Mealpreppen

Ik ben dus geen keukenprinses en daarmee wijk ik af van alles wat de laatste tijd hip en happening is: voor mij geen hippe glutenarme recepten en ook geen superfoods of oervoedsel.

Een paar jaar geleden had ik een jaar lang een bio groentepakket maar nadat ik in het voorjaar een keer drie weken alleen-maar-andijvie-en-bieten had gegeten, was ik er klaar mee.

Wel ben ik erg goed in vijf minuten maaltijden die kleuters lekker vinden.

Zonne heeft dus niets te klagen…

Ik heb andere prioriteiten dan koken. Mijn werk bijvoorbeeld: hoe later op de middag, hoe productiever ik vaak ben en hoe urgenter het voor mij voelt om “even nog wat af te maken”. En ook tijdens de weekenden: dan zit ik liever tot laat in de speeltuin dan dat ik drie kwartier eerder naar huis ga voor een Paleo hoogstandje.

Ik ben dan ook nog eens eigenwijs met koken. Want van die pakken kant-en-klaar pakken met daarin nog meer pakjes en zakjes, dat vind ik dus niks. Voor mij geen kartonnen doos met een “wereldgerecht”.

Dan maak ik liever een makkelijke spaghetti met spekjes en knof en wat goede olie erbij. En wat trostomaatjes en geroerbakte courgette On Tha Side.

Een typisch voorbeeld van “snel en makkelijk en toch soort van gezond”.

Regelmatig ben ik super ambitieus. Dan maak ik polenta die mislukt omdat ik halverwege geen zin heb om de hoeveelheden water en boter om te rekenen van vier naar twee personen en vervolgens netjes af te meten. En dan heb ik dus waterige smut en ben ik weer een week of twee genezen van enige kookambitie….

Wél heb ik dan nog ergens een halve zak polenta staan. Bio, natuurlijk. En zo heb ik een hele voorraad aan voedsel die ik eigenlijk nooit gebruik.

Lang houdbaar, dat wel.

 

Dus dacht ik… laat ik eens zo’n maaltijdbox bezorgen. Ik scrollde en vergeleek een beetje en kwam uit op MarleySpoon (geen aandelen). Ik koos voor deze service omdat je dan wekelijks zelf kunt kiezen uit ongeveer 8-10 recepten. De ingrediënten zijn bijna allemaal biologisch. Je kunt gemakkelijk een weekje overslaan en het is ongeveer even duur als de andere merken.

Bovendien hadden ze een welkomstactie en die laat ik natuurlijk niet aan me voorbij gaan.

In het kader van “kwaliteit-tijd met Zonne” en “het nuttige met het aangename combineren” gingen we vanmorgen (de schoolkinderen zijn vrij vanwege een personeelsuitje) aan de slag, Zonne en ik. Als “Kok en Kokkie”.

Ik heb al zo hier en daar geproeft. En ja, het smaakt goed!

Conclusie

Ik denk dat dit wel een blijvertje kan zijn:

  • Je hoeft niet na te denken over gerechten en vervolgens de ingrediënten bij elkaar te shoppen.
  • In drie uur tijd heb je voor de hele week vooruit gekookt (het zijn pakketten voor twee personen, en aangezien ik een kleine eter ben en Zonne een mini-eter, kunnen we van iedere maaltijd waarschijnlijk twee keer eten, desnoods met wat rijst of zo erbij). En eigenlijk is koken bést leuk wanneer je er de tijd voor neemt (en gewoon dom een recept kunt volgen…)!
  • Nadeel is wel dat ik er niet goed bij had nagedacht dat “tomatensalsa” natuurlijk niet in te vriezen is. Dat wordt de volgende keer even wat beter nadenken bij het kiezen. Maar… bij deze leverancier héb je dus ook wat te kiezen….
  • Je hebt veel minder afwas. Zo gebruikte ik voor het bakken van de worstjes, het mexicaanse gehakt én het roerbakken van de spinazie met walnoten, één pan. En ook de snijplanken spoel je even af en gebruik je opnieuw.
  • Je hebt geen halve verpakkingen over die vervolgens stof staan te vangen in je voorraadkast en je hebt nul voedselverspilling: alles is afgemeten.
  • Je hebt minder afval: alles is weliswaar verpakt, maar minder dik ingepakt dan wanneer je het eten in de supermarkt moet kopen.
  • Je hoeft niet na te denken over wat te maken.
  • Eén pakket kost voor ons €39,90. Dit is een pakket met drie maaltijden voor twee personen. Met wat rijst of couscous erbij en eventueel nog een keer die makkelijke spaghetti als extraatje (of gewoon een keertje frietjes) kunnen wij hiervan de hele week eten en dat past dus binnen ons budget. Maar nee.. het is niet heel goedkoop. Wél makkelijk. En dat is ook wat waard….

Het voorbeeld:
image

En het resultaat:

image

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, eten. Bookmark de permalink .

7 reacties op Mealpreppen

  1. Melanie zegt:

    Klinkt als een goede oplossing voor jullie. Bij ons zijn diverse buren ook erg enthousiast. Zelf begin ik er niet aan: met lactose-intolerantie en twee kinderen die weliswaar goed eten maar bij lange na nog niet alles blieven (al gaat dat steeds beter) vind ik het te veel gedoe. En duur, want alle vier stevige eters. En ik vond het wel leuk om te plannen met wat er in huis is. Dus voor ons werkt een wekelijks uitgebreid boodschappenlijstje met de voorraad als basis. Polenta en dingen die anders half aangebroken blijven staan verdwijnen hier verrassend vaak in een ontbijtje of zelfgebakken koek). Mooi hè, hoe er voor iedereen een andere oplossing is die werkt?

    Like

    • mariimma zegt:

      Ja joh, ik ben de laatste om mensen te willen bekeren! Dat doen andere bloggers maar met hun “tien redenen om mijn voorbeeld te volgen!!!”.

      Zo was mijn stukje echt niet bedoeld… 😉

      Like

  2. Niet-bloggende-Marion zegt:

    Het is voor mij iets te prijzig, maar brengt mij op een idee. Ik kan natuurlijk naar de wekelijkse recepten kijken om wat inspiratie op te doen voor het eten.
    Ik geef mijn geld liever uit aan een schoonmaakster 😉

    Like

  3. Ineke zegt:

    Ik kan me voorstellen dat je het handig vind. Je hoeft niet meer na te denken over wat je gaat eten en het is lekker gevarieerd. Ik ben er te krenterig voor 😉 maar ik heb daarintegen ook geen hekel aan het verzinnen, shoppen en koken. Het is wel leuk dat er zulke oplossingen zijn, gezond, gemakkelijke en lekker.

    Liked by 1 persoon

  4. Ik kijk regelmatig in het boekje dat mijn moeder me doorgaf, dat zij weer op de huishoudschool heeft gekregen: een week aan recepten voor een week, voor elke maand 1. Vooraf de receptjes bepalen, en dan daarmee inkopen, is toch best een goede manier van werken.
    En dat dan aanpassen naar wat de markt biedt(letterlijk) en wat zoonlief opeet (niet alles, en niets door elkaar). Die truuc heb ik nu wel door, kwestie van een paar jaar oefenen.

    Fijn om te zien hoeveel ik zo verdien elke week met deze klus.
    En fijn dat jullie zo lol hebben aan koken, en lekker eten! Want dat gun ik iedereen!

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.