Krijgen wat je verdient

Hier las ik dat het het wettelijk minimum loon voor 18 tot 22-jarigen omhoog gaat.

Nu is het nog zo dat 18-jarigen 45,5% van het minimumloon van 23-jarigen krijgen. Dat wordt in twee stappen verhoogd naar 50%. Mensen van 21 en 22 jaar gaan in 2018 100% van het wettelijk minimumloon krijgen. ten opzichte van nu 72,5% en 85%.

Ondanks dat deze maatregel mij als (incidentele) werkgever wellicht geld gaat kosten, juich ik dit plan van harte toe! Ik heb echt nooit begrepen waarom mensen van 21 jaar minder betaald krijgen dan 23-jarigen. Werkgevers maken in de praktijk écht geen verschil in de taken die uitgevoerd moeten worden. 

Leg mij eens uit waarom mensen die even hard werken en dezelfde taak hebben, een ander uurloon hebbe

Sowieso vind ik het best erg dat goed lopende bedrijven ermee weg kunnen komen een minimum salaris uit te keren aan mensen die soms behoorlijk verantwoordelijk werk doen.
Ik kom regelmatig in een dergelijk bedrijf en iedere keer schrik ik als ik hoor wat mensen die naar mijn idee behoorlijk wat verantwoordelijkheden krijgen, per uur verdienen, zeker wanneer ik zie in wat voor auto de baas rijdt en hoe zijn huis eruit ziet….
Er heerst ook behoorlijk wat negativiteit in dat bedrijf. Ik denk dan overigens wel: “Als je het niks vind, ga dan weg…” maar aan de andere kant kan ik het geklaag wel weer goed begrijpen.

Ik ben toch een beetje een ouwe hippie die van de blijheid-gelijkheid is, blijkbaar.

Om die reden doe ik niet aan minimum loon. Mijn uitzendkrachten, van wie ik verwacht dat ze zelfstandig werken en wel wat probleemoplossend vermogen hebben, verdienen 12 euro per uur. Dat is meer dan 3 euro hoger dan het minimum uurloon. En dat zijn ze waard.

Ik vind het alleen best jammer dat het uitzendbureau een behoorlijke bonus opstrijkt, waardoor ik een behoorlijk bedrag per uur kwijt ben… maar hee… we zijn de beroerdste niet, die uitzendbureaumedewerkers moeten ook ergens van betaald worden.

De marge die ik overhoud op het uurloon is verwaarloosbaar. Ik houd echter wél bijna altijd wat marge over op niet gewerkte maar wel begrote uitzenduren. Omdat “mijn” uitzendkrachten gewoon goed werken. Er zijn nooit calamiteiten. Ook vanavond niet. Terwijl het vriest. En zij op straat enqueteren.
Ja. Ze zijn die 12 euro per uur meer dan waard…..!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in economie, positiviteit, werk, zzp. Bookmark de permalink .

3 reacties op Krijgen wat je verdient

  1. Mel zegt:

    Dit vind ik fijn om lezen! Zowel dat je je medewerkers zo waardeert als dat je hen een eerlijk loon wil geven. Er zijn toch ontzettend veel bazen die steeds het onderste uit de kan willen halen…

    Like

  2. Siebrie zegt:

    Mijn studentenbijbaantje was schoonmaker in een ziekenhuis. Toen ik 22 werd, werd ik ontslagen vanwege ‘te oud’ (oftewel ‘te duur’). Ik had een 0-urencontract en werd gewoon niet meer opgeroepen.

    Like

Wat vind jij daarvan?

