Daglicht. Ja, ik ben geobsedeerd en daar schaam ik mij niet voor.

Morgen is er weer een mijlpaal, mensen. We passeren dan de grens van 10 uur en hebben 10 uur en 36 seconden daglicht. Een maand geleden, op 13 januari, was dat nog maar 8 uur, 14 minuten en 34 seconden.

Met de schemer in de ochtend en de avond erbij begint het echt wel ergens op te lijken, vind ik.

Ik zocht op dat de schemering in de ochtend om ongeveer kwart over zeven begint en dat iets voor half zeven pas helemaal donker is. Inmiddels is het soort van licht aan het worden wanneer ik mijn ogen open ’s morgens. Kwestie van goed timen en lantaarnpaal-licht telt ook nog een beetje mee 🙂 .

Ook die langere middagen is natuurlijk goed nieuws. We kunnen bijvoorbeeld bést nog om half vijf besluiten om nog even lekker naar buiten te gaan. Met kerst was het toen al donker. En nu, zo, met dat zonnetje, begin ik echt echt echt héél veel zin in het voorjaar te krijgen. Dat je zonder handschoenen kunt fietsen, bijvoorbeeld (nee die ochtenden zijn echt nog steenkoud! ).

En dat je even lekker buiten kunt zitten in het zonnetje, vitamine D tanken. Al dan niet me jas aan, open of uit. Is me om het even.

Ik doe dan gewoon ook net alsof er géén sneeuw meer in mijn tuin ligt…

Als ik daaraan denk dan ga ik wel meteen weer twijfelen aan mijn Denemarkenplan… Hm…

Vandaag moet ik echt werkmeters maken. Maar… misschien… ga ik vanmiddag eens even uitproberen of dat al lukt aan de tuintafel. Op de laptop. Eventueel met vingerloze handschoenen aan. En een dekentje op schoot. En een jas aan natuurlijk.

En als dat niet lukt… dan misschien wel morgen….!

Naschrift: ’t was toch nog te koud helaas, morgen weer een kans!

 

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in buiten, dagelijksedingen, genieten, positiviteit, tuin. Bookmark de permalink .

8 reacties op Daglicht. Ja, ik ben geobsedeerd en daar schaam ik mij niet voor.

  1. Mom4life zegt:

    Ben benieuwd of dat gelukt is!
    Ik zit wel in de zon, binnen te genieten 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Ik geniet nu inderdaad erg van de zonsopgangen bij mijn fietstochtjes naar het werk. Vanochtend ging ik weg in het echte donker, en kwam ik aan in het echte licht. Heerlijk gevoel! En op een of andere manier is de kou dan ook anders, als je het licht ziet worden.

    Liked by 1 persoon

  3. Lis zegt:

    ik heb eigenlijk niets met daglicht, zon, warmte, zomer (ja erg he?)… doe mij maar 12 maanden december met vorst, sneeuw, donker, kaarsjes, dekentjes, knusse avondjes 😊

    maar sinds we zonnepanelen hebben ben ik stiekem ook best blij met die toename van zonuren.
    4 januari: 5,9kWh (zonnige dag en goede temperatuur voor panelen)
    13 februari: 9,3kWh (vergelijkbare zonnige dag en temp, maar dan langer en hogere invalshoek)
    bijna verdubbeld in die korte periode!
    Oke, niet bijna verdubbeld, maar toch… 😃😂

    Liked by 1 persoon

  4. Lot zegt:

    Heerlijk de terugkeer van het licht en elke dag de zon op een ander plekje zien zakken.
    Alleen op dit moment vd dag (rond 5 uur) is het even vervelend, hij staat net recht de kamer in en dan zie je nauwelijks nog iets, zelfs gewoon een tijdschrift lezen lukt me nu niet.. En het rolluik laten zakken doe je ook niet zo gauw, bovendien gratis warmte in huis.

    Like

  5. Adriana van de Vrie-Dijkland zegt:

    Ook hier in de Haute Marne was het heerlijk weer, strakblauw, bijna geen wind, voor het eerst heb ik vanmiddag weer thee buiten gedronken en een uurtje zitten lezen in de zon, volgende maand weer zomertijd, heerlijk!!!
    Groet Adriana

    Like

  6. Ik leef niet van de lucht maar van het licht. Hier geen obsessie maar ik kan wel heel erg genieten van de langer wordende dagen. Vooral als er dan ook nog een zonnetje bij is….

    Like

  7. Morgen alweer meer dan 10 uur per dag licht? Wow, wat een feest!

    Like

  8. Oh zooooo lekker. Ik reed vandaag in het licht terug naar huis van mijn werk, rond 18u. Dus nee, ik schaam mij ook niet, blij dat jij dan weer van de statistiekjes bent haha. Ik kijk gewoon naar buiten,

    Like

Reacties zijn gesloten.