Toeslagen ontvangen en belasting betalen

Vorig jaar in oktober liet mijn accountant me weten dat ik over 2015 nog zo’n 5.000 euro aan toeslagen zou terugkrijgen. Plus zo’n 10.000 euro aan te veel betaalde belasting.

Die belastingen ontving ik zes weken na de aangifte, maar de toeslagen bleven maar duren. Ik moest extra bewijs aanleveren zodat ze konden controleren dat ik die twee dagen per week kinderopvang écht nodig heb (als alleenstaande werkende moeder, pfff). En daarna moest er nog “iets” gecontroleerd worden maar bij nabellen wist niemand wat dat iets dan was. Uiteindelijk kwam er een datum. Vóór eind mei zou ik bericht krijgen. Dus….

… was het best een verrassing dat ik vorige week zónder enige aankondiging ineens die toeslagen op mijn rekening zag verschijnen. Dat was ‘es effe leuk! Want in februari zou ik ook het voorschot inkomstenbelasting (minus HRA) plus het voorschot voor de zorgverzekeringswet moeten betalen. Dat kan ook wel in maandelijkse of tweejaarlijkse termijnen, maar als ik het in één keer zou betalen dan was ik er lekker voor de rest van het jaar vanaf, plús zou ik ook nog eens een (kleine) korting krijgen.

Dus dat was financiële hoogtepunt van de maand. Toeslagen over 2015 erin, belastingvoorschotten over 2017 eruit. Het waren nagenoeg dezelfde bedragen.

En zo perpetuum mobile.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld. Bookmark de permalink .

3 reacties op Toeslagen ontvangen en belasting betalen

  1. plattelandsmeisje zegt:

    Ja, zo gaat het vaak bij de belastingdienst inderdaad. Met de ene hand krijg je wat, en met de andere geef je het weer terug.

    Like

  2. Lis zegt:

    ik heb deze week de aangifte ingevuld: ik krijg 721 euro terug! yes! leuk! mooi meegenomen, toch?
    …en de man moet 728 euro betalen… daahaag 721 euro meevaller. Het waren twee fijne minuten 😀

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij daarvan?

