nul procent rente

Ik bankier dus bij Triodos. En ik ben nu dus zo iemand die geen rente meer ontvangt op mijn spaarrekeningen.

Naast dat ik dat natuurlijk geen goede reclame vind voor deze bank (waar ik overigens verder echt grote fan van ben…) snap ik het ook niet zo goed… Geld lenen kost geld, immers. En hoewel ik in de gelukkige omstandigheid ben dat ik weliswaar nog steeds een hypotheekschuld heb, maar al héél lang geleden voor het laatst rood stond, kan ik me niet voorstellen dat de banken niet meer verdienen aan het uitlenen van geld aan mensen.

Anyway. Voor mij is deze nullijn een reden geweest om versneld nog wat geld terug te storten in de rekening van mijn BV (waar ik nog wel een ietsepietsie rente op krijg, hoewel minder dan de inflatie…). En ik ben héél blij dat ik gestart ben met beleggen. Want met dat beleggen gaat het eigenlijk best goed!

Ik beleg nog steeds via Triodos, hoewel ik er inmiddels achter ben beleggen via banken niet de meest kostenefficiënte methode is. Toch heb ik – kosten meegerekend – op dit moment 2,8% rendement behaald. Hierbij deel ik gewoon de huidige waarde door mijn eigen inleg, overigens. Dus ik houd even geen rekening met verkoopkosten, in dat geval zou mijn uiteindelijke rendement wat lager zijn.

Ik heb inmiddels twee beleggingsrekeningen bij BrandNewDay: één voor mijn BV en één voor mezelf. Voor beide rekeningen geldt dat ik niet in één keer een bedrag wilde storten, maar mijn stortingen wil spreiden zodat de aandelen en obligaties (ik zit in twee fondsen) soms relatief duur, en soms relatief goedkoop worden aangeschaft.

Voor mezelf beleg ik sinds november. De laatste storting deed ik pas drie weken geleden, daarop kun je natuurlijk nauwelijks rendement halen in zo’n korte tijd als je in fondsen zit. Toch heb ik nu al, dat is dus minder dan een half jaar, een rendement van 3% gehaald.

Voor de BV startte ik op 1 januari. Binnen twee maanden zit ik op 1,7%.

 

Eigenlijk best een goed idee dus, dat beleggen…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in beleggen, financieel-plan, geld. Bookmark de permalink .

7 reacties op nul procent rente

  1. Fijn dat beleggen dus nog iets lijkt op te leveren. Helaas is het voor ons niet echt handig, wij moeten ons geld wel direct beschikbaar hebben, dus ik reken maar dat ik niets meer aan rente krijg. Zit nu nog 0,3% geloof ik (ASN) en dan valt het altijd mee als er nog iets komt eind 2017. Gelukkig net voor de lage rente standen wel mooi bedrag in banksparen voor pensioen gestopt. Dat gaat wel aardig qua rente.

    Like

  2. Ik herken dat wel inderdaad, ik beleg via de ASN. Dat levert niet zoveel op als via een index, maar het is wel de ASN denk ik dan maar. Vorig jaar had ik iets van 3% rendement, dus dat schoot niet zoveel op (maar toch nog meer dan sparen). Dit jaar gaat het al stukken beter (maar het jaar duurt nog wel even, en in het verleden behaalde resultaten… je kent het wel).

    Guess what: gisteren had ik een hele blog met alleen maar eigen foto’s. Speciaal voor jou 🙂

    Like

  3. Ik ben ook net begonnen met beleggen. In december maakte ik al eens 100 euro over en daar had ik eigenlijk vrij snel al zo’n 10% op. Nu heb ik er €100 bij gestort. Het gaat nu overigens wel wat minder hard, maar dat maakt niet uit. Dit is bedoeld als potje voor mijn pensioen ofzo, dus dat heeft 30 jaar de tijd om aan te groeien en ongetwijfeld wat te fluctueren.

    Liked by 1 persoon

  4. Bij het woord beleggen gaan bij mij de lampen uit. Dat lijkt me heel moeilijk en ingewikkeld. Maar als je het goed doet, kan het denk ik heel goed werken.

    Like

  5. minofmeer zegt:

    Wat ben je stil, alles goed?

    Like

  6. Mieke zegt:

    Lees allang mee, dit is 1e reactie. Maak me ongerust over je, we zijn zo verwend met je schrijven,
    ook tijdens je reizen. Vraag me af wat er mis is. Hoop dat het niets ergs is. Veel liefs van Mieke.

    Like

  7. Carla zegt:

    Maak me inmiddels ook een beetje ongerust. Je schrijft altijd zo regelmatig en ik geniet er altijd van mee. en nu ineens al meer dan 2 weken stilte. Alles goed met jou en Zonne?
    Groetjes Carla

    Like

Wat vind jij daarvan?

