“Ik háát doemdenken”!

… aldus de moppersmurf…mopper3
… maar de afgelopen periode lees ik dagelijks blogs van mensen die dat wél doen en zonder enige onderbouwing roeptoeteren dat het binnenkort weer CRISIS wordt….. het lijkt wel een trend!

Ik doe daar dus niet aan mee.

Het gaat nu goed met de economie en klaar. En ja inderdaad de economie fluctueert, dus je hoeft geen economisch wonder te zijn om te bedenken dat het wel weer een keertje wat minder zal gaan.

Soms verdenk ik mensen die dit soort algemeenheden roepen ervan, dat ze dat doen zodat ze zichzelf later op hun buik kunnen trommelen: “Had ik het niet gezegd”, zei Brilsmurf.

(ik haat brilsmurf…)

Ik laat de economie gewoon lekker op me af komen. Voorlopig gaat het met deze ZZP-er uitstékend, als het om omzet gaat. En volgend jaar vást ook wel. Mijn opdrachtgevers zijn namelijk niet zo conjunctuurgevoelig. Bovendien heb ik de laatste jaren, ieder jaar weer minder geld nodig gehad, dus ’t kan wat lijden….

Valhalla (die ik zeker niet wil betichten van roeptoeteren en op-de-buik-trommel-gedrag omdat ze gewoon een tof wijf is en haar mening àltijd onderbouwt…) betoogde dat er weinig veranderd is:

“De enorme private schulden, overheden met schulden, banken met amper reserves, doorverkochte slechte hypotheken en huizenmarktbubbels…. bijna alles is bij het oude gebleven of verergerd ten opzichte van toen.”

Haar linkje verwijst naar een artikel in de Guardian, die betoogt dat de wereldschulden toegenomen zijn en ja de Guardian zal wel gelijk hebben. Als het gaat om “global debts”.

Ik leef in een wat kleiner wereldje… In Nederland… en inderdaad is het op dit moment óók in Nederland zo dat mensen staan te springen om een soms veel te duur huis te kopen. Of één of ander graaiwarenhuis leeg te kopen. Zodat ze weer een hoop plastic wegwerpzooi hebben. Wat dat betreft ben ik het he-le-maal met Valhalla eens.

Ik doe daar zelf ook wel een beetje aan mee. Niet met die plastic zooi: ik heb nog nooit een Action van binnen gezien en dat wil ik graag zo houden. Maar vergeleken met 2014 geef ik meer geld uit aan “leuke dingen” zoals kamperen met het campertje en ook is mijn boodschappenbudget behoorlijk gestegen.
Dat kan omdat mijn totale uitgaven veel lager zijn vanwege mijn veel lagere hypotheekkosten en mijn nóg veel lagere zakelijke kosten. Geen duur kantoor meer dus, maar wel een tuinman…. Nog maar iets meer dan de helft aan hypotheekkosten van 2014, maar wèl een maaltijdbox-abonnement.

Los van mijn persoonlijke situatie en mijn persoonlijke keuzes, ben ik van mening dat er wél iets veranderd is.. In ieder geval in de hypotheekmarkt in Nederland.

Zo is het nu toch écht niet meer mogelijk om een paar tienduizendjes extra erbij te lenen voor een leuk campertje. Nu kunnen we nog maximaal 101% van de waarde van onze woning lenen, vanaf 2018 zal de “Loan to Value ratio” 100% zijn. Dus als je een huis koopt van 250.000 euro mag je maximaal 250.000 euro lenen. Voor de Kosten-Koper en die nieuwe gezellige keuken moet je van tevoren sparen.

Ook mag nog maar maximaal 50% van de af te sluiten lening, aflossingsvrij zijn. Dat was in 2006, toen ik mijn hypotheek afsloot, nog 100%. Wij vonden onszelf erg verstandig met die hybride hypotheek erbij, wat later een soort woekerpolis bleek te zijn…

Ten slotte is er voor nieuwe hypotheken, alleen nog maar HRA mogelijk bij een annuïtaire of lineaire hypotheek. Waardoor deze hypotheekvormen wel erg populair zijn geworden (ik kon geen cijfers vinden in de CBS database) en we dus met zijn allen aflossen.
Ook zijn de woonquotes verlaagd. Je krijgt dus een minder hoge hypotheeklening bij eenzelfde inkomen als in 2006.

Mensen worden behoorlijk tegen hun domheid beschermd door deze maatregelen. Natuurlijk kan de woningmarkt opnieuw instorten waardoor we met zijn allen wederom met huizen onder water zitten maar doordat we sowieso al minder geleend hebben bij de koop van een woning en bovendien allemaal aflossen, zal dat huis niet tot de dakrand onder water staan….

Nog steeds staan meer dan 300.000 huizen onder water, maar in 2014 was dat aantal nog anderhalf miljoen!

De hypotheekschulden in Nederland zijn enorm. Maar dat is de waarde van de koopwoningen ook: de totale woningwaarde in Nederland is twee maal zo hoog als de totale hypotheekschuld. En dan heb je ook nog eens enorme spaardepots. Volgens het CBS is de waarde van deze depots de helft van de totale hypotheekschulden. Bij het bepalen van of een huis al dan niet onder water staat, worden deze depots vaak niet meegeteld. Ook hebben Nederlanders relatief veel geld gespaard voor hun pensioen, dat geldt met name voor huizenbezitters.
Dus hoeveel mensen in de toekomst nu echt in de problemen komen vanwege een te hoge hypotheekschuld valt nog te bezien…

Andere doemdenkers maken zich zorgen over hun beleggingen en ook dáár doe ik niet aan mee. Inmiddels heb ik een (voor mij) aanzienlijk bedrag in aandelen- en obligatiefondsen ingelegd: in totaal iets meer dan €12.000. Toch maak ik me totaal geen zorgen over deze beleggingen: beleggen is een verhaal van de lange termijn. Vooralsnog maak ik er rendement op en ik ga ervan uit dat dat zo blijft. Bovendien spreid ik mijn risico door te kiezen voor fondsen en ook nog eens voor zowel aandelen als obligaties, daarnaast heb ik ook nog steeds geld op een spaarrekening van de bank staan. Tegen geen rendement… maar wel lekker veilig… denk ik…

Banken blijven graaiers. Dat ben ik met de doemdenkers eens. En veel mensen blijven dom en verslaafd aan geld uitgeven aan stomme onnodige dingen. Ook eens. Soms maak ik me druk over dat gedrag zoals ik me soms ook druk maak over mensen die maar blijven roken of veel te veel eten, terwijl ze weten dat dat niet goed voor ze is…

Uiteindelijk zijn we volwassen, met zijn allen.

Dus ik maak me niet druk over de economie. Ik doe het prima. Mijn huis staat niet onder water. Ik heb voldoende buffer. Ik heb mijn uitgaven onder controle.

Koffie, iemand?

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in economie, toekomst. Bookmark de permalink .

16 reacties op “Ik háát doemdenken”!

  1. Marjolein. zegt:

    Goed beschreven. Ik leef bewust en bescheiden met uitgaven. Kleine flat, buffer, auto uit 2004. Dan voelt het voor mij dat ik minder afhankelijk ben van de wereld economie. Ben versneld aan het aflossen en wil zo snel mogelijk hypotheek schuld vrij zijn. En ga dan ook niet groter wonen bijvoorbeeld.

    Liked by 1 persoon

  2. Ivy zegt:

    Mee eens. Een economie fluctueert sowieso, we spreken niet voor niets over de 7 magere en 7 vette jaren die elkaar afwisselen. Nu was het de afgelopen jaren natuurlijk wel bijzonder erg en als het je direct (erg) raakt, kan ik me voorstellen dat de magere jaren je beter bijblijven dan de vette.

    Over het feit dat banken graaiers zijn, heb ik een dubbele mening. Ik vind dat hun service er zeker niet op vooruit gaat, dat je soms niet weet waar je nu de maandelijkse bankkosten precies voor betaalt, maar geklaag (zeg niet dat jij dit doet) over hypotheekrente en alles wat met hypotheken samenhangt kan ik niet zo goed plaatsen. Ja, je moet er rente voor betalen én aflossen, maar wees blij dat je zomaar een paar ton kunt lenen om een huis te kopen! Tegen momenteel wel een heel prettig laag rentepercentage. Stel dat je eerst de helft of nog meer bij elkaar moest sparen, dan kreeg je het waarschijnlijk niet eens voor elkaar om voor je veertigste überhaupt een huis te kopen.
    Nee, ik werk niet bij een bank of hypotheekmaatschappij mocht je dat denken.

    Ik heb er geen moeite mee dat je niet meer kunt lenen dan je huis waard is. ’t Is gebleken dat juist dít de afgelopen jaren voor grote problemen gezorgd heeft.
    Wel raar vind ik het dat mensen best een huis kunnen/mogen huren voor € 800 in de maand, maar geen hypotheek kunnen krijgen met lasten van € 600.
    Zorgelijk is dat een aantal mensen er nog steeds lustig op los leent (andere dan hypothecaire leningen, bedoel ik). Als je dit met gemak kunt bekostigen, is het nog tot daaraantoe, maar vaak is dat niet het geval, wordt er ook nog eens bij woekeraars geleend.

    Wat ik trouwens opmerkelijk en zorgelijk vind, is dat in de steden waar de huizenprijzen de grond uit rijzen de panden vér over de vraagprijs de deur uitgaan. Dat makelaars daar belangstellenden flink onder druk zetten maar direct toe te happen en deze dat dus maar doen ook. Hebben al deze kopers genoeg eigen geld om een deel van de koopprijs mee te betalen? Of zijn zij zo kapitaalkrachtig dat zij zonder problemen de 101% hypotheken krijgen? Mocht het over een aantal jaren weer wat minder gaan, dan moeten ze blijven zitten waar ze zitten of blijven ze met een flinke schuld achter.
    Gelukkig maar dat er tegenwoordig afgelost móet worden, dat vermindert dit soort zaken nog enigszins.

    Aan geld uitgeven heb ik absoluut geen hekel. Wij proberen daarnaast ook aan anderen te denken, een beetje milieubewust te leven, maar gaan bijvoorbeeld graag en vaak uit eten, kopen nagenoeg nooit tweedehands kleding, maar nieuwe en hebben zeer zeker ‘onnodige’ dingen in huis. Gewoon omdat we die mooi vinden. Iedereen moet vooral doen wat hij/zij zelf het liefst doet, ik ben alleen niet voor minimalist in de wieg gelegd, als het niet per se hoeft.

    Nu is het tijd voor koffie:-)

    Succes met je zoektocht naar een huis en hypotheek.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Tja die makelaars… die verdenk ik ook ernstig van graaigedrag, eerlijk gezegd…..

      Ik heb héle slechte ervaringen met DE bank, die me een verkeerde hypotheek aansmeerde (deze is inmiddels verboden…) en jaren later bovendien verkeerd advies gaf, waardoor ik minder heb kunnen aflossen dan ik mocht. Zonder dat ze dat gecompenseerd hebben.
      Dat banken graaiers zijn is dus voor mij een kwestie van gevoel… en bovendien vind ik dat veel bankiers wel in erg grote huizen wonen en in erg grote auto’s rijden (maar… eens… dat geldt voor heel veel mensen…).
      Nu ik ben overgestapt naar Triodos, voelt dat een stuk beter. Hoewel ik bij deze nieuwe bank niet zo goed begrijp hoe het komt dat geld lenen geld kost, maar ze géén rente meer geven op mijn spaargeld….
      Maat wat dat betreft ben ik ook een beetje opgehouden met proberen te begrijpen. Ik kies er daarom gewoon voor om nog maar een klein deel van mijn geld bij deze bank te parkeren….

      Like

    • WMT zegt:

      Het is goed dat er maatregelen zijn genomen zodat er niet meer dan 100% kan worden geleend en dat er afgelost moet worden. Echter…er zijn genoeg mogelijkheden om toch extra geld te lenen zodat het felbegeerde iets te dure huis wel gekocht kan worden met een fictieve salarisstijging in het vooruitzicht…en mensen maken hier gretig gebruik van…Het blijft eigen verantwoordelijkheid.
      Doemdenken? Ik denk dat het realiteit is…Jij hebt de kennis en ervaring door de jaren heen verworven om een volgende crisis goed door te komen…veel mensen en met name jongeren hebben deze niet. Vooral jongeren krijgen het financieel zwaarder. Denk aan het leenstel(DUO), zorgstelsel, pensioenstelsel, AOW etc.
      Ik pleit voor meer financiële bewustwording bij jongeren. Begin op een speelse manier met geintregeerde lessen in het basisonderwijs en bouw dit verder uit op de middelbare school.

      Like

      • mariimma zegt:

        Ik denk dat dat vooral een taak van ouders is, die niet als ik inmiddels – al dan niet door schade en schande – wijs geworden zijn…

        Like

  3. Gerlinde zegt:

    Lol, mijn eigen blog was de eerste die ik erover las. Jee, ik heb een neus voor trends :’)
    Is het doemdenken? Nah. Behalve de titel misschien maar what goes up must come down om er maar eens een flauwe engelse zin tegenaan te gooien. En hoe dat de volgende keer gebeurt… geen idee. De hoeveelheid geld die mensen hebben en besteden maakt ze vaak niet gezelliger. Ik begrijp het kuddegedrag ook niet, maar ben wel blij voor iedereen die nu weer gewoon kan verhuizen in plaats van eerst drie jaar met een tekoopbord in de tuin zit 🙂 En wat mensen verder doen: ze doen maar 🙂

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Haha echt? Dan lees ik toch deels andere blogs dan jij…
      En zoals ik al schreef: jij onderbouwde je mening tenminste…!

      Doemdenken is inderdaad een beetje tongue in cheek, waarbij graag bij jou aanhaak! 🙂

      Like

  4. Die posts heb ik gemist. En daar ben ik niet rouwig om : ) De economie is soms net een achtbaan en het zal vast ook wel weer een keer minder gaan, maar zoals je zegt: nu gaat het goed. En dat is gewoon prettig.

    Liked by 1 persoon

  5. Cassandra zegt:

    De action is best handig als je er gewoon met een lijstje ingaat. Schoolspullen, bioafbreekbare vuilniszakken en knutselspullen komen daar vandaan. Prima kwaliteit. Dezelfde zakjes liggen bij de AH voor 1,5x de prijs. € 5 voor drie schriftjes kom je daar niet tegen. Maar al die meuk neuh, laat maar net zoals je dat bij de Xe.nos zou laten of de Blok.ker.

    Like

  6. Prima blog ik ben ook geen doemdenker en ik heb persoonlijk ook best veel vertrouwen in de “mensheid”. Niet iedereen koopt maar raak en als mensen dat soms wel doen weten ze dat best van zichzelf. En hebben daar hun eigen redenen voor. Er is vast een groep mensen die niet nadenken maar wat doen en veel te hoge hypotheken nemen, maar het gros denkt best na, dat zie ik ook in mijn omgeving. Alleen heeft iedereen zo zijn eigen prioriteiten en mensen verschillen gewoon heel erg. Ik probeer niet te veel “troep” te kopen gezien het milieu en wat bewust te leven. bewust te zijn wat ik koop en waarom. En die economie dat zien we wel, als het moet dan trekken we de broekriem weer wat strakker aan.

    Liked by 1 persoon

  7. Mag het ook een cappuccinootje zijn? Of anders thee. Doemdenken?!? Persoonlijk ga ik er van uit dat wij onze slechte jaren voldoende hebben gehad en zeker lessen daaruit hebben geleerd. Beleggen doen we nog maar mondjesmaat, dus niet voldoende kennis om daar echt wat zinnigs over te schrjiven.

    A.ction ik heb een haat liefde verhouding met de winkel. Het is zoooo goedkoop dat ik laatst met een mandje vol creatieve spullen bij de kassa stond. Om ze vervolgens terug te leggen in de vakken omdat ik mij irriteer aan het verdwijnen van originaliteit. (Ik had ansichtkaarten met leuke afbeeldingen, waarvan ik weet dat illustratoren erg hun best daarvoor hebben gedaan en dit lag nu voor een euro voor 30 kaarten in mijn mandje).

    Maar ik begrijp wel waarom mensen er kopen. Veel voor weinig. Dat de kwaliteit daar vaak ook naar is, dat is een ding voor later zorg (voor veel mensen). Dat bv. andere plaatselijke ondernemers daar aan onderdoor gaan, omdat klanten wegblijven is voor mensen vaak niet van belang. Omdat gedacht wordt vanuit eigen portemonnee.

    Nou, wat een lang verhaal zeg. Tweede bakje dan maar.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Dat kopen bij kleine ondernemers… dat vind ik wel een dingetje. Goed dat je me eraan herinnert: ik moet dat vaker doen…!!

      Like

      • Ivy zegt:

        Ik probeer dat ook vaak te doen; dikwijls is de service er ook nét iets beter. Het zou jammer zijn als kleinere zaken uit het straatbeeld zouden verdwijnen. Daarentegen begrijp ik ook wel dat veel mensen deze zelfstandige winkels te duur vinden.

        Like

      • mariimma zegt:

        Het is vooral dat ik gewoon als geen ander weet hoe hard je van binnen juicht bij iedere verkoop, als je zelfstandige bent….

        Dat gevoel gun ik iedereen. En ik denk niet dat eigenaren, bazen of verkopers van ketens dat juich-gevoel kennen.

        Like

Reacties zijn gesloten.