Old friends, het vervolg

In juni schreef ik over een weerzien met mijn oude vrienden. We zagen elkaar voor het eerst in 20+ jaar. Daarna sprak ik nog een keertje af met één ervan. We zaten op een terrasje en gingen naar een voorstelling van een ander lid van de groep.

Daarna bleef het stil.

Ik deed nog een keertje een poging. Ik vroeg via een sociaal medium waar ze op vakantie gingen die zomer en of het leuk zou zijn als ik één of twee dagjes zou aansluiten tijdens mijn “tour de France”.

Maar buiten één reactie om van een vriendin die ongeveer 800 kilometer van mijn vakantiebestemming af zat, bleef het stil. Dat snap ik best, hoor. Niet iedereen zit te wachten op het samen op vakantie gaan met iemand die je 20 jaar niet gezien of gesproken hebt, en de meesten hebben bovendien een heel gezin.

Maar hee. Ik liet het er niet bij zitten. Ik heb namelijk besloten wat meer tijd en aandacht te besteden aan het onderhouden en uitbreiden van mijn sociale contacten, en deze mensen horen daar wat mij betreft ook bij. De reünie voelde voor mij echt als thuiskomen en ik had het gevoel daarin niet alleen te staan.

Daarom hebben we nu sinds een maandje een whatsappgroep. En dat is echt heel leuk. Niet alle 1o mensen zijn even actief op deze app en dat hoeft ook helemaal niet. Maar een aantal zijn dat wel. Zo deelden we wat foto’s van hoe onze kinderen verkleed waren met carnaval. En één vrouw vertelde heel open over wat er allemaal níet goed was gegaan in haar leven de afgelopen jaren, waarna de meeste anderen even open en dapper vertelden over de dingen waar zij tegenaan waren gelopen. Omgaan met de diagnose schizofrenie kwam voorbij, behandelingen voor depressie, ongewenste kinderloosheid, een echtscheiding, een chronisch zieke partner. Hoe omgegaan werd met spoken en verdriet uit het verleden, een sterfgeval. Het leven is aan ons allemaal niet voorbij gegaan. Mensen waren heel open en eerlijk en dat was echt fijn. Kwetsbaar durven zijn is voor mij heel moeilijk, maar in deze groep en in deze sfeer durfde ik dat wel.

Toen ik vorige week na twee vakantiefoto’s een paar dagen niet actief was in die chat, waren mensen bezorgd. Of liever gezegd, één mens was bezorgd en dat is toevallig degene met schizofrenie en die had allemaal erg interessante complottheorieën… hm… 🙂 Maar toch was zijn bezorgdheid invoelbaar en heel lief. Ik voelde dat er van me gehouden werd en dat was fijn. Het was ook heel lief en ontroerend om terug te lezen hoe anderen in die groep dan weer op een respectvolle en zorgzame manier op hem reageerden. Zijn schizofrenie is voor ons geen geheim, we hebben indertijd behoorlijk wat meegemaakt, maar de wijze waarop er nu met zijn ziekte wordt omgegaan is eigenlijk niet erg veranderd. De onbevangenheid van “ach ja, hij is zo maar hij is wel mooi onze vriend” is er nog steeds.  Er wordt vrij natuurlijk omgegaan met zijn ziekte. Dat hij erg stabiel is, het zelf bespreekbaar maakt en het van ons dan weer niet erg vindt dat wij géén stemmen horen, helpt natuurlijk ook. Grapjes maken over zijn ziekte mag, omdat we hem zien als meer dan alleen De Schizofreen. Maar -zoals nu – zorgzaam zijn voor hem op de momenten dat hij dat nodig heeft, kan ook. Dat was dus ontroerend en hartverwarmend om terug te lezen…

Het is eigenlijk gewoon een super bijzondere groep met geweldig lieve mensen. Een beetje een familie. Ik kan me wel voor mijn kop slaan dat ik ze zo lang verwaarloosd heb en – of ze dat nou willen of niet – dat gaat géén tweede keer gebeuren!!!

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, kwetsbaar-zijn, Samen-doen. Bookmark de permalink .

5 reacties op Old friends, het vervolg

  1. Mathilde zegt:

    wow, wat ben jij een aanhouder. goed hoor.

    Like

  2. Ik vind het altijd mooi als ik lees dat mensen elkaar waarderen om wie ze zijn. We hebben allemaal deukjes en krasjes opgelopen in ons leven. Bij sommigen heet dat schizofrenie. Bij anderen is het minder zichtbaar. Mooi dat jouw vrienden daar zo respectvol mee omgaan…

    Liked by 1 persoon

  3. Nans zegt:

    Wat goed van je dat je een manier hebt gezocht die wel werkt. Dapper ook!

    Liked by 1 persoon

  4. Kreupelgeld zegt:

    Wat een mooie motivatie om ook weer eens wat oude vrienden te reanimeren!

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij daarvan?

