Stapjes

Ik zie nog steeds verschrikkelijk op tegen het verkopen van mijn huis, zoeken en kopen van een nieuw huis en de verhuizing die daar ook nog eens aan vast hangt.

Toch ga ik het doen!!

Ik ga het doen.

Echt.

En ik maakte stapjes…

De grootste stap die ik maakte, was beslissen dat Zonne volgend jaar sowieso niet naar de buurtschool gaat. Hopla. Druk erop.

Ook maakte ik mijn administratie over 2016 af en vroeg aan mijn accountant op welke dag in de eerste twee weken van juli, we een afspraak konden inplannen om de conceptstukken van mijn jaarrekening etc te bespreken.
Hij reageerde positief. Het kan. Vóór de zomer weet ik dus wat mijn officiële inkomen in 2016 geweest is en dat betekent dat ik meteen na de zomervakantie een afspraak kan gaan inplannen met een hypotheekadviseur, om een idee te krijgen van wat het budget is voor een nieuw huis.

Verders… blijf ik lijstjes maken van alle klussen die ik moet doen qua huis opruimen. Dat is immers hoe dat moet, hé? Concrete subdoelen stellen, jezelf belonen, etc….

Maar…. natúúrlijk trap ik in die valkuil die ambitie heet. Dus die lijstjes zijn te veel, te lang, te druk. Ik haal mijn doelen niet en ik kijk vervolgens alleen nog maar naar wat ik níet gedaan heb “en dus nog moet doen” in plaats van te focussen op wat wèl is gebeurd.

En dan geef ik het op….

En het gevolg daarvan is dat ik een paar dagen helemaal géén klusjes doe, zelfs niet even de vaatwasser uitruimen. Waardoor ik, zoals gisteren, vervolgens zo ongeveer een hele dag bezig ben met alleen maar achterstallige huishoudelijke klussen. Om dan de dag erna te beseffen dat ik wéér niks gedaan heb aan mijn huis-opruim-plan. Waardoor ik wéér alleen nog maar kijk naar wat ik “dus nog moet doen” en wéér als mislukt mens op de bank ga hangen.

En zo perpetuum mobile.

Dan ben je 44 jaar oud en je wéét best hoe het werkt. Maar dan is de praktijk toch wel erg weerbarstig…

 

Dus vandaag kijk ik naar wat goed gaat.

  • Ik rook niet en ik drink niet.
  • Ik heb lagere hypotheekschulden dan een jaar geleden en véél lagere hypotheekschulden dan zes jaar geleden (dit jaar loste ik nog niets af, maar toevallig deed ik vandaag een aanvraag de deur uit voor een aflossing van €6.000).
  • Mijn huis op opgeruimd en schoon.
  • Mijn administratie over 2016 is af en binnenkort is de jaarrekening af, daar hoef ik zelf niks meer aan te doen.
  • Ik heb onlangs zelfs mijn administratie over dit kwartaal bijgewerkt, wat betekent dat ik voor de BTW-aangifte over q2 al bijna bij ben.
  • Ik heb in de eerste twee kwartalen van 2017 bijna het dubbele aan omzet behaald dan in de eerste twee kwartalen in 2016 en 2015. Tegen lagere kosten (want vorig jaar had ik gewoon nog een kantoor!). Stel dat de hypotheekverstrekker moeilijk gaat doen omdat ik in 2015 zo weinig winst gemaakt heb, dan zou een halfjaarrekening over 2017 dus een mogelijkheid kunnen zijn…
  • Vanmiddag heb ik een afspraak op een mogelijke nieuwe school voor Zonne, waarna ik ga kiezen welke school het gaat worden voor haar.
  • Mijn tuin is een stuk netter dan in maanden en bovendien komt volgende week de tuinman weer.
  • Ik heb al een keertje, nog niet zo lang geleden, alle oude studieboeken weg gemieterd.
  • Deze zakken gaan vandaag de deur uit:

20170622_104103

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in babysteps, huizenverkoop, hypotheek, kwetsbaar-zijn. Bookmark de permalink .

12 reacties op Stapjes

  1. greet zegt:

    Misschien ka je een poetsdame/student (m/v) inschakelen voor de huishoudelijke klusjes…en als zij er is zelf met de opruimklussen aan de gang gaan? Is maar een ideetje hoor. Beetje net als de tuinman die de grote klussen doet en jij ondertussen wat kleinere.
    Veel succes op gesprek vanmiddag!

    Groet,Greet

    Like

    • mariimma zegt:

      Nou… ik houd het voorlopig toch maar even bij de tuinman en goede voornemens.
      Maar wie weet ga ik dit nog doen. Of… als ik weet dat ik inderdaad voldoende hypotheek kan krijgen voor een nieuw huis… gewoon wel een week lang iemand inhuren om samen álles op te ruimen en te poetsen (het huis verkoop-klaar maken).

      Like

  2. puckie zegt:

    Een ‘ heb in gedaan lijstje’ is gewoon veel leuker dan een ‘ nog te doen lijstje’ .

    Liked by 1 persoon

  3. Mooie plannen en wat goed dat je zo bij bent met administratie enzo. Veel succes op de nieuwe school en ik hoop dat het qua nieuwe hypotheek makkelijk gaat.

    Liked by 1 persoon

  4. Mom4life zegt:

    zet ‘m op. Jij kunt dit!
    Je hebt al onwijs veel gedaan.

    Like

  5. nicol zegt:

    ik zeg : compliment voor jezelf !!

    Like

  6. Ik zeg: Goed bezig!! maar zo herkenbaar, voor al dit stukje “Waardoor ik wéér alleen nog maar kijk naar wat ik “dus nog moet doen” en wéér als mislukt mens op de bank ga hangen “

    Like

  7. Roelie zegt:

    Gewoon niet te spastisch doen. Hoppa weg met overbodige spullen. ( heb je ze echt nodig?) Zet ze op een hoop en laat de kringloop ze ophalen, zo is het een win-win situatie. Je zal zien hoe snel je meer plezier krijgt in een aankomende verhuizing. Zo heeft mijn zus het gedaan en zeker niet navragen of iemand nog wat nodig had ( kinderen of familie) weg is weg…! En haar huis stond echt vol!

    Like

    • mariimma zegt:

      Ik vind eerlijk gezegd dat dit een hele grote klus is, niet iets wat ik even “hoppa” doe.

      Maar fijn dat dat jouw zus wèl gelukt is!

      🙂

      Voor alle minimaliseer- en opruimtruuks weet ik Valhalla’s blog zéker te vinden, thanks!

      Like

  8. Kreupelgeld zegt:

    Oeh, die ga ik inpikken. Opsommen wat ik allemaal al heb gedaan in plaats van andersom. En een inkoppertje ter motivatie: Vele kleine stapjes maken samen grote stappen!

    Like

  9. Wat leuk om te lezen. Heel herkenbaar. Toevallig ben ik net met een serie blogs hierover bezig. Wij zitten nu in de fase van het traject dat we volgende week de sleutel van ons nieuwe huis krijgen, dus ik ben nog druk aan het inpakken. Ik wens je heel veel succes met het uitvogelen van de hypotheekdingen en met het verkoopklaar maken van je huis!
    Bij ons op het eiland hebben ze een uitdrukking die ik goed kon gebruiken voor het opruimen en schoonmaken voor kijkers of de fotograaf kwamen: oogziende. Dat betekent dat het schoon en opgeruimd is voor zover het met het oog zichtbaar is…

    Like

Reacties zijn gesloten.