Ach en wee. Puh.

Gisteren was er, in het kader van de verkiezingen, een televisieprogramma over “die arme ouderen”. Want ondanks dat de feiten anders zijn, zien veel ouderen de economie en hun eigen inkomsten somber in. De ouderen in Nederland zijn namelijk gemiddeld gezien erg rijk. Ze hebben een goed inkomen en ook nog eens behoorlijk veel vermogen. Slechts een klein percentage is arm.

Toch zijn ouderen somber. Wellicht een generatiedingetje. Ze vergelijken hun leven met betere economische tijden en vinden dat zij recht zouden hebben op dezelfde omstandigheden als toen. Dit in tegenstelling tot de rest van Nederland.

En natuurlijk komen mensen in een reactie op de positieve berichten over de welstand van ouderen, van bijvoorbeeld het CBS (dus betrouwbare informatie!!) altijd met voorbeelden van een arme oudere die ze kennen die het níet goed heeft. Of twee.

Die zielige verhalen ken ik overigens ook over twintigers, dertigers, veertigers enzovoorts. Jij niet? Maar hee, die mensen klagen niet. Ik hoor nooit politiek getinte geluiden over die arme dertigers, bijvoorbeeld. Terwijl ik erg veel eind-twintigers en begin-dertigers ken die bijvoorbeeld nog steeds geen baan hebben op het niveau waarvoor ze opgeleid zijn, of enige zekerheid voor de toekomst vanwege korte contracten. Maar daar hoor je deze generatie eigenlijk niet zo over.

In het programma kwamen meerdere ouderen aan het woord. Waaronder een zeer fitte gepensioneerde gemeente-ambtenaar van 71. Die zei, tijdens een gemoedelijk potje jeu-de-boule: “Ik ben nu tien jaar met pensioen maar mijn pensioenuitkering is alleen maar minder geworden.”.

Dus.

Iemand die op zijn 71e al tien jaar pensioen krijgt.

En dan zichzelf zielig vindt….

 

Ik heb daar geen woorden voor.

 

En dat wou ik even kwijt. Dus kom maar op met je zielige verhalen van 65plussers die het slecht hebben en bedenk dat er heel veel mensen aan gaan komen die tegen die tijd gewoon nog jaren moeten doorwerken…. terwijl in de tussentijd hun huis niet ook nog even minimaal vijf keer zo veel geld waard is geworden….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in economie. Bookmark de permalink .

16 reacties op Ach en wee. Puh.

  1. Haha ja dat is wat he? Ik werk in de pensioenensector en zie dus veel pensioenoverzichten. Het pensioen van nu is echt niet te vergelijken met wat de jonge generatie krijgt. Niet alleen is de pensioendatum later, maar de pensioenen zijn ook veel lager en onzekerder voor de jonge generatie.

    Liked by 1 persoon

  2. Adriana van de Vrie-Dijkland zegt:

    Vaak is het zo dat ouderen op jongere leeftijd zijn gaan werken, niet eerst backpacken of buitenlandse reizen maken maar gewoon aan de bak. Als mensen 65 zijn hebben ze al vaak 45 jaar gewerkt of langer. Mijn man heeft 46 jaar in de psychiatrie gewerkt, een erg zwaar beroep, hij begon toen hij 19 was en werkte door tot 65 en 5 maanden , vorig jaar is hij overleden hij heeft nog geen 5 jaar van zijn pensioen kunnen genieten. Het zou eerlijk zijn als mensen met pensioen konden gaan na bijv. 45 jaar werken dan hoeft niemand meer te klagen. En roep vooral geen dingen over mensen die je niet kent.

    Like

    • Ik vind mijn eigen generatie niet zielig overigens. Wij hebben over het algemeen een heel goed leven. Maar het is wel een feit dat ons pensioenstelsel versoberd is en wordt. We worden allemaal ouder. En dat betekent meer uitgaven voor pensioenfondsen (want langer het beloofde pensioen uitkeren) en de staat (aow) Dat jongeren daaraan meebetalen vind ik geen probleem. Maar als er dan vervolgens wordt geklaagd vind ik dat wel vreemd…

      Mijn pensioendatum ligt ergens in de zeventig. Ik was begin 20 toen ik ging werken en heb dan dus 50 jaar gewerkt. Fulltime of 32 uur,ook als vrouw. Mijn beide ouders hebben ongeveer 40 dienstjaren (voor vrouwen van mijn moeders generatie vrij uniek) en zijn in de 60. Je hoort hen trouwens nooit klagen, ze voelen zich rijk en snappen ook niks van deze discussie zeggen ze…

      Like

    • Beste Adriana, wat naar dat je man is overleden! En hij was er vroeg bij met werken, zelfs voor die generatie. Mijn ouders zijn van dezelfde generatie en allebei rond hun 23e begonnen met werken. Mijn moeder stopte toen ze 55 was, mijn vader met 62.

      Ze hebben een heel fijn leven nu wat ik ze ontzettend gun, maar wat mijn ouders hebben gedaan is voor jongere generaties niet meer weggelegd. De pensioenleeftijd voor twintigers en dertigers ligt inmiddels boven de 70 jaar. Als je er vanuit gaat dat je maximaal 5 jaar kunt studeren (met studieschuld), ben je ruim voor je 25e aan het werk. Deze generatie moet dus meer dan 45 jaar werken.

      Liked by 1 persoon

    • anja zegt:

      Die regel was er ooit, voor mensen die lichamelijk zwaar werk deden. Op het pensioenoverzicht van mijn man stond elk jaar dat zijn pensioengerechtigde leeftijd 55 jaar en 0 maanden was, omdat hij dan 40 jaar zwaar lichamelijk werk had gedaan. Dat werd gewoon geschrapt, zonder dat er iets tegenover stond. Op dit moment is dat 67 jaar en 3 maanden, dat is ruim 12 jaar langer moeten werken! Helaas is zijn lichaam zo ziek geworden dat hij 100% is afgekeurd, maar als dat niet was gebeurd had hij dus minimaal ruim 52 jaar moeten werken voor hij met pensioen mocht gaan. Dat vind ik wel erg lang! Dus echt niet alleen de twintigers/dertigers hebben een lange werkperiode voordat ze met pensioen mogen.

      Like

      • mariimma zegt:

        Ja, als ik in loondienst was geweest dan was het ook 67 jaar een een aantal maanden geweest, gelukkig niet tot 70+. Ik werk er zelf hard aan om de leeftijd verder te vervroegen, door mijn hypotheek versneld af te lossen en geld opzij te zetten.

        Like

    • mariimma zegt:

      Wat jammer dat hij zo vroeg overleden is, Adriana. En wat fijn dat hij toch nog een aantal jaren van zijn pensioen heeft kunnen genieten. Hoewel het natuurlijk iedereen gegund is om 80+ te worden, zou het in zijn geval veel schrijnender zijn geweest wanneer hij in de jaren 80 of 90 geboren zou zijn….

      Like

  3. Roelie zegt:

    Ik snap dat er wat in het pensioenstelsel moet veranderen maar de versobering en uitstel van AOW die in 2012 ingezet komt hard binnen. Tot die tijd was het jarenlang standvastig.
    Voor mij betekent het dat ik in een tijdsbestek van 15 jaar moet proberen om de 2 1/2 jaar gemiste AOW bij elkaar te sprokkelen met een iets minder dan modaal inkomen. ( vaste lasten gaan ook hier door en ik heb geen erfenis of vermogen)
    Ik werk fulltime in de gehandicaptenzorg en kan je vertellen dat dit zowel lichamelijk als psychisch een zwaar beroep is. Om dit fulltime vol te houden tot 67.5 jaar zie ik als bijna onmogelijk.
    Sinds 5 jaar dus geen vakanties, weekendjes weg of enige luxe. Ik klaag niet, heb het goed.
    Binnen onze sector krijgen de jongeren geen kans op een volwaardige baan omdat ze ten eerste niet meer dan 24 tot 28 uur mogen werken i.v.m. geen werkdagen van 8 uur ( vaak 4 uur, ook voor fulltimers) en doorstromen is er al helemaal niet bij.
    Daarbij zal de vergrijzing van werknemers toenemen, wellicht ook het ziekteverzuim.
    Dus ik snap je redenering dat er onder jongeren ook armoede heerst, zij krijgen weinig kansen op de arbeidsmarkt omdat mijn generatie langer moet doorwerken, ik ben 58 jaar.
    Bezie elk verhaal van 2 kanten,

    Like

  4. Siebrie zegt:

    Mijn vader is nu ook 10 jaar met pensioen, en ze hebben vijf jaar geleden de hypotheek afgelost. Mijn ouders zeggen dat ze het nog nooit zo goed hebben gehad en genieten er elke dag van dat mijn vader niet naar het werk hoeft. Mijn moeder heeft ook een klein pensioen (€100/maand) en dat gebruiken ze echt voor extra’s, zoals een keer naar een restaurant, een grote foto van de kleinkinderen, etc.

    Liked by 1 persoon

  5. johmar zegt:

    Vaak hoor je mensen die het echt slecht hebben juist helemaal niet klagen, het zijn vaak de mensen die het zo slecht nog niet hebben die het hoogste woord hebben, we kijken over het algemeen allemaal te vaak naar mensen die het beter hebben dan wij en vinden dan dat wij het recht hebben om het net zo goed te hebben. laatst hoorde ik een vrouw van ongeveer mijn leeftijd op tv vertellen dat zij in haar jeugd, geen auto hadden, nooit op vakantie gingen en niet vaak nieuwe kleding hadden dat zij dus in echte armoede opgegroeid was, apart, mijn jeugd was precies hetzelfde en toch voelde ik me als kind helemaal niet arm, we hadden elke dag goed te eten, een warm en liefdevol thuis en mijn moeder maakte van alle vakanties een feestje door goedkope maar gezellige dingen met mijn broer en mij te doen.

    Liked by 1 persoon

  6. Lis zegt:

    vervang ‘gepensioneerde’ door ‘elke willekeurige nederlander’ en ik ben het met je eens… dat geklaag hier over alles wat allemaal niet goed genoeg is.. grrrr… we hebben het zó ontzettend goed hier. Zó goed dat mensen van gekkigheid niet meer weten om te gaan met al die positieve omstandigheden… en gaan klagen om niks. ik hou mijn hart vast voor de aankomende verkiezingen…

    Liked by 1 persoon

  7. Annelies zegt:

    Ben t enorm met je eens, maar zie t ook in mijn generatie (50). We (zowat alle Nederlanders) putten al onze bronnen uit en willen alleen meer. Vraag me wel eens af hoe er gereageerd wordt als er echt iets gebeurd.

    Like

  8. Amandjuh88 zegt:

    Een kennis is na het verlies van zijn vrouw afgelopen november terug aan het werk, hij woont net Niet lang genoeg in Nederland en is van Duitse afkomst. Daardoor word hij gekort op zijn aow, door het weg vallen van het pensioen van zijn vrouw kan hij niet meer rond komen, auto en dergelijke heeft hij de deur uit gedaan maar om zijn bijna afgeloste huis te verkopen waar hij 30 jaar heeft gewoond kan hij niet, dus terug aan het werk, klagen hoor je hem niet! toch vind ik het schrijnend dat een man van bijna 70 terug aan het werk moet na een wel verdiend pensioen.

    Like

  9. Helemaal eens! Het verbaast me dat jongeren nog steeds niet in opstand zijn gekomen. Hun toekomst ziet er een stuk minder rooskleurig uit. Voor zover je generatiegewijs mag generaliseren, want daar heb ik ook al grote moeite mee. De partij 50+ is helemaal een lachtertje, de helft van het electoraat is 50 jaar of ouder…

    Liked by 1 persoon

  10. Anna zegt:

    Man en ik hebben alle twee al 40 jaar gewerkt en mogen nog 10 jaar.
    We hebben het goed, maar niet zo goed dat we kunnen stoppen.
    Alle twee met 17 jaar begonnen, en onszelf bijgeschoold .
    Onze kinderen hebben gestudeerd, en hebben het nu ook goed.
    Onze kids begonnen rond hun 25 e te werken en als zij ook 50 jaar moeten zijn ze dus 75
    hebben wel ( door hun studie) een baan die lichamelijk minder zwaar is, en dat is fijn, dat gun ik ze natuurlijk van harte. , maar ik hoop niet dat ze tot hun 75 door moeten!!
    Maar zelf werk ik in de( psychiatrische) zorg, nog 10 jaar onregelmatigheid,, meer agressie, ik merk nu al dat ik daar steeds meer moeite mee heb, baan van man kost ook steeds meer moeite.
    Persoonlijk vind ik dat het veel eerlijker zou zijn als iedereen een vast aantal jaren zou moeten werken(b.v 45 jaar), begin je vroeg te werken(ws minder geschoold en ook een zwaardere baan) dan ben je ook eerder klaar.
    Heb je gestudeerd dan begin je later maar ga je ws ook geen bouwvakker worden maar heb je ws een baan waarvan je t langer volhoud en een hoger salaris(je loon voor je studie)

    trouwens wb de financien; ik merk vaak afgunst to mensen die meer geld hebben. maar vaak hebben de mensen met wat meer geld er zelf ook hard voor gewerkt of zuinig voor geleefd

    ik merk het bij cliënten… gestopt tussen hun 30- 35 e met werken, omdat ze het niet meer volhielden (dat kan) maar nu meer weekgeld hebben dan man en ik samen uitgeven aan boodschappen (zij krijgen de warme maaltijd voorgeschoteld, hoeven die dus niet van dat geld te betalen) roken als een schoorsteen, te lui om hun voeten op te tillen als er gestofzuigd wordt, en maar klagen…” wij worden altijd gepakt” en “”ja dat kan jij doen, ik kan dat niet betalen” ( we hebben een auto) commentaar op alles en nog wat.
    En echt ik zorg graag voor mensen, maar nog 10 jaar……. liever niet!!

    Like

Reacties zijn gesloten.