Een gesprekje met de juf…

Ik vroeg me af wat nu eigenlijk het traject is voor Zonne. Ze is immers een herfstkind en tijdens de voorlichtingsavonden werd me duidelijk dat kleuters die in de herfst zes worden, soms al wel en soms nog niet naar de eerste klas gaan. Voor de niet-vrijeschooldeskundigen: de eerste klas, dat is groep 3. Maar dan op de Vrijeschool.

Ik kreeg zelf een beetje de indruk dat de focus van juf niet echt bij Zonne was.

Prima. Het gaat prima met Zonne op school dus wat mij betreft mag juf zich best concentreren op andere kinderen.

Zonne mag nog steeds niet echt mee spelen met “de oudste kleuters” en ik zie nog steeds dat kinderen erg vast lijken te zitten in rollen en patronen.
Maar Zonne doet daar gewoon niet aan mee. Ze wil niet meer met “de blingmeisjes” in het roze huisje spelen. Daar mag ze alleen poesje zijn en dat is saai. En meisje A speelt altijd de baas. Dat vindt ze niet leuk.

Aldus mijn wijze kleuter.

Ik vind het nog steeds vreselijk jammer dat de kinderen niet geholpen worden om te variëren in hun spel en maatjes. Inmiddels ben ik er zelfs achter gekomen dat er binnen de klas onderscheid gemaakt wordt tussen oudste en jongste kleuters en de herfstkinderen worden dan bij de jongsten ingedeeld.
Ik heb er zo mijn menig over dat er een indeling is binnen de klas. Maar hee… ik hoef de wereld niet te veranderen natuurlijk. Zonne heeft haar plekje desondanks wel soort van gevonden.

Toch was deze “speciale behandeling” voor mij aanleiding om via email eens vrijblijvend bij juf te informeren wat nu het traject was voor Zonne qua besluit al-dan-niet naar de 1e klas. Was er al een besluit genomen, soms? Want ze wordt dus blijkbaar niet voorbereid op een overstap naar de eerste klas?

Deze week kwam de juf erop terug. Ze had erover nagedacht en kon eigenlijk geen redenen vinden waarom Zonne nog een jaar zou kleuteren.

Maar… ze is dan wel gewoon pas vijf, die eerste zes weken in de eerste klas. En op haar school lijkt een wat restrictief beleid te zijn wat betreft jonge leerlingen. Ze hebben liever ouwe leerlingen 🙂
Ze zal dus wanneer ze overstapt naar de eerste klas altijd een van de jongsten zijn. En ze zal dan als elfjarige naar de middelbare school gaan. Of ik dat niet een probleem vond?

Ikzelf ging ook als vijfjarige naar de eerste klas en ik ben van januari. Ik heb dat nooit als een probleem ervaren.

Toch… ik zie ook wel dat kinderen in haar klas die nu al zes zijn, mondiger in deze groep en het is moeilijk voor mij om te ontdekken of dat een persoonlijkheidsdingetje, een ontwikkelingsdingetje òf vanwege de (rare) structuur van de klas is. Ikzelf denk het laatste. Ik zie Zonne immers ook op de BSO en andere sociale situaties en daar neemt ze meer ruimte in (kan ze meer zichzelf zijn) dan in de klas. En persoonlijk vind ik dat heel knap, dat ze zich zo kan aanpassen.

Anyway. Blijven kleuteren lijkt niet te passen bij Zonne. De kinderen die volgend jaar in haar klas zitten zijn evenveel jonger dan dat de oudere kinderen ouder zijn. De 2 herfstkinderen waarvan al besloten is dat ze nog blijven kleuteren willen nog dagelijks – al dan niet huilend – bij juf op schoot. Ik snap dat die blijven om mentaal wat steviger te worden.

Overstap naar de eerste moet echter wel zo snel mogelijk worden besloten zodat Zonne (eindelijk) de kans krijgt om de wat oudere kinderen in de klas te leren kennen en vice versa.

Juf gaat Zonne nu “inbrengen” in het kleuteroverleg.

Wordt vervolgd….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in opvoeddingen, Persoonlijk, vrijeschool, Zonnekind. Bookmark de permalink .

24 reacties op Een gesprekje met de juf…

  1. Loes zegt:

    Misschien kan de informatie uit de brochure doorstromen van kleuters je nog helpen. Laat je niet, zoals ik wel deed, van de wijs brengen. Onnodig lang kleuteren kan demotiverend werken bij je kind is mijn ervaring helaas….Ik kan je de brochure mailen mocht je interesse hebben. Succes!

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Wat een lief aanbod!

      Maarruh…. ik laat me zeker niet van de wijs brengen en wacht geduldig af tot juf tot dezelfde conclusie gekomen is als ik… 😉

      Like

  2. Mimsemams zegt:

    De wettelijke grens ligt op 1 januari. Wie vóór die datum 6 wordt, hoort naar groep 3 te gaan. Anders telt het als blijven zitten.
    Ze moeten dus ijzersterke argumenten hebben om haat langer te laten kleuteren.

    Like

  3. Yolanda zegt:

    Mijn dochter zit op een Jenaplanschool en daar gaan alle kinderen die voor 1 januari jarig zijn, mee naar de volgende groep. Dus in het geval van Zonne, zal ze dan zeker naar groep drie gaan straks. Als een kind er mentaal echt niet aan toe is (je ziet dat bij ons op school meer bij de jongetjes) dan blijven ze nog een jaar in groep twee. Dit wordt echter wel al bijtijds met de ouders besproken en die hebben daar zelf ook een stem in. Mijn dochter is van eind juni en was dus al zes toen ze naar groep drie ging, maar driekwart van haar jaargroep zeker niet!

    Like

  4. Nans zegt:

    Goed van je dat je aan de bel getrokken hebt. Ik hoop dat het gebrek aan aansluiting komt door het onderscheid wat gemaakt wordt en dat ze (als besloten wordt dat ze naar groep drie gaat) meer aansluiting gaat vinden bij de oudste kleuters.

    Ik was zelf altijd de jongste van de klas en vond dat lastig. Tegelijkertijd heb ik me jarenlang rot verveeld op de basisschool… Het één sluit het andere dus niet uit.

    Wijsheid en succes gewenst

    Liked by 1 persoon

  5. Annelies zegt:

    Hier hetzelfde beleid als bij Zonnes school. Wij hebben zelf geen najaarskinderen maar middelste is net na 1 jan geboren. Het is een snelle maar ze moet dus 2,5 jaar kleuteren. Daar baalt ons eigenwijze meisje best wel van. Haar broer is van juli en vond ik maar net aan klaar voor groep 3. Hij was heel speels en totaal nog niet bezig met leren lezen etc. Het gaat nu goed in groep 3 maar hij vond de start echt moeilijk. Ik denk dat het goed is het echt per kind te bekijken of ze al aan groep 3/ eerste klas toe zijn.

    Als Zonne naar de eerste klas gaat komt ze dan bij dezelfde kinderen als dit jaar in de klas? Bij mijn zoon was dat niet zo en ze hebben hem in een heel lief klasje geplaatst met hele sociale kinderen en twee steengoede juffen. Dat is voor hem heel goed geweest. Wellicht is dat voor Zonne ook een idee (als dat kan tenminste). G

    Like

  6. Felicia zegt:

    Door naar groep 3, zonne is waarschijnlijk net als die van mij gewoon klaar met het kleutergeneuzel. Die moet je niet nog een jaar laten kleuteren. Er wordt echt nog wel gespeeld in groep 3.

    Like

  7. Mammalien zegt:

    Beleid van onze school is in de afgelopen jaren veranderd. Eerst werden slimme novemberkinderen gewoon nog een jaar in de kleutergroep gehouden, nu gaan de oktober/november kinderen door tenzij. Mijn dochter is van september, en dan is er niet eens echt sprake van twijfel (tenzij ze er neit klaar voor zijn)

    Liked by 1 persoon

  8. Mama Tinus zegt:

    Goed dat je aan de bel getrokken hebt. Lijkt mij ook echt per kind verschillen dus jammer dat ze zo’n strak beleid hebben en op basis daarvan ook al onderscheid maken tussen de kinderen.

    Liked by 1 persoon

  9. villablabla zegt:

    Mijn jongste zoontje is ook een herfstkind en vorig jaar toen hij nog vijf was is hij aan de lagere school begonnen. Het gaat vrij goed, maar toch merk ik een verschil met mijn twee oudste kinderen die beide van maart zijn. Zij hadden het makkelijker en waren gewoon al wat schoolrijper. Toch had ik het ook geen goed idee gevonden om hem nog langer te laten kleuteren, want hij was in zekere zin wel toe aan het eerste leerjaar. Alhoewel ik zeker wel getwijfeld heb… Ik denk dat herfstkinderen het vaak wat moeilijker hebben, maar toch is dat ook heel individueel en moet je het echt per kind bekijken.

    Like

  10. Melanie zegt:

    Hier ook twee vrijeschool herfstkinderen (okt en nov). Beiden zijn doorgegaan na minder dan 2 jaar kleuteren. De oudste zit nu in de 2e klas en de jongste in de 1e. Die jongste gaf in met name zijn 2e kleuterjaal veel problemen. Hij communiceerde weinig met de andere kinderen, en als dat gebeurde dan was dat meestal fysiek (slaan, bijten). Echt problematisch. Daar hebben we toen op ingegrepen met logopedie en gedragstherapie. Dat hielp goed. Gaandeweg bleek hij zich – ondanks dat ie zo jong was – helemaal kapot te vervelen in de kleuterklas, en zich extra jong te gedragen om aan de norm te voldoen (in zijn ogen). Uiteindelijk zag zowel de juf als wij dat. Hij doet het nu uitstekend in de eerste. Juf en kids zijn enthousiast over hem. Een echt groepsdier is hij niet (wordt hij ook niet) maar het gaat prima. Oudste was cognitief meer dan klaar voor de 1e maar zijn sociaal emotionele ontwikkeling liep achter. Nog steeds. Hij kon bv pas tegen zijn 7e jaar fietsen en is ook nog steeds niet aan het wisselen (is nu 7,5 jr). Hij snapt de sociale structuur van de klas niet, weet niet goed hoe met de kinderen om te gaan en heeft ook echt andere interesses.Maar is dus wel cognitief goed bij. Dat is echt ingewikkeld. Voor zijn groepsbeleving zou hij beter bij jongere kinderen kunnen zijn, maar dan zou hij zich in de klas erg vervelen (doet hij nu al, zit sinds kort ook in de plusklas en heeft in de klas andere taken), en dat wil je ook niet. Kortom: het is echt een spagaat. Een echt goede oplossing voor hem is er niet, maar ene jaartje langer kleuteren was ookecht niet goed geweest. Het hangt erg van het individuele kind af. Op onze school wordt goed naar de ouders geluisterd: als die een jaartje langer willen later kleuteren dan gebeurt dat meestal wel. Als ouders willen dat het kind door gaat dan wordt daar in elk geval serieus naar geluisterd. Wat ook meespeelt bij onze school: als er kleine eerste klassen zijn dan mogen de kinderen sneller over dan wanneer er een klas van 30+ kinderen dreigt. Succes met je afweging!

    Like

  11. mariimma zegt:

    Wat fijn, een reactie van een vrije school ouder…!

    Tja ik heb het idee dat het hier andersom is dit jaar: grote eerste klassen… 😉

    Dat samenwerken met de ouders en luisteren naar de ouders, daar ben ik hier niet onverdeeld positief over. Maar ik denk dat dat iets van deze juf is. Op zich valt er wel mee te leven hoor en ze is echt wel oke. Maar ik voel me niet altijd echt gehoord door haar.

    Vooralsbog hoort ze me wél over dit onderwerp dus daar heb ik vertrouwen in.

    Like

    • Melanie zegt:

      Eens, het is erg persoonsafhankelijk…. een andere juf in een eerder jaar (ze switchte van baan) wuifde onze zorgen om gedrag van jongste weg. En pas nu, na anderhalf jaar, dringen we echt goed door tot juf van oudste. Ik snap heel goed dat juffen ook wel eens gek worden van bezorgde of overgevoelige ouders hoor, en dat ze dus niet meteen alles uit de kast trekken, maar als je je echt zorgen maakt en je wordt niet gehoord is dat buitengewoon vervelend. Mijn persoonlijke ervaring is om er wel op te blijven terugkomen en ook serieus de argumenten of opmerkingen van juf te laten bezinken. Maar volgens mij doe je dat ook wel, als ik het zo mee-lees. Wat ik zelf wel doe, of probeer, is af en toe een activiteit mee-doen. Zoals een bosdag (net als jij onlangs), knutselen of handwerken of bij een uitje helpen. Dan zie je de klas toch anders en kun je het ook ter plekke bij de juf bespreekbaar maken. Ik had altijd de beste gesprekken in het bos, onder het kleuters tellen met een kop thee in de hand 🙂

      Like

      • mariimma zegt:

        Haha dat is precies wat ik gedaan heb!

        En dan binnenkort een “officieel” gesprekje….

        Overigens geef ik het ze te doen hoor, die juffen. Ouders die voor de VS kiezen zijn denk ik vol verwachtingen. En tja. Dan blijf je maar gewoon een mens….

        Hoewel ik overal hoor dat tegenwoordig heel veel ouders er bovenop zitten…. niet makkelijk hoor!

        Like

    • Melanie zegt:

      Overigens: wij hebben gewoon geluk gehad dat onze beide kinderen in een kleine klas terecht kwamen. Alle jaren daarboven zijn het een stuk grotere klassen (en maar 1 klas per jaar), en komend jaar komt er denk ik ook maar 1 eerste klas. Dus gelukje voor ons, hoewel ik na een paar verhuizingen vanuit klas van de jongste wel vrees voor samenvoegen met de andere eerste… over paar weken zijn ze nog maar met 14 kids….

      Like

      • mariimma zegt:

        Oh oei da’s weinig.

        Komend jaar zijn het grote eerste klassen, jaar erna ws. een stuk kleiner. Dus als ze komend jaar over gaat dan is dat dus bad luck…. 😉

        Like

  12. Dat is eigenlijk wel een lastige situatie. Zonne lijkt wat haar eigen ontwikkeling betreft niet meer op haar plek tussen de kleuters, maar overgaan naar de volgende groep, daar lijkt ze ook niet tussen te passen. Wat is dan wijsheid?
    Gaat haar kleuterjuf mee naar de volgende groep? Of zou ze dan een andere leerkracht krijgen?
    Ik heb zelf geen ervaring met de Vrije School, behalve dan dat ik me in het gedachtengoed kan vinden. Mijn meditatiedocente heeft al haar kinderen op de VS gehad, maar dat pakte niet voor elk kind even goed uit. Kinderen werden toch niet helemaal gezien voor wat ze waard waren. Mmmm…dat was wel verwarrend om te horen, want is dat nu niet juist waar het bij het Vrije Onderwijs om draait?! Voor sommige van haar kinderen was het beter om naar een andere school te gaan.
    Veel wijsheid gewenst!

    Like

    • mariimma zegt:

      Dankjewel!

      Ik denk dat sommige leerkrachten iets te veel opgaan in de “antroposofische regels” en ik ben er als ouder dus heel alert op om die blik op mijn kind te richten ipv op die van “het gedachtengoed”.

      Volgens de antroposofie zou ieder kind rond de 7e verjaardag pas leerrijp zijn. Maar dat past dus niet in het Nederlandse systeem. Dan blijft het schipperen.

      Overigens is deze ietwat blinde vlek niet iets des Vrijeschool. Het is inherent aan grote klassen. Als er dan ook nog wat “probleemgevallen” in de klas zitten, dan blijft er te weinig ruimte over om ieder afzonderlijk kind goed te beschouwen. Daar heb ik alle begrip voor en daarom maak ik het bespreekbaar nu….

      Like

  13. Je kunt het altijd proberen lijkt me. En als ze het niet fijn vindt, kun je altijd nog terug zou ik denken?

    Like

Reacties zijn gesloten.