaar, maar weet nu niet waar hij de tijd vandaan moet halen. Hij kán helemaal nog niet afbouwen 🙂 In de 7 jaar dat ik hem nu ken, is dit een terugkerend verschijnsel. Niet dat hij zich er nu nog echt zorgen om maakt, want als er niets meer bij zou komen, maakt hij af wat nog in portefeuille zit – de opdrachten hebben vaak een vrij grote uitlooptijd – en gaan we het een beetje zuiniger aan doen. We hoeven ons nergens zorgen over te maken, gelukkig.

    Jouw overzicht geeft mooie resultaten. Als de voorgaande jaren ook zo waren, kun je wel naar de bank toe voor een hypotheek, denk je niet?
    Ik geloof trouwens dat het tevens aan het soort werk ligt of je als ZZP-er een redelijk stabiel (jaar)inkomen hebt. Als het economisch goed gaat, heeft niemand te klagen, maar wordt het slechter, dan zullen bepaalde groeperingen (bouwvakkers en alles wat daarmee samenhangt, bijvoorbeeld) het erger dan andere merken.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Ik had in 2015 8.000 euro winst in mijn jaarrekening staan. Dus maak ik me zorgen over die hypotheek. Hopelijk valt het mee. Met mijn spaargeld en overwaarde èn omdat ik mijn pensioen binnen de BV kan afkopen dit jaar plus de mogelijkheid om een hypotheek af te sluiten bij mijn BV, kom ik echter al een heel end en heb ik nog maar een kleine bankhypotheek nodig.

      Inderdaad helpt het om al langere tijd zelfstandige te zijn. Vooral bij terugkerende trouwe klanten. Helaas hebben veel van mijn opdrachtgevers maar eens per minimaal 5 jaar een onderzoek nodig…. maar als je dan al 14 jaar bezig bent, kun je er steeds vaker van profiteren.

      Like

  3. Het is inderdaad erg schommelend. Ik ben toch blij dat het bij ons allemaal redelijk stabiel is, bij ons kunnen we alleen maanden hebben met meer inkomen, niet met minder. Ik denk dat het wel goed komt dit jaar bij jou!

    Like

    • mariimma zegt:

      Het went. Een beetje. Maar de zorgen zijn er regelmatig…. nu ik een hogere buffer heb en minder vaste lasten, zijn de zorgen om inkomsten veel minder. Ik heb jarenlang op een nullijn gezeten, zonder buffer. En ik had toen zo’n 30.000 euro per maand aan vaste zakelijke lasten. Toen was dat een heel stuk spannender!!

      Like

  4. Marc zegt:

    Hoi, dapper van je om zo open te zijn over je inkomsten. Wat mij wel opviel is dat de “vaste” kosten nogal fluctueren per maand en daarmee wel haast variabel lijken 😉 Ik wens je een mooie tweede helft van het jaar!

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Klopt. Ik heb een aantal “vaste kosten” in 1x betaald. Denk aan de hypotheekrente aan de BV, inkomstenbelasting en ook de gemeentelijke heffingen.
      Dat betekent dat deze kosten in de 2e helft van 2017 veel constanter en lager zullen zijn.

      Like

  5. Nona zegt:

    Ik ben nu mn vierde jaar bezig met bedrijfje 1. Bedrijfje twee is sinds januari in de running. Bruto had ik iets van 25000€ en netto inkomsten kwam ik op 20000€ ongeveer vorig jaar.
    Geen grootverdieners dus, maar ok voor ons, en voor de moeite die we er maar in steken (8-10 uur werk/week ongeveer). Bedrijfje twee zorgt wel voor meer bruto inkomsten, maar verhouding bruto-netto zal wel minder gunstig uitpakken.
    De onzekerheid is idd wel zwaar…vorig jaar moest ik mn tarieven flink naar beneden stellen door concurrentie. Maar voorlopig loopt het wel goed allemaal.
    Spannend zo met de billen bloot!

    Like

  6. Kreupelgeld zegt:

    Ik blijf het verwarrend vinden. Je mixt zakelijk met privé, fiscaal met afdrachtverplichting (btw), privé lasten met zakelijke kosten. Het zal mijn autisme wel zijn, maar waarom niet een vast bedrag per maand naar privé (alsof je nog steeds DGA van je BV bent) en voor de rest zakelijke en privé lasten gewoon scheiden? Dat is toch veel prettiger in je hoofd?

    Like

    • mariimma zegt:

      Zo deed ik het. En dat werkt niet voor mij. Tja. Sorry. I’m a woman.

      Maar er zit wel logica in hoor! Ik gebruik downloads van mijn bankmutaties. Dus: ik ontvang betalingen van mijn facturen inclusief BTW. En eens in de drie maanden betaal ik die BTW aan de belastingdienst, waarbij de voorbelasting er natuurlijk vanaf is. Wanneer ik iedere zakelijke mutatie zou moeten herberekenen naar ex BTW zou gaan rekenen, zou dat een hoop gedoe zijn.

      Er is fiscaal geen verschil tussen mij als privé persoon en mijn eenmanszaak, dus waarom zou ik dat creëren? Ik gebruik voor mijn eigen overzicht wel aparte bankrekeningen voor zakelijk en privé. Zakelijke rekeningen betaal ik van de zakelijke rekening en privé van privé. Overboekingen van zakelijk naar privé zie ik als verschuiven van geld dat gewoon allemaal van mij is, zo ziet de belastingdienst dat overigens ook! Wat dat betreft lijkt het op geld verschuiven van een betaalrekening naar een spaarrekening (evenveel rente, op het moment, haha!)
      Dus die overboekingen van mezelf naar mezelf vis ik uit mijn download en gooi ik weg.

      Maar ik vind het wél logisch om mijn omzet niet als inkomen te zien. Dus: omzet = inkomsten. Daar gaan de zakelijke uitgaven (inclusief BTW betalingen) vanaf. Houd je de brutowinst over (ofwel privé inkomsten).

      Dat ik altijd een jaar achter loop qua hoogte van inkomstenbelasting is niet gek, dat is voor iedereen zo. Ik moet alleen meer dan mensen die in vaste loondienst zitten, rekening houden met fluctuaties.

      Like

  7. Leuk dat je het zo deelt! Bij mij wisselen de inkomsten ook best wel als fulltime blogger. Maar gelukkig heb ik nauwelijks kosten. Niettemin word ik wel onrustig als het een maand wat minder loopt.

    Like

    • mariimma zegt:

      Als parttime ZZP die er ook Zo’n beetje bij blogt, vraag ik me bij jou nog steeds af hoe je dagen eruitzien, fulltime bloggend. Ben benieuwd of je daar nog een blogje aan gaat besteden…!

      Like

Wat vind jij daarvan?

