Buikpijn hoofdstuk 1: naar de dokter

Al een week of twee geleden gingen we naar de huisarts vanwege Zonnes chronische buikpijn, en binnen een paar minuten hadden we een verwijzing naar de kinderarts binnen. Gisteren was die afspraak.

Dat kinderartsen hun patiëntjes serieus nemen bleek meteen. Ik kwam er eigenlijk nauwelijks aan te pas en dat vond ik prima. Zonne kon heel goed vertellen waar ze last van heeft en wanneer. Ze gaf precies de goede antwoorden toen de kinderarts haar vroeg wat haar lievelingseten was: geen pannenkoeken of frietjes, maar macaroni met paprika en tomaatjes 😉  .

Ook werd er enthousiast verslag gedaan van bruine boterhammen met kaas of smeerworst, fruit, rauwkost en thee. Ik voelde me een heel verantwoorde moeder.

Net als de huisarts was ook de kinderarts het met me eens dat Zonne wel een wat bol buikje heeft. Haar darmen zijn ook erg actief en er zit veel gas in. Hij vermoedt dat ze wellicht problemen heeft met het verteren van lactose. Wanneer dat het geval is, gaan de lactosesuikers gisten in haar darmen en daardoor ontstaat er gas en raken haar darmen van slag.
Een glutenovergevoeligheid geeft een heel ander beeld; dan heeft een kind ook vaak huidproblemen, dun haar, ondergewicht, groeiproblemen en is het snel overprikkeld of lethargisch. Daar is bij Zonne allemaal geen sprake van.

We gaan nu dus over een paar weken verder kijken, dan krijgt ze een soort provocatietest. Als het inderdaad een lactoseprobleem is, hoeft dat niet meteen te betekenen dat alle melkproducten radicaal uit haar dieet geschrapt moeten worden, want wellicht kunnen kleine hoeveelheden helemaal geen kwaad.

In de tussentijd mag ik natuurlijk wel mijn gevoel volgen (het voelt een beetje gek om haar te laten ontbijten met yoghurt….) en rustig-aan gaan doen met melkproducten.

Ik ben blij dat we er mee aan de slag gaan en eerlijk gezegd hoop ik dat het vermoeden van de arts goed is, dan kunnen we er binnen een paar weken voor zorgen dat mijn meisje niet meer altijd buikpijn heeft!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in eten, Zonnekind. Bookmark de permalink .

23 reacties op Buikpijn hoofdstuk 1: naar de dokter

  1. Jenna zegt:

    Vervelend zo’n lactose gevoeligheid. Ik weet er alles van. Wat vaak wel kan is rauwe melk. Die is te koop bij bioladen in wyler. Misschien een optie als er toch melk gedronken wordt. Maar eerst goed uitzoeken. Sterkte ermee.

    Like

  2. marijke zegt:

    Ben benieuwd waarom rauwe melk wel zou kunnen. De lactose zit namelijk in zowel verhitte als onverhitte melk. De samenstelling van gepasteuriseerde melk, behalve dat er melkvet uitgehaald wordt, is nl hetzelfde. Goed laten adviseren door een deskundige lijkt me het meest verstandig

    Like

    • mariimma zegt:

      Dat is ook wat ze zegt, he “eerst goed uitzoeken” ? 😉

      Lactose zit trouwens niet in het melkvet maar juist in het “waterige” deel van de melk.

      Ik vind dat rauwe melk adresje vooral voor mezelf interessant. Tis hier om de hoek.

      Ennuh… maak je maar geen zorgen. Ik waai niet met alle winden mee…..

      Like

    • Jenna zegt:

      In melk zit lactose en lactase. De lactase is nodig om de lactose te kunnen verteren. Bij de verhittingsprocessen, steriliseren, pastureren wordt de lactase venietigd en de lactose verhard. Dit betekent dat het voor onze darmen twee x zo moeilijk wordt om te verteren en dit veroorzaakt vaak de klavhten. Rauwe melk wordt niet verhit en bevat dus zowel de lactose en de lactase. Is voor onze darmen dus makkelijker te verteren. Een goede fytotherapeut of ortomonoculair therapeut kunnen je daar veel meer over vertellen. Op de site van http://www.degroenevrouw.nl kun je daar ook veel over vinden. Succes.

      Like

      • marijke zegt:

        “Lactase is een natuurlijk enzym welke lactose (melksuiker) afbreekt tot galactose en glucose. Dit verteringsproces vindt plaats in de dunne darm.
        Normaal gesproken heeft iedereen bij de geboorte voldoende lactase aanmakende cellen in zijn dunne darm om als zuigeling de (moeder)melk te kunnen verteren.

        Bij het ouder worden neemt de capaciteit van deze lactase producerende cellen echter af (met name bij aziatische en negroïde mensen kan deze afname erg snel gaan). Hierdoor kan een relatief tekort ontstaan als iemand een lactose bevattend product neemt.”

        Lactase zit dus niet in de melk, maar wordt door onszelf aangemaakt in de dunne darm

        Like

  3. Mammalien zegt:

    Vervelend is het wel, altijd buikpijn… Goed dat jullie e.e.a. uitzoeken nu. Hoop dat het snel duidelijk én verholpen is!

    Like

  4. Mel zegt:

    Ai een allergie voor lactose is geen makkelijke. Maar eens jullie het weten en er naar kunnen handelen, wordt het wel een pak beter.
    Mijn moeder ontdekte enkele jaren geleden pas dat ze glutenintolerant is. Dat ze geen gluten meer kan eten is lastig, maar ze zegt dat haar levenskwaliteit er enorm op vooruitgegaan is sindsdien.
    Succes ermee!

    Like

  5. Wat fijn om nu de update te horen. Ik dacht er vandaag nog aan. Op naar de volgende stap.

    Like

  6. Marni zegt:

    Wat fijn voor jullie. Het lijkt erop dat je op de goede plek beland bent!

    Liked by 1 persoon

  7. An zegt:

    even afwachten nog..en hopelijk is je meisje dan gauw van de buikpijn af. In ieder geval fijn dat er nu door een kinderarts naar gekeken wordt, zo kom je weer een stapje verder. En dan inderdaad doen, waar jij en je dochter je goed bij voelen. succes!

    Like

  8. MvhJ zegt:

    Ik gebruik zelf lactosevrije melk en yoghurt. Komt gewoon bij de suup vandaan (van Arla en Melkunie). Is uiteraard duurder dan gewone melk, maar het smaakt hetzelfde en het gebruik in maaltijden is hetzelfde (reactie zeg maar).

    Ik eet/drink ook niet lactosevrij, maar door het thuisgebruik te verminderen kan ik er wel beter op teren.

    Like

  9. Er is ook nog een onderscheid tussen lactose en caseïne intolerantie. En dat zullen ze vast gaan uitzoeken.
    Als het alleen lactose is, daar valt goed mee te leven hoor, vind ik zelf. Veel mensen hebben idd een drempelwaarde waarbinnen ze wel iets kunnen verdragen. Zo kan ik wel tegen een slokje melk of een hapje roomijs. Maar niet een glas of een heel bolletje.
    Voor feestelijke gelegenheden slik ik tegenwoordig een lactasepilletje en geniet dan van lactoselekkers….
    En ik maak heel makkelijk mijn eigen lactosevrije yoghurt, en harde kazen bevatten niet of nauwelijks lactose dus het is echt goed te doen.
    Alleen ze stoppen in heel veel producten/koekjes/_chocola/chips/lekkers /bouillon en zo melkvetten of melkpoeder en dat is altijd uitkijken geblazen.

    Liked by 1 persoon

  10. Sorry voor t lange verhaal….

    Like

  11. greet zegt:

    Wat fijn dat het serieus onderzocht wordt nu. Succes voor de jonge dame, hopelijk is er snel meer duidelijk. En zoals al gezegd, met lactose of caseïne problemen kan je prima leven (okee, is even omschakelen,dat wel)

    Groet,Greet

    Like

  12. Gewoon Vlijtig zegt:

    Hopelijk komt er snel duidelijkheid. En als het inderdaad lactose overgevoeligheid is, dan is daar goed mee om te gaan. Succes samen.

    Like

  13. Jeannette zegt:

    Bij mij zijn ( heel simpel) al mijn buik- en darmklachten als sneeuw voor de zon verdwenen door koolhydraten apart te eten. Dat kan er als volgt uit zien:
    Ontbijt: alleen eiwitten en groente en vet ( bijvoorbeeld kwark, noten en wat rauwkost)
    Tussendoor: alleen koolhydraten, evt wat vet ( bijvoorbeeld een krentenbol met boter en/of appelstroop, een broodje met jam, yoghurt met wat muesli en dus niet iets van brood icm vlees/kaas/ei!))
    Lunch: alleen eiwitten en groente en vet ( bijvoorbeeld salade van veel rauwkost, wat kipfilet, ei of tonijn en noten of avocado)
    Tussendoor: fruit
    Diner: alleen eiwitten en groente en vet ( vlees, vis, eieren met diverse groente en idd geen aardappels, rijst, macaroni oid)
    Is even wennen, maar doen heel veel darmen het heel goed op!
    Daarnaast: Iedere 2,5- 3 uur wat eten, uit een verschillende groep. NOOIT alle koolhydraten schrappen! Fruit ALTIJD apart eten, niks anders erbij! Kijk goed op alle verpakkingen, als het hoogste % bij koolhydraten staat valt het onder de koolhydraten!
    Probeer het eens 2-3 dagen, al klinkt het vreemd, je zult zien dat het enorm veel goed doet!
    Maar je krijgt natuurlijk heel veel ( tegenstrijdige) adviezen zo, dat maakt het niet makkelijk! Sowieso succes! Groetjes, Jeannette

    Like

  14. Ineke zegt:

    Ik hoop dat ze snel uitvinden waar het vandaan komt zodat je de juiste maatregelen kunt nemen. Buikpijn is voor een volwassene al niet fijn en voor een kind extra vervelend.

    Like

  15. Amandjuh88 zegt:

    Ik heb twee zoontjes met een melk allergie, pas als ze iets niet meer mogen valt het op hoe vaak er melk verstopt zit in producten. In vleeswaren, gewoon vlees, pakjes en zakjes. ik volg je blog al langer en weet dat je daar niet zo van bent… die pakjes en zakjes bedoel ik… Melk zit niet alleen in eetbare producten, ik zag het zelfs op de ingrediënten lijst staan van de peuter/ kleuter tandpasta.

    Wat fijn dat de kinderarts je dochter zo serieus neemt en dat jullie nu kunnen gaan uitzoeken waar haar buikpijn vandaan komt! Sterkte met de zoektocht. Ik duim voor een snel en duidelijk resultaat voor je dochter!

    Liked by 1 persoon

  16. Wat fijn dat de kinderarts het zo serieus oppakt en ook al een mogelijk idee heeft van de oorzaak.

    Like

Reacties zijn gesloten.