De dingen die nog steeds niet goed gaan. En de dingen die wel goed gaan.

Soms vind ik het wel leuk om blogs terug te lezen, bijvoorbeeld van precies één, twee, drie of vier jaar geleden.

Of vijf. Zag ik. Want ik blog al best lang (maar niet alles heb ik bewaard).

Ik vind het leuk om te lezen wat me toentertijd bezig hield.

Zo schreef ik ongeveer twee jaar geleden over de dingen die niet goed gaan.

De tekst begon als volgt:

Ik moet iets bekennen. Ik doe mezelf beter voor dan dat ik ben, op dit blog.

Dat doe ik – denk ik – niet om persé een goede indruk op mijn lezers te maken maar omdat ik het gewoonweg leuker vind om stil te staan bij dingen die goed gaan…. Dingen die niet goed gaan die negeer ik toch gewoon gezellig, niks aan de hand??!

Maar… eerlijk is eerlijk…

Ja er gingen dingen niet goed de laatste tijd.

En vervolgens kwam er een opsomming. Die nog steeds actueel is, want niets is moeilijker veranderbaar dan de Mensch. Kijk maar:

Sporten
Toen: Ik had een heel schema gemaakt maar na een griepje had ik dat compleet los gelaten.
Nu: Ik had een heel schema gemaakt maar nu ik geblesseerd ben doe ik bijna niks meer en ook die yoga blijft bij wat halfslachtige pogingen. Ik geef de blessure overal de schuld van. Maar dat is niet waar.

Luiheid
Toen: Ik ben erg goed in uitstelgedrag.
Nu: Uitstellen is nog steeds één van mijn allergrootste kwaliteiten. Hoewel het qua werk wel wat beter gaat.

Beeldschermstaren
Toen: Ik surf regelmatig gedachteloos op mijn tablet of telefoon, zelfs voor de neus van Zonnekind.
Nu: Ik heb het surfen ingepland en doe het niet meer op de tablet (die gebruiken we eigenlijk alleen voor Spotify vanwege “oud en langzaam geworden”). Op de telefoon zit ik nog wel, maar ik lees er geen blogs meer op. En ik doe het niet meer voor Zonnes neus. Ik doe het stiekem, in de keuken of op de wc. Een hele verbetering. Al zeg ik het zelf. Ahem.
En soms neem ik ook nog stiekem een stukje chocola erbij. In die keuken. Maar dat vertel ik tegen niemand. Alleen jullie mogen dat weten. Alle duizendzoveelhonderd.

 

Cola
Toen: Ik at heel gezond maar ik kneep een oogje dicht voor mezelf en drink ’s avonds cola met chips of kaas.
Nu: Ik drink nooit meer cola, thuis. Ik dronk jarenlang veel te weinig en nu drink ik redelijk veel thee. Ik koop ook nog maar af en toe chips. Ik kaan wel nog lekker dingetjes weg ’s avonds en soms is dat een schaaltje kaasblokjes. Maar soms ook een wat gezonder alternatief.

TV pulp
Toen: Ik had een aantal favo pulp programa’s zoals kookwedstrijden en ziekenhuis-series waarover ik het nooit had. Ik vertelde vooral over al die Verantwoorde Docu’s die ik keek. Het kan erger, vond ik toen: ik keek niet naar roddelprogramma’s, sitcoms, soaps, meeleefleedvermaakprogramma’s etcetera.
Nu: Ik kijk nog steeds veel televisie en nog steeds geen soaps en ook geen BoerZoektVrouw. Tijdens het tv kijken schrijf of lees ik blogs. Of ik handwerk, net als toen. Ik werk ook meer ’s avonds. En mijn favo van het moment is The Incredible Dr Pol, hoewel ik inmiddels wel klaar ben met al die barende koeien.

Ik vind Jinek overigens erg tof, dit jaar.

 

Te lang douchen
Toen: Dat vond ik fijn en deed ik graag.
Nu: De dag dat ik kort en koel douche gaat er nooit komen, denk ik. Ik compenseer het door niet elke dag te douchen.

 

Voor mezelf zorgen
Toen: Ik zorgde slecht voor mezelf, zeker gedurende werkdagen at of dronk ik amper.
Nu: Dat is wel wat beter geworden. Wel lunch ik nog standaard te laat (om een uur of twee) omdat ik het moeilijk vind om een taak neer te leggen. Ik maak het liever af, ook al is het een klus van drie weken en gaat dat ‘em vandaag dus sowieso niet worden.
En ik drink thee. Dankzij een alarm dat regelmatig af gaat.

Te laat naar bed
Toen: We deden ’s morgens langzaamaan en dat kon dus. Zonne ging nog niet naar school. Ik ging vaak na middernacht naar bed.
Nu: Ik ga nu wel wat eerder naar bed; bijna nooit meer na middernacht. Hoewel nu de verkiezingen dichterbij komen, Jinek toch wel verleidelijk is om dat naarbedgaanmoment uit te stellen. De oplossing is om iedere avond de aflevering van de vorige dag te bekijken via UitzendingGemist. Dat werkt eigenlijk best wel prima.

Wat er niet in mijn lijstje stond, maar wat toch veranderd is

  • Ik heb nu óók mijn zakelijke uitgaven en inkomsten helemaal in de smiezen en veel kunnen bezuinigen, waardoor mijn winstmarge veel groter is geworden en ik dus met minder uren werken, meer geld verdien.
  • Ik ga bijna nooit met de auto naar een locatie binnen de stad. Ik pak de fiets. Dat deed ik toen nog amper (maar dat komt vooral omdat ik een e-bike gekocht heb).
  • Ik doe meer aan huidverzorging. Maar de rimpels blijven. Heel gek.
  • Ik ben slanker en beter in vorm en let erop dat dat zo blijft.

Conclusie
Ik ben niet perfect. En gewoonten veranderen is heel moeilijk. Toch heb ik een aantal stapjes gemaakt. Babysteps, immers. En daar ben ik eigenlijk best wel tevreden over!

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in 7a-trainen, babysteps, energiezuinig, milieuvriendelijk, voornemens. Bookmark de permalink .

3 reacties op De dingen die nog steeds niet goed gaan. En de dingen die wel goed gaan.

  1. Goede babysteps! Je kunt ook niet alles meteen veranderen. Ik merk wel dat ik wel heel erg ben veranderd sinds ik begon met bloggen. ik zal er ook eens een blogje over schrijven. Dank voor de inspiratie.

    Liked by 1 persoon

  2. Nans zegt:

    Wat een leuk blogje (Ik ben dol op andermans slechte eigenschappen :-)). Veel veranderingen hoor. Het is lastig om wezenlijk dingen aan jezelf te veranderen en als ik zo naar je lijstje kijk, dan heb je de belangrijkste dingen aangepakt. Da’s toch knap.

    En dingen zoals lang douchen…. tja… als dat in je top vijf van je grootste ‘zwaktes’ zit (heb er even geen ander woord voor) dan gaat het best heel prima.

    Liked by 1 persoon

  3. Gewoontes zijn zeker niet makkelijk om te veranderen! Maar sommige wil je juist weer graag hebben. Zo is het bij mij gelukt om van hardlopen een gewoonte maken ’s ochtends. Dat scheelt me enorm in de wilskracht, want de kracht van de gewoonte doet haar werk : )

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.