Wat mooi zou zijn….

Ik had een beetje een dip, de laatste twee weken vóór de voorjaarsvakantie. Dan is zo’n vakantie naar Frankrijk toch wel echt ideaal. Even de zinnen verzetten. Het hoofd leeg waaien. Uit de sleur. Iets anders. Zoiets.

Vandaag is het maandag. Gisteren kwamen we thuis, dus nu is het verschrikkelijk tijd om de draad weer op te pakken. Want tijdens die dip liet ik het ook qua werk een beetje afweten. Wat eigenlijk niet echt kon. Want druk. Zo moet ik bijvoorbeeld nog zo’n 500 vragenlijsten intypen in de computer (dat had ik eigenlijk eigenlijk vandaag af moeten hebben….).

Stiekem weet ik bést waarom ik die dip had. Dat heeft te maken met het wonen. Al jarenlang wil ik eigenlijk weg uit het huis waar we wonen: ik kocht dit huis tien jaar geleden met de man van mijn dromen. Die dromen kwamen abrupt tot een einde en hij was pleitos, waarna ik dus met een huis zat dat onder water stond, een instortende woningmarkt etcetera etcetera. Om die reden begon ik in 2012 met aflossen van de hypotheekschuld en in de afgelopen vijf jaar loste ik 85.000 euro af. Plus ik stortte meer dan 20.000 euro bij in de tegenrekening van de spaarrekening. Samengenomen investeerde ik een bedrag van meer dan 100.000 euro in het verkleinen van mijn hypotheekschuld: meer dan een derde van mijn totale hypotheekschuld.

Daarmee zit ik overigens precies op schema om de aflossingsvrije hypotheek binnen 30 jaar af te lossen. Maar ik deed die aflossingen binnen vijf jaar, wat me de hoop geeft om al veel eerder van die schuld af te zijn.

Maar dat terzijde. Ik begon met aflossen zodat ik mijn woning kon verkopen.

Maar… tja… veranderde hypotheekregels, een woningmarkt die muurvast zat. Schoot dus niet op. En toen die markt een jaartje geleden ook in mijn regio weer volop in beweging kwam, bleek ik volgens mijn accountant een inkomensniveau te hebben dat lager lag dan dat van een bijstandsmoeder…. Dus zette ik opnieuw mijn verhuiswens in de koelkast. Want ik heb gewoon nog stééds een hypotheek nodig voor een nieuw huis en ik kan wel op mijn vingers natellen dat de gemiddelde bank mij als Zeer Groot Risico beschouwt. Ondanks de aantoonbare extra aflossingen. Want: een schuld bij mijn BV, wat pensioengeld was en dat ik gebruikte om een deel van die hypotheekschuld af te lossen. Want ZZP-er en éénverdiener. Want dat bizarre lage inkomen over 2015.

En als het dan februari is, zo aan het einde van de winter. Met nog steeds donker weer in een huis waar het sowieso al donker is… en nog stééds blaffende honden waar je de hele dag naar luistert terwijl je probeert je werk te doen….

… dan is het eigenlijk al héél knap dat ik alleen “een dipje” heb en niet “volslagen gedeprimeerd op de bank hing”….

 

Met mijn accountant heb ik afgesproken dat hij de jaarcijfers over 2016 in mei in orde heeft. Zo kan ik voor de zomer meer duidelijkheid krijgen over wat ik eventueel aan hypotheek kan krijgen. En ondertussen groeit mijn vermogen behoorlijk, omdat ik een prima laatste kwartaal van 2016 achter de rug heb en ook deze eerste drie maanden gaat het prima met de omzet (yep, vandaag wéér een aanvraag, het stroomt binnen!).

… dus wie weet… als ik de verkoopopbrengst van mijn huis plus dat eigen vermogen bij elkaar leg.. heb ik nog maar een klein hypotheekje nodig…. en kan ik dit jaar… dan eindelijk… een nieuwe start maken… in een huis met een kleinere tuin, meer daglicht en in een gezelligere buurt….

 

… ja dat zou mooi zijn….

 

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in huizenverkoop, hypotheek, wonen. Bookmark de permalink .

7 reacties op Wat mooi zou zijn….

  1. En wat dacht van crowdfunden om je hypotheek rond te krijgen, ipv bij de bank shoppen? Dan is je verhaal juist een hele sterke: je bewijst dat je extra kan storten en dat je rond kan komen van beperkt budget. Ik zou wel willen investeren in zo iemand.

    Liked by 1 persoon

  2. Mammalien zegt:

    Ik zie in mijn glazen bol echt een heeel erg leuk huis met zonlicht en gezellige buurt voor jou en Zonne… sneller dan je denkt 🙂 (* behaalde resultaten uit het verleden wat betreft mijn waarzeggerskunst… “etc – maar ik duim wel!)

    Liked by 1 persoon

  3. minofmeer zegt:

    Ik ga heel hard duimen voor jou. Een donker huis is vreselijk, had ik ook ooit,eens maar hopelijk nooit meer.

    Liked by 1 persoon

  4. Gewoon Vlijtig zegt:

    Ik gun het je van harte en duim met je mee.

    Like

  5. anna zegt:

    Het gaat vast lukken! Ik vind je tuin mooi (daar heb je eerder een stukje over geschreven, vandaar), maar een donker huis en thuiswerken.., tja, dan begrijp ik goed dat je wilt verhuizen.
    groet anna

    Like

  6. ingrid (SE) zegt:

    Net als de anderen voor mij,wens ik je een leuk nieuw/ander huis….en snel! Hopelijk lukt het gauw om dit huis kwijt te raken en een nieuwe start te maken !

    Like

Reacties zijn gesloten.