Het dilemma

Ze mag van school dus niet door naar de eerste klas, volgend jaar. Ondanks dat ze wat mij betreft meer dan schoolrijp is, wat ook bevestigd is door allerlei mensen die daar helaas niet over gaan, hoewel deskundig genoeg.

Het eerlijke verhaal zou zijn geweest dat de school een fout gemaakt heeft in haar aannamebeleid van nieuwe leerlingen, waardoor er nu twee eerste klassen van 34 kinderen zullen ontstaan volgend jaar. Zonne zou daar dan nog bij komen en dat kan de school zich niet permitteren.

Het verhaal dat me verteld is dat deze school de strenge grens stelt op 1 oktober. Mijn dochter is van daarna.
Dit is een discutabel verhaal: de school zegt dat dit het beleid is, terwijl dit nergens gecommuniceerd is / wordt en er bovendien in eerdere jaren wél kinderen die een paar weekjes later geboren zijn, als vijfjarige naar de eerste klas gegaan zijn. Niet veel, liever laten ze kinderen lang kleuteren. Maar er wordt per kind gekeken. Dat wordt dan wél weer gecommuniceerd…..
Ondanks dat er dus volgens de school tóch een keihard beleid is (of wel of niet), hebben ze een test afgenomen, een zogenaamd “leervoorwaardenonderzoek”. Dat hadden ze dan nooit moeten doen, toch?
Uit de test zou zijn gebleken dat mijn kind, dat huppelend door het leven gaat, “niet vloeiend genoeg” zou kunnen huppelen. En dat haar buikpijn veroorzaakt zou worden doordat ze te veel  “in haar hoofd zit” en te weinig “in haar gevoel”. En een kind dat niet vloeiend genoeg huppelt en te veel “in haar hoofd zit”, moet langer kleuteren. Vinden ze.
Mijn meisje had ook een paar keer gedurende het onderzoek, terwijl de mevrouw zat te schrijven, gevraagd “wat gaan we nu doen?”. Dat vond deze mevrouw jong, niet-schoolrijp gedrag. Op mijn vraag wat een schoolrijp kind dan doet tijdens deze momenten, werd geantwoord dat die naar buiten zou gaan kijken en wellicht een opmerking zou maken over wat daar te zien was.

Hm….

De school is het met me eens: cognitief kan ze het makkelijk aan om te gaan leren lezen en schrijven. Eigenlijk doet ze dat gewoon al. Ze rekent en ze leest woordjes. Ze schrijft brieven aan vriendinnetjes. Niet helemaal foutloos natuurlijk want ze is een vijfjarige kleuter (“en een hálf, mama!!”) en ik weet niet zo goed of ik er wel goed aan doe om haar hierin te helpen…
Haar fijne motoriek is prima. Ze heeft voldoende concentratievermogen. Ze wíl ook graag leren. Huiswerk doen, noemt ze dat zelf. Ze maakt de prachtigste tekeningen waarvan de juf en ook de juffen van de BSO zeggen dat die qua detail en ontwikkeling passen bij een kind dat de eerste klas al gepasseerd is.  (De intern begeleidster “is aan dat stuk niet toegekomen”). Daar doet ze gemakkelijk een uur over. Ze vindt het fantastisch om puzzels te maken van 300 stukjes. Daar kan ze heel lang mee bezig zijn, al zingend en neuriënd.

Maar nee. De school zegt dit anders te zien. Op deze school, de Vrije School, waar de visie is dat motorisch leren en cognitief leren én sociaal emotioneel en kunstzinnige ontwikkeling, hand-in-hand gaan, wordt me nu verteld dat mijn meisje in de eerste klas “alleen nog maar” cognitief geprikkeld zou worden, waardoor ze zich niet congruent zou ontwikkelen en de “grote” verschillen tussen cognitie en motoriek, “alleen maar” groter zouden worden.

Ik herken mijn dochter niet in hun beschrijvingen. Echt niet. Ik doe mijn best, ik wil zo graag geloven dat ze echt het beste met me voor hebben. Maar ik kan niet met ze meegaan.

Mijn voornaamste zorg ligt heel anders.

Ze speelt nu al de baas over jongere kleuters in de klas en dat doet ze niet al te zachtzinnig. Het leeftijdsverschil tussen haar en klasgenoten zal volgend jaar nóg groter worden, tot bijna drie jaar leeftijdsverschil: zij bijna zeven terwijl er dan nog kinderen van vier instromen. Ik voorzie veel eenzijdig spel in de kleuterklas (mijn meisje die wel eens even gaat vertellen wat ze gaan spelen, wie de vader en wie de moeder is etcetera), waar veel ruimte is voor “vrij spel” gedurende iedere dag, en de juf niet erg aan het sturen is op dit soort processen (zeg maar helemaal niet aan het sturen is).
Liever heb ik dat mijn dochter de kans krijg om meerdere rollen te oefenen. Tegengas te krijgen. Zich aan kinderen kan optrekken die vérder zijn in haar ontwikkeling en soms juist andere kinderen met zich mee kan krijgen omdat zíj ergens verder in is.

Tja. Dat ziet de school niet zo. Ik mag mijn meisje wel eventueel in een andere kleuterklas plaatsen als ik dat dan zo persé wil. Maar mijn zorgen werden eigenlijk niet gehoord.

En tussen neus en lippen werd me al een paar keer gesuggereerd dat ik ook naar een andere school kan gaan. Ik ben immers die lastige moeder die ook in een ander traject, lastige vragen stelt over beleid op deze school dat hier en daar behoorlijk rammelt… en met die overvolle klassen kunnen ze zich het dus bést permitteren om wat kinderen en ouders kwijt te raken……..

Voor mij is het nu dus kiezen uit drie rot-opties:

  • Me neerleggen bij het besluit van de school en dat derde kleuterjaar voor haar zo leuk en uitdagend mogelijk proberen te maken, samen met de juf en eventuele clubjes.
  • Een contra-expertise aanvragen, een klachtenprocedure beginnen en me er hard voor maken dat er een goed onderzoek wordt gedaan naar haar leerrijpheid. De vertrouwenspersoon van de school heeft me laten weten dat de mevrouw die het onderzoek afgenomen heeft wel vaker naar uitkomsten toe geredeneerd heeft en dat hij opnieuw vermoedt dat dat nu het geval is.
    Dat kost veel energie. En als ze dan toch gewoon goed bekeken is en stél dat ze dan toch ineens schoolrijp blijkt te zijn, dan komt ze als aller aller jongste terecht in een klas van 34 kinderen. En daar word ik ook niet blij van.
  • Naar een andere school. Maar tja. Welke school? Ik koos immers zo ontzettend bewust voor dit onderwijs-systeem, waar ik nog steeds in geloof. En ik zie dat zo ongeveer alle docenten verschrikkelijk bevlogen zijn. Ik zie zoveel mooie dingen op deze school die ik ook mijn meisje gun…
    En ik wil ook nog een keertje echt gaan verhuizen, binnenkort: nu de huizenprijzen ervoor zorgen dat dat ik een behoorlijke overwaarde heb en de aantrekkende economie ervoor zorgt dat mijn jaarrekeningen er florissant uitzien. Dus gaat ze dan vervolgens wéér naar een andere school? Wil ik haar dat aandoen??

Dit dus.

Dit bericht werd geplaatst in opvoeddingen, Persoonlijk, vrijeschool, Zonnekind. Bookmark de permalink .

44 reacties op Het dilemma

  1. Kreupelgeld zegt:

    Ik zou het verhuizen even uit deze vergelijking houden, dat maakt nog ingewikkelder.

    Persoonlijk zou ik voor optie 2 gaan als mijn intuïtie er op zou wijzen dat ze toe is aan groep 3.

    Zorgwekkend is en blijft wel de grootte van de klas, zeker in groep 3. Ik teach wat remedial op een basisschool en daar is het juist beleid om groep 3 klein te houden omdat daar de basis voor lezen en schrijven wordt gelegd. Is het 30+ met juf en tenminste 1 klassenassistent? Of is het ook 30+ met één juf (of meester natuurlijk).

    Daarnaast optie 1 in beraad houden en toch ook onderzoeken wat de mogelijkheden van andere scholen zijn? Sterkte met kiezen!

    Like

  2. Lonneke zegt:

    Poeh, wat ingewikkeld… Zijn de huidige kleuterklassen ook zo groot? Ik bedoel: als ze nog een jaar zou wachten, komt ze dan nog steeds in zo’n grote eerste klas?

    Like

  3. Els zegt:

    Er zijn vast meer leuke scholen inje omgeving.Na 40 jaar inhet onderwijs vind ik persoonlijk dat geen kind er beter van wordt door zolang te kleuteren.En zeker niet als ze nu al lezen en schrijven leuk vind

    Like

  4. N zegt:

    Moeilijk zeg! Zoonlief zit nu in groep 3, grote klas (32) maar goede juffen en dat maakt écht het verschil. In zijn klas zijn dit jaar ook 2 kinderen van andere scholen ingestroomd en die zijn naadloos opgenomen in de groep, de moeders vonden het ook moeilijk om over te stappen, maar zijn beiden blij dat ze toch de stap hebben gezet.
    Wij hebben hier destijds naar 3 scholen gekeken en allemaal grote klassen, helaas….
    Sterkte met je keuze!

    Like

  5. Lot zegt:

    Wat is de wereld van het onderwijs toch ingewikkeld geworden!
    Ben je ook niet een beetje bang dat ze een stempeltje krijgt als je optie 2 kiest of een onafhankelijk bureau inschakelt?
    Ik heb zelf montessorischool gehad zowel kleuter, basis en Mulo en daar was niet zo’n verdeling in klassen, veel zat bij elkaar, maar ook daar zal wel wat veranderd zijn.

    Sterkte met je beslissing maken.

    Like

  6. Joke van den Bergh zegt:

    Je kunt haar zelf laten testen door een onafhankelijk bureau dat kost geld maar lost je probleem op! Met dat rapport naar school gaan! Toen ik dit maar zelfs voorstelde op school mocht mijn
    dochter zelfs zonder rapport door!

    Like

  7. greet zegt:

    Ik had ook onenigheid dan wel andere visie dan de school van mijn toen oudste dochter. Ik ben naar de gemeente gegaan, naar de leerplichtambtenaar en legde mijn probleem voor. Die dacht mee. Toen ik de leerplichtambtenaar erbij betrok, was het op school allemaal wel ineens mogelijk, zagen ze wel dat mijn visie ook een mogelijkheid was, hoewel ik dat niet meer gedaan had want deze leerplichtambtenaar had ook een andere school geopperd waar ze uiteindelijk naar toe ging. Dat laatste deed ik omdat ik dacht dat er wel meer dingen in de toekomst fout zouden gaan lopen…
    De overgang vond plaats net een paar weken na groep drie, maar dat weet ze zelf niet meer. Ze heeft zes jaar met plezier op die school gezeten, terwijl, inderdaad, de “oude school” erg rommelig bleek, met veel leerkrachtwissels, directiewissel en uiteindelijk opgeheven werd.
    De “nieuwe” school was niet mijn eerste keus, religieus ook, wat we thuis niet zijn. Maar het religieuze is nooit een probleem geweest, eerder een aanvulling. De nieuwe school zat ver weg, ik heb jarenlang moeten halen en brengen, en vriendjes bezoeken was geregel maar niet onoverkomelijk. Ik ben erg blij dat ik die stap gezet heb. Het leverde mijn kind rust op, en ze kon zich ontwikkelen op een school waar echt naar haar mogelijkheden gekeken werd.

    Like

  8. kruidigmeisje zegt:

    Of eerder verhuizen, of optie 2. Tenzij je verhuizen zo snel gaat komen dat optie 1 en 2 niet veel verschil maken voor Zonne. Dat lijkt me t beste voor jou en Zonne: je kunt je energie beter in verhuizen stoppen dan in n klachtenprocedure van school. Ik weet alleen niet heo snel dat verhuizen kan.
    Dan zou Zonne misschien wel halverwege t jaar van school (en klas) verwisselen, maar dat is beter dan nog n jaar kleuteren of groep 3 bij 34 anderen. Gok ik hier van afstand.
    Als je weet waarnaartoe je wilt gaan verhuizen kun je optie 3 natuurlijk in die buurt zoeken, nu al. En dan verhuizen ergens verderop t schooljaar…

    Like

  9. Yolanda zegt:

    Wat een nare situatie is dit voor jou en Zonne geworden zeg! Er is geen eenvoudige oplossing en overal kleven bezwaren aan… Ik wil laten weten dat ik met je meeleef. Ik weet niet of ik je help door te zeggen wat ik zou doen….. Echter ik zou voor een andere school gaan; je beschrijft mij teveel dingen die daar niet goed gaan. En als ze kinderen, zoals Zonne nu, niet goed kunnen zien en inschatten, dan kan dat de komende jaren ook vaker (met Zonne) gebeuren. En als ze t wel zien en er naar toe redeneren omdat dit beter voor de school is, dan vind ik het helemaal schandalig.
    Anyway Mariimma, veel sterkte en succes ermee. Lieve groet, Yolanda.

    Liked by 1 persoon

  10. Janne zegt:

    Hoewel ik altijd ’n voorkeur heb (gehad) voor de Vrije School zou ik nu zeker voor een andere school kiezen. Zoals ik de Vrije School heb gekend gaat het in eerste instantie om het belang van het kind en niet het belang van de school! Succes en sterkte!

    Like

  11. MvhJ zegt:

    Jouw meisje is veel te wijs voor groep 2. Wat een miskleun! Alleen al uit de info die ik uit je blog haal zie ik een zelfstandig, wijs, geïnteresseerd én speels grietje. Eén die je lekker moet gaan prikkelen in groep 3, maar die ook nog gewoon lekker kan spelen als ze de kans krijgt. De grens van 1/10? Ik wist niet eens dat die nog gehanteerd werd. Ik dacht dat die overal al 1/12 was en soms zelfs 1/1.

    Het nadeel, is dat aanvechten van wat getest is, in het beste geval oplevert dat ze toch naar groep 3 mag. Met als bijkomend probleem die enorme klas. Eigenlijk is het allebei niks.

    How about: ga op zoek naar een andere woning tussen nu en de zomer en wissel ook gelijk van school. Ik snap dat dit niet met een vingerknip gedaan is, maar volgens mij los je dan wel alles op.

    Ikzelf ben niet perse van de vrije school of welk type dan ook. Volgens mij is een leerprincipe zo mooi als het kind dat erbij past. En dan is misschien de methode van deze school wel heel mooi, maar hun uitvoer zeer discutabel.

    Jeetje joh, wat een ongelofelijk lastig parket. Veel succes met je overwegingen. Ik weet iig dat je het beste met haar voor hebt en dat als het moet, jij de barricaden sowieso met 100% opzoekt.

    Like

    • San zegt:

      Ik heb bijna hetzelfde probleem met onze oudste gehad op de Vrije School, kind is van eind oktober.Ook daar veel kinderen die een jaar langer kleuterden, ook kinderen die in de vroege lente jarig waren. Juf zag dat kind er aan toe was, remedial teacher was tegen.Docenten zijn gaan stemmen uitkomst 50/50 dus hij ging door.Helaas werd de remedial teacher zijn juf en zij gaf hem al snel het stempel dom.Hij had veel ruim 7 jarigen in de klas die erg fysiek waren ingesteld zal ik maar zeggen en de juf deed niets.Kind was dom en had onnozele jonge ouders was haar verhaal.Op een bepaald moment kwam hij van onder tot boven blauw thuis. School schakelde de schoolarts in maar die concludeerde hetzelfde als wij en heeft zich erg kwaad gemaakt over de gang van zaken. Kind is naar een andere school gegaan en bleek hoogbegaafd….

      Like

      • mariimma zegt:

        Jeetje wat een verhaal…..

        Like

      • Lily zegt:

        Ik herken veel uit je verhaal, hoewel het geen Vrije School was. De leerkrachten op een school kunnen je als leerling maken of breken. Voorkom dat laatste met hand en tand… Ik had de pech en het geluk een moeder te hebben die zelf deskundig was op dit punt. Dat was uiteindelijk goed voor mij maar heeft haar erg veel weerstand opgeleverd en energie gekost.

        Like

  12. minofmeer zegt:

    Oei. Ook al is dit het onderwijssysteem van je keuze, dat zegt niet dat de school oké is.
    Mijn reactie is: ga daar weg. Je onderbuikgevoel zegt al van alles. Nu heb je dit conflict en straks gaat t weer ergens anders over. Ze communiceren blijkbaar niet oké en komen hun afspraken niet na. En blijkbaar gaan de regels, die ze naar eigen goeddunken aanpassen,voor op t belang van je kind.

    Like

  13. Cassandra zegt:

    Andere school en heel snel. Dit is niet goed voor de ontwikkeling van je dochter. En mogelijk dat dit jaar zittenblijven, want dat is het volgens de inspectie, haar later een probleem oplevert. Wij hadden ook een school die erg goed was in 3 jaar laten kleuteren, maar vervolgens in groep 3 vergat les te geven. Dat grapje zou mijn dochter 2 jaar gekost hebben en dus voor toelating op het VWO veel vragen opleveren. Gelukkig hebben wij doorgedramt in groep 3 en uiteindelijk in groep 6 nog van school veranderd. Nu doet ze het gelukkig goed, maar het heeft ons veel hoofdbrekens gekost. VWO van dochters keuze neemt geen kinderen aan die een jaar gedoubleerd zijn. En dat maakt niet uit of het over ‘kleuterverlengen’ of ergens anders in de basisschoolcarierre gaat.

    Like

    • Marni zegt:

      Dit dus. Kleuterverlengen heeft geen enkele evidence based basis en kan je later duur te staan komen. Strekte met de lastige afweging!

      Like

  14. Anne J zegt:

    Ik zou van school wisselen (en kijken in welke buurt je wil gaan wonen), ook al ben je nog zo voor het Vrije School concept. Het valt en staat met de uitvoering, en als ik het zo lees is dat bij deze Vrije School niet zo in orde. Kinderen in groep 3 overleven een schoolwissel vrij gemakkelijk zie ik om mij heen.

    Like

  15. Geraldine zegt:

    Ik snap je gevoel heel goed.
    Mijn zoon heeft 3 jaar gekleuterd, veel te lang en hij is nog wel “voordelig”jarig. Maar… het is wel de Vrije School. Mooi onderwijs. Een fijne sfeer. Dat gun je je dochter.
    Uiteindelijk is mijn zoon halverwege groep 7 (niet van harte) van school af gegaan, mede door nieuwe leerkracht, ziekte en de boel niet meer overzien. Het werd/ was een chaos in de klas.. Maar ja, de gelederen sloten zich en velen spraken er schande van. Je trekt als ouder toch aan het kortste eind.
    Het deed zeer, maar achteraf wist ik ook wel dat wel dat wij eerder afscheid van de school hadden moeten nemen.
    Ik wil maar zeggen, dat je het niet te lang moet aanzien en naar iets anders gaan uitkijken, want die onvrede blijf je voelen en het is zonde om een jaar extra te kleuteren als het niet nodig is.
    Is er geen Montessori, Jena of Daltonschool bij jou in de buurt of de eventuele toekomstige buurt waar je zou willen wonen?
    Ik wens je veel wijsheid toe.

    Like

  16. VeggieMo zegt:

    Wat lastig om te beslissen. Toch vraag ik me af of jouw dochter wel op haar plek is op deze school. Als ze zo graag wil leren, lijkt me bv een Montessorischool meer geschikt.
    Van dat huppelen, daar heb ik mijn vraagtekens bij. Mijn zoons konden ook niet goed huppelen. Wat helemaal niet vreemd was omdat ze zo hard groeiden dat ze eigenlijk niet goed aan hun lengte konden wennen. Op 12 jarige leeftijd waren mijn zoons al 1.85. Gelukkig stopten ze op hun veertiend met groeien. Mijn jongste is van eind juli en was niet toe aan groep drie. Toch moest hij door eant het zou wel goed komen. Ja, dat hij er als bijna zesjarige uitzag als acht, deed hem geen goed. Zijn hoofd stond nog niet naar leren. Achteraf heb ik spijt gehad dat ik voor deze school heb gekozen.

    Like

  17. W. zegt:

    Als je in Nederland woont is dat verhaal van 1 oktober echt bijzonder. De grens ligt ergens rond december (weet niet meer begin of eind). Leerlingen tussen 1 oktober en die datum in december zijn wat ze noemen herfstleerlingen. Als ze goed presteren en klaar zijn voor groep 3 kunnen die door. Het zou kunnen zijn dat Vrije Scholen wel de grens 1 oktober hanteren, maar dat lijkt me bijna tegen de regels zo ik ze begrepen heb….
    Uit wat je beschrijft krijg ik de indruk dat jouw dochter een speels dametje met grote talenten is.
    Let wel op: als je haar tegen de zin van ‘school’ een groep verder krijgt op deze school mag je haar wel goed in de gaten houden. ’t Zou niet professioneel zijn, maar als ze onder negatief vergrootglas komt te liggen ben je niet blij…. (zie ook een reactie hierboven). Als ze nu al leest en schrijft e.d…. wordt ze dan in groep 3 wel goed begeleid? Of mag ze daar gezellig met de anderen de letters die ze kent gaan leren? Of beetje rondtuttelen omdat juf bezig is met de rest van de mega-klas?

    Buikpijn kan idd heel goed veroorzaakt worden door bovengenoemde reden. Maar het kan ook veroorzaakt worden door je helemaal naar vervelen….
    Toch second opinion proberen te krijgen? Zou het dan niet doen om bij deze school gelijk te krijgen, maar om als ze haar ook zien zoals jij haar ziet met onderzoeksgegevens in de hand de best mogelijke 2e keus school voor dochter te zoeken….

    Veel wijsheid gewenst!
    W

    Like

  18. Ien zegt:

    Ik heb ervaring met de Vrije School, maar wel uit de oude doos. 1993. Ik viel ook voor het onderwijssysteem. Maar net als jij ervoer ik ook dat de zienswijzen en principes als het zo uitkwam uit de losse pols werden geïnterpreteerd. Zo had mijn oudste zoon ‘wellicht teveel omhulling gehad’ waardoor zijn motoriek slecht ontwikkeld was en hij te dromerig was. Moest dus terug naar de Vrije peuterklas. Lange kleuter, 4 jaar en 8 maanden oud. Want in de Vrije peuterklas zat zijn jongere broer, en door de jongens bij elkaar te zetten zou hij zich ‘de oudste’ gaan voelen en zich dus rijper gaan gedragen… We waren er snel klaar mee, oudste ging snel naar een Montessorikleuterklas en jongste naar een ‘gewone peuterspeelzaal. Sterkte met de beslissing. (Oudste is nu afgestudeerd archeoloog).

    Like

  19. Mama Tinus zegt:

    Wat een moeilijke keuze. Ik denk dat je bij keuze optie 1 en 2 een wat als gevoel blijft houden. Een andere school lijkt me het fijnst. En die verhuisplannen dan maar proberen in te passen in de situatie.

    Like

  20. Janneke zegt:

    Laat haar geen jaar extra kleuteren, wordt ze volgens mij heel ongelukkig van. Probeer een andere school te zoeken en eventueel de verhuisplannen er in te stoppen. Onze zoon is van juli en heeft een jaar overgeslagen, de beste beslissing ooit. Maar… nog steeds in de gaten moeten houden dat hij genoeg uitgedaagd wordt. HIj krijgt dus ook nog pluswerk, hoewel dat nog niet soepel loopt, dus volgende week weer een afspraak met juf. Hij is de jongste in de klas, soms wel eens lastig ook omdat hij vrij klein is, maar laat niet op zich zitten.
    En uit jouw verhalen te lezen ben jij ook een hele meegaande moeder naar je kind toe. En je kind, ook uit de verhalen te lezen, is echt wel slim voor haar leeftijd, die laat je toch niet een jaar extra kleuteren omdat ze volgens de regels van school net te laat is geboren. Sinds de jaren 90 is de grens al verlengd naar 1 januari, hoewel niet alle scholen er aan mee doen en ze kijken naar het kind die geboren is in het laatste kwartaal van het kalenderjaar. Wat dat aangaat “moet’ je kind ook naar groep 3. En grote kans dat ze zich te pletter gaat vervelen of onderpresteren en dan ben je nog verder van huis. En dan kun je nog zo voor de vrije school staan maar een school valt en staat met degene die voor klas staat of de scepter zwaait. En daar wil je toch je eigen kind niet de dupe van laten worden. Het kost veel strijd als je kind niet op de middenlijn loopt, of het naar beneden is of naar boven. Vechten moet je, en vooral als ze er bovenuit steken. Succes in elk geval met je beslissing maar kies altijd voor je kind.

    Like

  21. Gw zegt:

    Nu al verhuizen? Of in ieder geval kijken naar waar je naar toe zou willen verhuizen? En je daar op scholen orienteren.
    Ik ken alleen maar goede ervaringen met scholen wisselen. Je weet beter wat je zoekt en wat juist niet.

    Like

  22. Mammalien zegt:

    Wat een onzin: veel kinderen ontwikkelen zich niet op alle gebieden tegelijk. Juist de cognitief sterke. Moet je ze dan dwingen om een jaar te vervelen en te laten kleuren terwijl ze zelf liever rekenen?

    Die oktober grens zegt wel iets, je wilt haar dus eigenlijk laten versnellen (het gaat niet om ‘extra lang laten kleuteren” toch)? Dan moet school het daar mee eens zijn. Of ze moeten haar in de kleuterklas genoeg extra uitdagend werk aan kunnen bieden volgend jaar.

    ‘Mijn persoonlijke gevoel is andere school zoeken. Als ik zo hoor hoe ze praten. Bizar.

    Like

    • Cassandra zegt:

      De oktobergrens is in 1985 vervallen met de invoering van het basisonderwijs, er is nu geen grens en elk kind moet individueel beoordeeld worden. Wel is het streven dat kinderen binnen 8 jaar het basis onderwijs verlaten. Daarmee is kleuterverlengen gelijkgesteld aan doubleren.
      Extra kleuteren heeft ook geen toegevoegde waarde blijkt uit onderzoek. Bij mogelijke dyslexie of andere leerproblemen werkt het juist contra omdat het dan ook langer duurt voor het probleem geconstateerd wordt en er minder tijd is voor begeleiding en oefenen.

      Like

  23. Amandjuh88 zegt:

    Ik vond het een lastige beslissing om mijn november kind naar gr 3 te laten gaan met z’n 5 jaar. Maar hij was zo mega toe aan extra uitdaging. Wat ben ik blij dat we het toch door gezet hebben. In zijn klas van 28 leerlingen is een leerkracht aanwezig en klassenassist en stagiaire elke dag! Juist voor de optimale begeleiding. Daarbij is er een plusklas waar zoontje ook wekelijks gebruik van maakt. Extra uitdaging in kleine groepjes. Onder begeleiding van een hoogbegaafdheids lerares. Ja hij zit op een grote school van ruim 400 leerlingen, dat had zeker niet mijn voorkeur maar hier krijgt hij wel wat hij nodig heeft. Ik ben blij dat we de stap gewaagd hebben en hem naar een andere school hebben laten gaan. ( in het eerste kleuter jaar al)

    O, wat ze op school verder aan bieden in de kleuter klas als extra uitdaging zijn smartgames, leuke uitdagende en prikkelende spellen. (te vinden in elke speelgoed winkel). Misschien is het wat voor zonne.

    Heel veel succes met deze lastige beslissing!

    Liked by 1 persoon

  24. Eveline zegt:

    Ik ben niet deskundig, maar zie maar steeds die lieve gevoelige Zonne voor me, die vast niet begrijpt waarom ze niet naar groep 3 mag. Uit jouw verhalen lees ik dat ze daar echt wel aan toe is.
    Is ze in deze klas op deze school nu wel gelukkig? Het kan zomaar zijn dat ze op een nieuwe school, zonder conflicten met de juf en schoolleiding, helemaal opbloeit.

    Like

  25. Marije zegt:

    Zo, dit onderwerp maakt veel los! Ik zit met soortgelijke problemen, alleen geen Vrije School. Kleuterzoon W. (in maart net 5 geworden) heeft bij de Cito voor groep 2 op alle onderdelen 1+ gescoord. Gelukkig heb ik er op aan gedrongen dat ik wilde dat hij de toets ook maakte, nu heb ik in ieder geval iets tastbaars. W. leest zelfstandig kleine gemakkelijke boekjes, rekent gemakkelijk en zo best nog wat meer, kortom ligt al ver boven het cognitieve instroomniveau voor groep 3. Maar nu komt het: ook hier wordt groep 3 een groep van meer dan 30. Enkele ouders hebben al besloten (zonder schooladvies) dat hun kind om die reden blijft kleuteren (hoewel daar verder absoluut geen reden voor is). Wij wachten nog even af wat het schooladvies wordt, maar we neigen ondanks de grote groep tóch naar groep 3. Als W. nog een jaar (combinatie)groep 1-2 moet doen, gaat hij zich 100% zeker vervelen. En dat gaat ook 100% zeker leiden tot ongewenst gedrag en resulteren in een 100% niet-gemotiveerd kind. Zo goed ken ik m’n eigen zoon wel.
    Ik ben benieuwd. Wij volgen in ieder geval onze eigen koers, als de school niet mee gaat werken, dan gaan we op zoek naar een andere school. Helaas moet dat dan buiten de dorpsgemeenschap die ik voor het opgroeien van m’n kind zo waardevol vind.
    Sterkte met de overwegingen! Volg je eigen hart, gevoel, intuïtie, jij kent Zonne beter dan wie dan ook!

    Like

  26. Wat een vervelende situatie zeg. Ik zou voor optie 2 gaan. Laat een onafhankelijk iemand je dochter onderzoeken/testen. Dan heb je gewoon een objectief verhaal en ik denk dat de school daar wel iets mee kan. (moet)
    Mijn ervaring is trouwens dat als er twijfel bestaat, de school twijfelt of er is verschil in opvatting tussen school en ouder, dat de school dan zelf het initiatief neemt voor een onafhankelijk onderzoek.
    Dat heb ik ooit meegemaakt, ik zal maar niet zeggen dat de school dit onderzoek betaalde. Het kan dus ook heel anders.

    Like

  27. Ano zegt:

    Als ze al kan lezen en schrijven, hoeft ze daarvoor niet naar groep 3. Wij hebben ervoor gekozen dochter geen klas te laten overslaan, maar gewoon groep 2 te laten doen. Ze heeft zich afgelopen jaar enorm sociaal ontwikkeld. Ieder kind is anders, succes met je beslissing.

    Like

  28. Mimsemams zegt:

    Wat wil Zonne zelf?

    Hier mocht oudste versnellen, naar groep 3 ipv groep 2. Hij wilde niets liever dan weg van dat geleuter.
    Nummer 2 mocht ook versnellen. Die bleef liever bij zijn vriendinnetjes dan dat hij alvast naar groep 3 ging.
    Bij allebei prima keus gebleken.
    Kinderen weten heus wel, met argumenten, wat goed voor ze is.

    Like

  29. Hanna zegt:

    Poe zeg!
    Wat ik mis in je verhaal: zou ze op een andere school wel gelijk in groep 3 worden aangenomen? Welke ‘garantie’ heb je daarvoor, want ze kennen jullie daar nog niet.

    En op andere scholen is het belang van het kind ook niet onbelangrijk hoor. Mijn kinderen zitten op ‘gewoon’ regulier protestants christelijk onderwijs en ik ben heel tevreden. Maar de belangen van mijn kinderen en van de school botsen dan ook niet.
    Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van de Vrije School. Maar dat komt doordat ik ooit mijn eindexamens heb gedaan met tromgeroffel van de Vrije School op de achtergrond. Waar in het hele land zachter en stiller gedaan werd, kon dat niet door de Vrije School ‘want hun kinderen hebben ook recht op hun expressie’.

    Like

  30. Eva zegt:

    Mijn dochter van januari heb ik ook eerder door laten gaan naar groep 3. Was ontzettend bang dat ze zich rot zou vervelen. Inmiddels zit ze in groep 4 en het gaat prima. Cognitief is in deze niet het belangrijkste, het gaat om het sociaal emotionele. Hoe is dat bij jouw dochter? gekke vraag misschien, maar is ze al tanden aan het wisselen. Schijnbaar geeft dat aan dat kinderen emotioneel verder zijn. Dit zij de intern begeleider bij ons op school, maar ook de tandarts.
    De grens ligt op 1 december. Ik dacht landelijk en wettelijk, dus dat maakt het een beetje gek verhaal als zij van oktober is. Het zal een geld kwestie zijn. Doubleren in de kleuterklas kost niks. in groep 3 scheelt het inkomsten….
    In jouw geval zou ik een andere school kiezen. Schijnbaar is je dochter lastig (niet als persoon maar met haar intelligentie.Succes!

    Like

  31. Els zegt:

    De 1-oktobergrens is inderdaad vervallen (zie Cassandra), is dus ook geen 1 december geworden.
    Bij ons op school wordt het per kind bekeken en er zijn veel zg najaarskinderen die doorstromen naar groep 3 als ze er aan toe zijn. Zeker kinderen die al kunnen lezen, schrijven en rekenen laten wij eigenlijk nooit nog een jaar in groep 2.
    Ik werk al zo’n tien jaar in groep 3 en natuurlijk zijn wij daar ook heel druk bezig met de sociale ontwikkeling van de kinderen!!

    Like

  32. puckie zegt:

    Zonne gaat van nooit buikpijn naar altijd buikpijn, ze werd (wordt?) buitengesloten in de klas, de klas levert niet veel vriendjes op (misschien nu beter), je hebt nu al veel gedoe met de school, de klassen zijn groot.
    Maar het gedachtengoed van de Vrije School is zo goed.

    Mijn kind zat op een school met een fantastisch schoolbeleid. Daar stond ik helemaal achter. Helaas de leerkrachten niet. Het kind is naar een andere school gegaan en van onder gemiddeld naar bovengemiddeld gaan presteren, had ineens vriendjes, kwam trots op wat geleerd was uit school, durfde ineens wel dingen te vragen aan de juf (ik kwam er toen pas achter dat niks gevraagd werd, omdat de oude juf nooit antwoord gaf)
    De nieuwe school, daar heb ik het schoolbeleid nooit van gelezen. Eigenlijk ben ik tegen het type onderwijs (montessori) want vanuit vroeger heb ik daar een slecht beeld van. De nieuwe school is fantastisch, de leerkrachten zijn geweldig, de leerlingen zijn gemeleerder. Er is ruimte om jezelf te zijn. Veel meer aandacht voor individueel onderwijs etc etc. Ze zeggen wel eens ‘ op iedere school is wel wat’ . Nou vier jaar na de overstap ben ik nog aan het zoeken naar wat er dan op deze school mis zou kunnen zijn.

    Als je niet uit Nijmegen wilt verhuizen, dan zou ik op zoek gaan naar een leuke school, los van het type onderwijs, waar Zonne na de zomervakantie kan beginnen in de groep die bij haar past. Misschien nu een stukje verder (of juist niet) fietsen. Of straks een stukje verder (of juist niet) fietsen. Dat los je wel o. Heb je nu ook gedaan.

    Groetjes Puckie

    Like

  33. Jeetje wat lastig zeg. Zelf neig ik naar een andere school kiezen. Want hoe prettig is het nog voor jou en Zonne op die school?

    Like

  34. Mom4life zegt:

    Heftig. Lastige dingen. Veel succes ermee!

    Like

  35. Maeve zegt:

    Als ik jouw verhaal (en de verhalen in de maanden hiervoor) over jouw dochter en de school lees, dan zou optie 1 al direct afvallen. Het lijkt alsof ze het eigen belang ver boven dat van jouw dochter stellen. De enige conclusie die ik er uit kan trekken is snel naar een andere school waar Zonne welkom is en beter past.

    Nou is mijn kennis over Vrije School beperkt maar als ik het vergelijk met de verschillende andere basisscholen in mijn omgeving dan is dat op praktisch alle scholen de individuele ontwikkeling van het kind centraal staat. Ook op andere scholen werken veel betrokken en bevlogen leerkrachten die niets liever willen dan ook jouw kind begeleiden in haar ontwikkeling.

    Like

Wat vind jij daarvan?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s