Huh…. heb ik nou echt mijn geld verdubbeld met beleggen?!

Ik ging dus beleggen, vorig jaar. Of eigenlijk het jaar ervoor al. Ik startte met wat beleggen via mijn eigen bank en kwam er al snel achter dat de kosten die de bank ik rekening bracht voor aankoop, verkoop en beheer toch wel behoorlijk hoog waren.

Dus ik ging naar BrandNewDay en opende daar een beleggingsrekening. Ik nam me voor om niet meteen al mijn spaargeld, wat op dit moment 0% rente oplevert, te gaan beleggen. Immers: risicovoller. En bovendien is het – had ik ergens gelezen – sowieso verstandiger om gedurende een langere periode geregeld aandelen en/of obligaties aan te kopen in plaats van in één keer een hele zwik, zodat je de pieken en dalen hierin meepakt waarin je nóg eens risico vermijdt. En oh ja, risico spreid je nog verder wanneer je in fondsen doet. Want fondsen zijn mandjes aandelen en als de waarde van het éne aandeel afneemt, kan dat gecompenseerd worden door een stijgende waarde van een ander aandeel (Kan he, hoeft niet. Ze kunnen ook allemáál minder waard worden…). 

Echt beleggen in opties, call en put, naked, gedekt, strangles en straddlers en meer van dat gedoe, da’s niks voor mij. Daar heb ik geen zin in.

Dus ging ik in fondsen. 50% een aandelenindexfonds en 50% obligatie indexfonds, en maandelijks een extra aankoop.

… ennuh…hm… kijk nou….

Naamloos

Ik legde in februari een behoorlijk bedrag in en vervolgens kwam daar maandelijks (twee keer dus, omdat in maart er iets was met door hen kwijtgeraakte gegevens dus dat moest nog een keertje opnieuw…) 500 euro bij.

En nu ik weer ‘es keek… blijkt… dat… mijn… inleg… meer…. dan… verdubbeld… is…!!

Wow.

Het staat er echt. Ik legde €4.560 in en de waarde is op dit moment €9.609. Dat is een rendement van meer dan 135% .

Dus.

Oké.

 

Prima.

 

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in beleggen, geld. Bookmark de permalink .

10 reacties op Huh…. heb ik nou echt mijn geld verdubbeld met beleggen?!

  1. MvhJ zegt:

    Jij Wolf of Wallstreet, jij! Leuk om te zien. Geniet van de winst!

    Like

  2. Mr FOB zegt:

    In je grafiek is te zien dat de stijging vooral in mei dit jaar heeft plaatsgevonden. Niet teveel naar kijken, kan in de maand erop weer net zo hard dalen. Maar toch leuk 🙂

    Like

  3. Kreupelgeld zegt:

    Ik vermoed hier een foutje. Ik heb 2 rekeningen bij BND met een rendement dit jaar van 4,65 en 5,07 (overigens prima rendement, ben ik tevreden over).

    Is dit niet een prognose wat je belegging zal opleveren op de datum dat jij het wil opnemen?

    Like

    • mariimma zegt:

      Ik vermoed eerlijk gezegd ook een foutje. Mijn andere beleggingsrekening heeft een rendement van tussen de 3% en 4%…. Dus ik wacht maar even af wat er volgende maand staat.
      Maar nee. Geen prognose. Die andere grafiek bij de andere rekening ziet er “normaal” uit…

      Like

  4. Amandjuh88 zegt:

    Als ik zo enorm in de winst zou staan, zou k het laten uit betalen. Ik krijg hier een haast te mooi om waar te zijn gevoel bij 😉

    Like

  5. Nee, ik heb ook rekeningen bij de Brand New Day, en dit moet een foutje zijn in hun software. Er is geen enkele beleggingssoort bij BND die het in de afgelopen maanden zó goed gedaan heeft. Enige procenten winst dit jaar: ja. Maar niet zoveel.

    Like

  6. Haha, dat zou mooi zijn!! Ik ben sinds begin dit jaar bezig bij DeGiro, vooral in fondsen, en zit nu tegen de 10%. Het schommelt wel wat, maar ik doe het voor de lange termijn. Over een lange termijn (dus 30+ jaar) zit er – historisch gezien – altijd een stijgende lijn in.

    Like

  7. anitawillems zegt:

    Ik wist dat beleggen lucratief was, maar zó lucratief had ik niet verwacht!
    Voelt wel een beetje als een dooie mus, als het toch echt een foutje blijkt te zijn….

    Liked by 1 persoon

  8. Pingback: Toch geen gouden rendementen | Mariimma

Reacties zijn gesloten.