De draad op: financieel

Nadat ik me dus – u merkte het al, ik blogde zelfs niet meer – veels te druk maakte over de 100% knulligheid en onbewust onbekwaamheid van de schooldirectie, hakte ik vorige week de knoop door. En hee. Na de knoop was daar een draad. Om op te pakken.

Dat deed ik dus de afgelopen week. Ik pakte de draad op. Ik hield op met me boos maken — offuh… ik bedoel… ik deed het nog maar een half uurtje per dag, want de blunders blíjven komen….

Nee. Breek me de BEK niet OPENNN!!

Ik ben niet meer boos en gefrustreerd (meestal). Ik twijfel minder aan mezelf: ik ben niet gek.

EN

MIJN

KIND

KAN

WÈL

HUPPELEN!!!!

 

Ik hield op met mezelf zielig en moe vinden. Ik was ook minder moe toen ik ophield lethargisch op de bank te hangen. Dus oh ja huishouden en werk en leuke dingen doen met Zonne. Koken. Eens stofzuigen vóórdat de stofwolken door het huis waaien. Het aanrecht afnemen vóórdat ik al drie dagen negeer dat ik eraan vast plak. Naar de speeltuin. Die bibliotheekboeken die al een maand te laat zijn terugbrengen en meteen maar die boete betalen.

Dat soort dingen.

Ik betaalde al mijn zakelijke rekeningen. Die soms al even wachtten… en soms al even langer…

En ik werkte mijn geldoverzicht bij.

Voor het eerst in dik twee maanden, want zelfs dát schoot erbij in.

Naamloos

Hierboven zie je mijn variabele uitgaven en wat ik gespaard heb.

Ik ben daar best tevreden over.

Ik was maar een jaartje minimalist en ik stel mezelf niet ten doel om “heul weinig” geld “aan alles” uit te geven. Ik mag van mezelf af en toe sushi.

Wel let ik nog op mijn uitgaven: boodschappen bij voorkeur niet boven de 350 euro per maand maar liefst rond de 300 euro, bijvoorbeeld. En kleding voor ons samen? 50 euro per maand.. Ook niet te veel jitteritsj voor in huis. Of onbeperkt uit eten en op terrasjes zitten (“leuke dingen”).

Dit jaar gingen we al drie keer op vakantie: in januari waren we nog in Málaga (die kosten maakte ik voornamelijk in december), in maart gingen we met Sunny naar Zuid Frankrijk en in de meivakantie bezochten we een camping waar ik eigenlijk nog niet dood gevonden zou willen worden. Maar dat vertel ik nog wel een keertje. Als ik daar zin in heb. Maar hee voor vakantie mag ik het dit jaar lekker laten hangen. Prima dus.

En die onvoorziene kosten? Twee paar nieuwe contactlenzen. Ik heb min veel en een bizarre cilinder dus keidure lenzen.

Sparen gaat eigenlijk ook best goed.

  • In januari investeerde ik in crowdfunding, de negatieve bedragen zijn de inkomsten die ik vervolgens maandelijks uit mijn investeringen haalde (ja ik twijfelde lang of ik dat nou als inkomsten moest zien of niet, maar het grootste deel is natuurlijk een terugbetaling).
  • In januari had ik géén inkomsten en veel zakelijke uitgaven, dus moest ik volop interen van mijn spaarrekening. Maar in februari betaalden de opdrachtgevers en kon ik die opname terugstorten plus nog een beetje extra. En verder kan ik gewoon kick-ass veel sparen, maandelijks, heerlijk!!
  • Beleggen. Maandelijks komt daar een slok bij. Prima. De bedragen in de tabel zijn overigens voor privé beleggingen. Die beleggingen waar in onlangs over blogde zijn voor de BV…
  • Ik loste nog niet af op mijn hypotheek. Dat zou ik best kunnen doen omdat ik genoeg geld op mijn spaarrekening heb. Maar vooralsnog houd ik het gewoon nog even vast. In verband met vage plannen. Het jaar is nog lang en vorig jaar loste ik meer af dan de bedoeling. Dus “mag ik” even niet aflossen.

 

Dus, spelende (lethargische boze gefrustreerde bezorgde twijfelende MIJN DOCHTER KAN WÉL HUPPELEN!!!) vrouw, wat heb je nu geleerd in de afgelopen maanden? Behalve dan dat fakking stomme domme schooldirecteuren géén tweede en derde kans verdienen en gewoon moeten opzouten? Of als dat niet lukt, je zelf gewoon moet weggaan?

 

Ook als ik mijn hoofd laat hangen en niet wekelijks naar mijn bankmutaties zit te staren, gaat het niet mis met mijn geld.

 

Sterker nog. Aan de inkomstenkant blijft het PRIMA gaan. Ik heb weer een opdracht erbij. Het is een voorspoedig jaar. Het lijkt erop dat ik nu al mijn jaaromzet gehaald heb (als ik alle projecten af heb en alles heb kunnen factureren, over een maand of twee…)!

 

Maar over die inkomsten later meer. Denk ik. Als ik er zin in heb.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in babysteps, beleggen, budget, geld, ontstressen. Bookmark de permalink .

3 reacties op De draad op: financieel

  1. Petra zegt:

    O heerlijk, geneer je niet en maak van je hart geen moordkuil over die school. Fijn dat je daar straks niks meer mee te maken hebt. En ben je al aan het organiseren welke school het nu gaat worden?

    Like

  2. Fijn dat je je weer beter voelt en de draad weer hebt opgepakt. Het is ook niet niks wat er allemaal speelt. Super dat het financieel desalniettemin goed is gegaan!

    Like

  3. Volgens mij is mijn reactie niet blijven hangen na het inloggen, dus maar even opnieuw: dat gaat echt geweldig, met die inkomsten en het sparen! En proberen niet te druk te maken over die school… jij bent er straks vanaf!

    Like

Wat vind jij daarvan?

