Zakgeld

20170527_095041-1

In de tussentijd heeft het fenomeen “zakgeld” zijn intrede gedaan.

Zonne krijgt wekelijks zo ongeveer 50 cent.

Ze is pas vijf. Ze weet niet precies hoeveel 50 cent eigenlijk is en ze heeft al helemáál geen idee wat je daarvan kunt kopen. Dat moet ze allemaal nog leren en dat is een belangrijke reden dat ze zakgeld krijgt.
Concreet betekent dat, dat ik weleens een muntje van haar “leen” en soms ook een gevonden muntje toevoeg aan haar voorraadje.

Een andere reden is omdat ik het fenomeen “sparen” wil introduceren bij haar.

Ze heeft namelijk een portemonnee èn een spaarvarken. Ze mag zelf kiezen welke muntjes ze in het varken doet, en welke in de portemonnee.

De muntjes in de portemonnee zijn “voor snoepjes en ijsjes”. Die portemonnee gaat mee wanneer we naar de speeltuin gaan, of de stad in.

In de spaarpot wordt gespaard voor het hoogst haalbare in een kleuterleven: de dvd van Doornroosje.

Uitstel van directe, snelle bevrediging van verlangens voor een groter, uitgesteld verlangen, is voor jonge kinderen heel moeilijk (en voor sommige volwassenen nog steeds….) maar tot mijn verbazing kan Zonne dat al heel goed. Van de 50 cent van vandaag gingen er slechts 10 naar het snoep-en-ijs budget, maarliefst 40 cent werd in het varken gedaan.

Met de spaarbonussen en voordelige rentes van mama erbij komt het binnenkort vast helemaal goed met die dvd!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in opvoeddingen. Bookmark de permalink .

4 reacties op Zakgeld

  1. anitawillems zegt:

    Dat is zó leuk, dat zakgeld. En ook om te zien hoe verschillend kinderen hier mee omgaan. Mijn ene dochter heeft altijd een volle portemonne, ondanks dat ze regelmatig iets koopt (meestal weer een knuffel). Andere dochter kan heel goed sparen, maar heeft soms haar portemonnee leeg. Heel bijzonder om te zien.

    Liked by 1 persoon

  2. Wat goed zeg! Kun je zien dat ze het goede voorbeeld heeft 😉

    Like

  3. Onze kinderen kregen ook zo’n soort bedrag. En op vrijdagmiddag mochten ze dan naar de buurtsuper. Zo leerden ze goed met geld omgaan : )

    Liked by 1 persoon

  4. Ik begon met snoep ipv geld, en heb toen gewerkt met een oude jampot als spaarpot: daarin kon je zien hoeveel er al in zat. Werkte heel goed; zoonlief had rap door dat hij a) zelf mocht beslissen (direct alles opeten was OK) b) ik niet aan lenen deed (als je alles op eet is het ook een tijdje eeehhh op) c) je zelf kunt verdelen.
    Nu hij zijn eigen geld moet bijhouden voor zijn studie, is die vaardigheid nog steeds handig.
    Goede actie zo!

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.