Omzet en inkomsten

Per opdracht factureer ik tweemaal: 65% vooraf en 35% achteraf. Ongeveer een kwart van de projectomzet bestaat uit directe kosten: uitzendkrachten, onderaannemers en materiaalkosten. Ik houd dus per project ongeveer driekwart van de omzet over en vooral de tweede factuur, die ik een maand nádat een project afgerond is, betaald krijg, voelt als pure winst (dat is het natuurlijk ook… de projectkosten zijn dan al betaald….)

Natuurlijk heb ik ook nog wat overheadkosten maar sinds ik geen kantoor meer heb, zijn die kosten niet meer zo hoog, hooguit 5% van de omzet. En dalende… want ook deze maand zeg ik weer een zakelijk abonnement van 70 euro per maand op.

Dus van 60% van de omzet leven we. Daar moet dan wel nog belasting van af en gezien alle regelgeving voor ZZP-ers, vind ik het op voorhand best lastig in te schatten wat het netto-bruto verhaal dan is.

Tot twee jaar geleden was mijn privé administratie alleen voor privé. De bedragen die ik maandelijks “aan mezelf overmaakte” zag ik als salaris. Maar… zo werkt het niet als je ZZP-er bent. Dan heb je immers geen salaris maar je leeft van de winst.

Inmiddels heb ik een extra kostenpost in mijn privé administratie, namelijk “zakelijke kosten” en ik neem ook alle (bruto) inkomsten één op één op in mijn privé administratie (daarmee is de integratie van zakelijk en privé gewoon eigenlijk een feit…). Of de zakelijke uitgaven (inclusief BTW) nu al dan niet projectgerelateerd zijn, overheadskosten zijn of gewoon de BTW is voor die administratie niet van belang. Alles wat binnenkomt op welke rekening dan ook, zie ik als “inkomsten”. En alles wat ik níet zou hoeven te betalen als ik niet zou werken, zijn zakelijke kosten. Het is aan mijn accountant om deze uitgaven dan weg te boeken op de verschillende zakelijke codes.

De inkomstenbelasting staat dus ook gewoon als kostenpost in mijn administratie. De belastingdienst stuurt al jaren een veel te hoge voorlopige aanslag en dit jaar heb ik die voor het eerst zelf enigszins bijgesteld. Ik ben namelijk geen bank. Ik hoef de belastingdienst geen geld uit te lenen om het pas een jaar later een keertje terug te zien.

Doordat ik mijn zakelijke inkomsten en uitgaven deels geïntegreerd heb in wat voorheen alleen mijn privé administratie was, en doordat ik veel beter dan eerder bijhoud wat mijn projectgerelateerde kosten zijn en wat overhead is, is het veel makkelijker voor me geworden om te berekenen hoeveel omzet ik moet draaien dit jaar. We leven immers van ongeveer 60% van de omzet die ik draai.

Zo berekende ik gisteren dat ik dit jaar eigenlijk nog maar twee projecten van gemiddelde omvang nodig heb om niet failliet te gaan. Dan zouden we niet op vakantie kunnen, geen leuke dingen kunnen doen en ik zou geen cent kunnen investeren in een pensioenregeling. Ook zou ik geen grotere buffer kunnen opbouwen voor arbeidsongeschiktheid.

Maar… niet failliet. Dat is toch mooi stap 1.

De winst uit ieder extra project kan ik dus verdelen over “leuke dingen nu” en “financiële zekerheid” en “lekker leven later”.

Dat klopt natuurlijk niet helemaal, want de inkomstenbelasting is afhankelijk van mijn winst…

 

Ik vind het heel erg leuk om mijn inkomsten op deze manier concreet te maken. Het houdt me gemotiveerd om voldoende prioriteit te blijven geven aan acquisitie!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, sparen, zzp. Bookmark de permalink .

5 reacties op Omzet en inkomsten

  1. Mom4life zegt:

    Kan ik me voorstellen! Even een projectje binnenhalen om leuke dingen te kunnen doen. Even een projectje voor de financiële zekerheid. Gelukkig heb je nog een heel jaar! Dus komt vast goed.

    Like

  2. Yvonne zegt:

    Ik lees altijd graag hoe makkelijk jij goed met je geld omgaat, precies weet hoe je ervoor staat, maar dan zonder alleen maar met het geld bezig te zijn. En ik geloof direct dat het meer motiveert door die aanpak van berekenen met opdrachten, lasten en doelen ipv (alleen maar) cijfers.

    Liked by 1 persoon

  3. Lis zegt:

    Same here, liever rekenen met categorieen dan met cijfers. Ik geef in gedachten ook altijd mijn inkomsten uit aan de boodschappen, die van de man aan alle vaste lasten en spaarpotten, en de extra’s komen uit de vakantiegeld/bonus/13e maand/extra inkomsten-pot…
    en vanavond gaik (inspiratie!) eens uitrekenen waar in het jaar wij de vaste lasten afgedekthebben (het faillisement), en wanneer het hele levensonderhoud. Avondje netflixen met excel op schoot dus 👍

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.