Toch geen gouden rendementen

Een tijdje geleden leek het alsof ik een rendement van 135% zou hebben gehaald met beleggen. Ik logde in in mijn overzicht van BND en wist niet wat ik zag…

Gelukkig heb ik nog wel gezond verstand en bedacht ik al meteen dat het wel een foutje zou zijn.

Inderdaad.

Een tijd geleden had ik al ingesteld dat ik in één klap € 5.000 extra wilde beleggen. Dat ging toen mis omdat BND wat gegevens was kwijt geraakt. Ik moest dus opnieuw een kopie van mijn paspoort opsturen en dat nét op het moment dat dit paspoort vernieuwd moest worden. Eén en ander liep vertraging op waardoor die incasso van € 5.000 pas zes weken later werd geïnd.

En blijkbaar is dan in de dagen tussen het incasseren van die extra inleg en het aankopen van de aandelen / obligaties, de grafiek niet goed.

Kijk. Zo ziet het er nu uit:

Naamloos

Ik begon in januari met beleggen namens mijn BV. Ik legde inmiddels €10.600 in en betaalde (natuurlijk) wat aankoopkosten etcetera. Toch zijn de beleggingen (deels aandelen index fondsen en deels obligatie index fondsen) ondanks die eerste kosten die je nu eenmaal hebt, nu al meer geld waard geworden.

Prima dus.

 

Een korte uitleg: 

Vanwege een stamrechtverplichting die ik ooit ben aangegaan als BV aan mezelf (ivm pensioen) heb ik nog een behoorlijk bedrag in de BV zitten die na mijn pensionering uitgekeerd kan worden. Dat geld stond maar op een spaarrekening minder waard te worden. Nu heb ik een deel ervan al aan mezelf uitgeleend (de BV leende het uit aan de persoon) als hypotheeklening, tegen rente. Ik betaal dus rente aan de BV en aangezien ik de enige eigenaar van die BV ben, betaal ik rente aan mezelf. Dat blijf ik gek vinden, maar oké. Ik loste dus mijn aflossingsvrije hypotheek af met geld van de BV. 

Mijn BV concurreert nu in feite met de grootbank: ik betaal geen rente aan de ABN-AMRO meer, maar aan die BV, en dus aan mezelf (het geld kan na pensionering gewoon weer uitgekeerd worden aan mezelf in de vorm van een maandelijkse verlaging van hypotheekschuld die ik als privépersoon heb openstaan aan mijn BV).  

Meer dan de helft van mijn BV- geld is dus geïnvesteerd in die hypotheek. Maar er was nog meer (ja bizar hè, geld beschikbaar hebben dat je dus officieel niet mag besteden behalve wanneer je het van jezelf aan jezelf leent… blah….). Bovendien wordt het bedrag steeds hoger omdat ik nu eenmaal rente moet betalen aan de BV over mijn hypotheekschuld. En dát geld, dat wordt nu deels belegd. 

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in beleggen, financieel-plan, geld. Bookmark de permalink .

4 reacties op Toch geen gouden rendementen

  1. Slimme constructie! Het is eigenlijk van de zotte dat je zo moet doen om je geld niet minder waard te laten worden (en kost de overheid in principe in sommige gevallen met HRA nog geld ook), maar als ze het niet makkelijker maken..

    Wel jammer dat je beleggingen niet zo hard gestegen zijn 😉 Ik ben net ingestapt en beleg nog op ieniemienie-schaal, maar zit wel op bijna 10% rendement. Daar kan m’n spaarrekening toch niet tegenop!

    Like

  2. Wat ik wel merk bij mijn vriend en zijn BV, is dat beleggen binnen het bedrijf óók betekent, dat je vennootschapsbelasting moet betalen over de winst, en dat kan aantikken.

    Als privé-persoon betaal je over je vermogen belasting. Dat is tegenwoordig variërend met hoeveel vermogen je hebt, en het percentage gaat de komende jaren mogelijk ook veranderen, maar zeg dat dat tussen de 1 en 1,5% is.

    Als je binnen je bedrijf aandelen hebt en ze stijgen in waarde en je verkoopt ze, dan moet je belasting betalen over de winst. Binnen een BV is dat de vennootschapsbelasting. Deze is 20% als de winst niet superhoog is. Kortom: heb je zeg 10.000 euro vijf jaar belegd en is dat gegroeid tot 13.500 euro en verkoop je dan je aandelen, dan betaal je 700 euro belasting (20% van de 3500 euro winst). Had je het geld privé staan, dan had je waarschijnlijk iets minder belasting betaald (namelijk bijv. 1% per jaar, dus in totaal ca. 500-550 euro).

    Iets om gewoon rekening mee te houden, zou ik zeggen.

    Like

Reacties zijn gesloten.