Het besluit

We gaan weg, Zonne en ik. Weg van deze school.

Want hoe super de docenten ook zijn, en hoe blij ik word van de visie op onderwijs, mijn meisje past blijkbaar niet in dit systeem. Ik krijg ook steeds meer het idee dat er een groot verschil is tussen theorie en praktijk…
Mijn kind past niet op deze school omdat ze in de tweede week van oktober jarig is. En omdat de school halsstarrig blijft vasthouden aan het belang van vloeiend huppelen.

Jammer.

Het eerlijke verhaal zou zijn geweest: “Sorry, twee jaar geleden hebben we vooruitlopend op een nevenvestiging aan de overkant van de rivier, besloten om meer kleuters aan te nemen. Maar nu gaat die vestiging niet door. En daarom krijgen we volgend jaar twee eerste klassen van 35 kinderen. Daar kunnen we niet nóg meer kinderen aan toevoegen. Dus ook jouw dochter niet, die een herfstkind is en daar kunnen we dus twee kanten mee op.”

Daar had ik best nog begrip voor kunnen opbrengen.

Als ze dat eerlijk gezegd hadden, mijn zorgen over Zonne’s sociaal-emotionele ontwikkeling in zo’n kleuterklas erkend hadden (deze zorgen heeft de juf ook, die me gisteren nog vertelde dat ze er met haar hoofd niet bij kan dat juist déze zorgen niet genoemd en gehoord worden als reden voor een derde kleuterjaar omdat immers voor beide opties: doorgaan als jongste in een mega-klas of doorkleuteren als oudste in een kleuterklas, er wat zorgen zijn…), dan had ik de gok gewaagd.

Dat er geen eerlijk verhaal komt vind ik echt heel erg jammer, en het helpt me niet in mijn vertrouwen in de schoolleiding. Dat er geshopt lijkt te zijn in de 40+ ontwikkelingsgebieden van mijn dochter totdat ze één enkel aspect gevonden lijken te hebben, namelijk grove motoriek, een verhaal dat ik ook nog eens gewoon niet herken….

Maar wat ik er ook allemaal van vind, we moeten door. En zoals ik de vorige keer al schetste: binnen deze school zijn er voor Zonne alleen maar buikpijn-oplossingen.

Het besluit is dus genomen: we gaan weg. En volgende week ga ik dus maar eens lekker de tijd nemen om wat scholen te checken.

 

Zelfs voor het verhuisprobleem lijk ik een oplossing gevonden te hebben: als er in die éne wijk waar ik mijn oog op heb laten vallen ook nog eens een geweldige school lijkt te zijn, dan gaan we daar gewoon naar toe. Of we nu dit jaar ons huis al te koop zetten en een nieuw huis kunnen komen of pas volgend jaar. Die reistijd naar school zou voor mij niet te doen zijn als ik thuis zou blijven werken… maar…. een tijdelijk klein kantoorkamertje ergens aan die kant van de stad… dat zou toch mogelijk moeten zijn?

Toch?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in vrijeschool, Zonnekind, zzp. Bookmark de permalink .

15 reacties op Het besluit

  1. Anne J zegt:

    Goed zo!

    Like

  2. San zegt:

    Fijn dat je de knoop hebt kunnen doorhakken.Nooit makkelijk zulke beslissingen.Succes met het vinden van een school waar Zonne en jij op jullie plek zijn en waar je kunt zijn wie je bent.

    Like

  3. Siny zegt:

    succes met de zoektocht.
    Hier vind je wat, daar laat je wat .

    Like

  4. Mammalien zegt:

    Gelijk heb je. Eerlijkheid en transparantie en en… BReek me de bek niet open. Dat is toch wat je zoekt op een school?

    Like

  5. Amandjuh88 zegt:

    Fijn dat je een knoop hebt door gehakt, succes met de zoektocht naar een passende school voor jou zonne!

    Like

  6. Gewoon Vlijtig zegt:

    Groot gelijk. Heel veel succes samen. Ik zou hetzelfde hebben gedaan.

    Like

  7. Groot gelijk! Wel jammer dat ze niet gewoon open en eerlijk zijn, maar heel goed dat je wel de knoop hebt doorgehakt. Veel succes met de zoektocht/overgang, maar dat komt vast goed!

    Even een heel ander vraagje; waar heb jij die mooie follow-knop linksboven vandaan? Ik ben net overgestapt naar WordPress (adres is nog steeds http://www.lekkerlevenmetminder.nl maar platform en look zijn helemaal anders) en ben nog even op zoek naar een handige manier om bijvoorbeeld de site te laten volgen, omdat dat met Blogger nu niet helemaal optimaal meer werkt. Dit lijkt wel een hele mooie optie!

    Like

  8. Maeve zegt:

    Fijn dat je de knoop hebt doorgehakt. Na zo’n issue wordt het op deze school nooit meer echt beter. Succes met de zoektocht!

    Even off topic, ik reageer niet vaak maar ik lees jouw blog erg graag. Ondanks dat onze levens in net zoveel opzichten lijken te verschillen als overeen te komen, herken ik veel. Dank daarvoor!

    Like

  9. minofmeer zegt:

    Fijn dat je een beslissing hebt genomen. Heel begrijpelijk.

    Like

  10. Janny zegt:

    Uit wat je in deze blogpost vertelt en uit eerdere posts blijkt dat je niet over een nacht ijs bent gegaan met je beslissing. Soms zijn er beslissingen die je acuut neemt of accut moet nemen, Wijs dat je tijd hebt genomen om hier goed over na te denken.Ik proef dat Zonne’s welzijn en ontwikkeling echt centraal hebben gestaan.
    Succes met je zoektocht naar de school die een goede plek voor Zonne en voor jou zal zijn.

    Like

  11. puckie zegt:

    Fijn dat je een beslissing hebt genomen waar je helemaal achter staat. En leuk te lezen dat je op zoek gaat naar creatieve oplossingen (zoals klein kantoortje in de buurt van de nieuwe school) als dat nodig is. Groetjes Puckie

    Like

  12. greet zegt:

    Duidelijk, en jou kennende(voor zover dat kan via je blogs), komt er inderdaad wel een oplossing als een school wat verder weg is. De eerste school van mijn kinderen zat elf km verder weg, de tweede drie km. Samen met andere moeders hadden we een haal en breng regeling gemaakt. Zelf ben ik jaren ochtendmoeder geweest en ving ik vanaf half zeven smorgens drie kindjes op die ik daarna naar school bracht(alleenstaande moeder werkte in de zorg, met veel ochtenddiensten) Opties genoeg waar je vast een passende bij jullie thuisleven bij kan vinden.
    Succes met de zoektocht naar een fijne school.

    Like

  13. Melanie zegt:

    Wat jammer dat het zo moet, maar wel heel goed dat er een kogel door de kerk is en jullie je kunnen gaan focussen op wat er komt. Uiteindelijk moet er inderdaad die match zijn, en als je het vertrouwen kwijt bent is dat enorm lastig te herwinnen. Ik hoop dat jullie snel een fijne nieuwe school en een fijn nieuw huis vinden (mijn 7,5 jarige kan trouwens ook niet huppelen, en die zit op onze vrije school gewoon in de 2e klas. Als ze daar aan vast hadden gehouden dan had hij tot zijn 12e in de kleuterklas gezeten. Zoonlief heeft gewoon een motorische ontwikkelachterstand – dat is pas net vastgesteld. Stel je voor dat hij nu nog gekleuterd had. Hinkelen, hard rennen, hink-stap-sprong enzo lukken trouwens ook niet)

    Liked by 1 persoon

  14. Suus zegt:

    Wat jammer. Heb je al eens gekeken naar de basisschool in kekerdom? Erg kleinschalig en super goed onderwijs.
    Fijn dat je een keus hebt kunnen maken. Moeilijke beslissing maar je hart volgen is altijd goed!!

    Like

Reacties zijn gesloten.