Bosdag

Op donderdag heeft de klas van Zonne bosdag.

En vandaag ging ik mee.

Het is immers best rustigjes qua werk en ik functioneer beter wanneer er wat druk op staat. Dus nam ik vandaag een extra vrije dag van werk zodat ik morgen efficiënter aan de slag ga. Zo werkt dat bij mij.

Maar goed.

We gingen dus naar het bos.

Met de juf, de stagair, een papa, ikzelf en 21 kleuters. Dat is gemiddeld vijf kleuters per volwassene, goed te doen zou je zeggen. Toch… poeh… ik had er denk ik 20 van de 21 onder mijn hoede, of zo…

Die wandeling bijvoorbeeld, dat is voor sommige kinderen wel een dingetje. Ik heb het zojuist opgezocht: het is 2,3 kilometer lopen.Als Zonne en ik samen gaan wandelen is dat geen enkel probleem, het dubbele ook niet… En volgens G00gle maps loop je de route in een half uur…

maar..

niet met 21 kleuters….

die allemaal een veiligheidshesje aan moeten dat eigenlijk 12 maten te groot is…

die dus steeds uit gaan en weer aangetrokken moet worden (ik ga eens nadenken over een handigere oplossing…pff…

en dan was er ook nog plaspauze, oversteekmomenten (en bij ieder oversteekmoment eerst een liedje zingen over dat alle kinderen goed opletten en stil zijn bij het oversteken..). Er werden kleuterschatten gevonden onderweg die geshowd moesten worden: steentjes, veren, stokken, een naaktslak.

En eenmaal in het bos plaste een kind in de broek. Eén  kleuter was niet in zijn hum: niet op de wandeling naar het bos toe en niet in het bos. Dat werd ruzie. Er moesten nogal wat brandjes geblust worden dus. Een andere kleuter sloeg weer een ander kind met een stok. Ook was er een dame in de boom geklommen en kon er niet zelf uit. Weer een andere kleuter moest peopen. Broodtrommels moesten worden uitgedeeld. Kinderen moesten eraan herinnerd worden dat ze toch echt wel hun trommel moesten leeg eten. Er werd thee ingeschonken. En uitgedeeld. En omgegooid. En nog een keer opnieuw uitgedeeld.

2deze

En toen moest er natuurlijk nog even terug gewandeld worden. Wat al wel wat lastigjes bleek omdat een jongeman besloot een gilbui te krijgen. Wat hij blijkbaar wel vaker heeft en juf wist eigenlijk ook niet zo heel goed hoe ze hiermee moest omgaan nu het in het bos gebeurde: het was maar de vraag hoe lang het duurde en of hij nog kon meelopen.

(ja dus… gelukkig…)

Juf had bovendien beloofd dat dat éne meisje met die overbezorgde moeder  op de terugweg in de bolderkar mocht omdat ze iets aan haar knie zou hebben (….) waardoor een veel jonger kind dat écht moe was toch gewoon moest lopen. Ik gebruikte de hele trukendoos: een Belangrijke Taak geven, zingen, afleiden, spelletjes, een hand geven en glimlachend vooruit trekken en ontdekte dat je best per hand twee kinderen een handje kunt geven. Waaronder Zonne want die had haar mama al de hele dag met de klas gedeeld en vond het tijd voor wat privé aandacht…

Tja.

Het was een leuke dag.

Echt.

Maar…uhm… ik ga nu wel even op de bank.

 

Goed?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in vrijeschool. Bookmark de permalink .

13 reacties op Bosdag

  1. Mom4life zegt:

    Helden zijn die juffen hé!
    Ik zou het ze niet nadoen. En jou ook niet trouwens, teveel kleuters roept een kleine allergie op bij mij 😉

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Ja ieder zo zijn vak, dat bedacht ik me al eerder…..

      Ik was er tijdens die wandeling terug ook wel echt klaar mee…. en…. over 2 weken mag ik wéér….!

      (Maar t was ook wel leuk hoor. Echt.)

      Like

  2. Mama Tinus zegt:

    Dat is een fikse wandeling na zo’n bosdag! Ik kan me voorstellen dat je het dan zelf ook wel een beetje gehad hebt 😉
    Wel heel leuk om zulke dagen te kunnen helpen , zonder hulp van ouders kan zoiets niet.

    Like

  3. Ivy zegt:

    Leuk hoor, al die uitjes en activiteiten die de juffen bedenken en dan hulp nodig hebben van ouders….
    Toen mijn zoon op de basisschool zat en ik al die jaren de secretaris van de OR was, liet ik me ook overal voor strikken. Ik deed het uit plichtsgevoel, niet echt met veel plezier. Al waren er ook best leuke activiteiten bij hoor.
    Sterkte over twee weken!

    Like

  4. Lis zegt:

    ik doe dat graag met mijn eigen kinderen (oudste kleuter, mini kleuter, peuter, baby) op het gemakje in het weekend een paar km door het bos struinen. Maar een hele klas kleuters 2x 2,5 km laten lopen??? Dat is echt vragen om gedoe… respect hoor!

    Like

  5. Melanie zegt:

    Bij ons hadden ze als kleuters ook wekelijks bosdag (muv november-februari, te koud) maar dat lopen naar het bos was er gelukkig niet bij! Bij ons startte en eindigde de dag in het bos. De ouders brengen daar de kids heen. Wel lastig als je 1 kleuter hebt en 1 ouder kind wat een autokwartier verderop in de klas moet zitten op hetzelfde tijdstip. Maar met carpoolen en kinderen ruilen is dat altijd goed gegaan. Ik vond het ook altijd erg leuk om mee te gaan en hoewel je de hele dag neusjes telt vond ik het altijd opmerkelijk goed gaan. Ja natuurlijk gaat er wel eens iets mis, maar ik vond het als meewandelende ouder vooral mijn taak te signaleren en de juf te ondersteunen. Niet om brandjes tussen de kinderen te blussen. Dat mocht juf zelf doen. Wel helpen plassen, handjes wassen, appels delen, schone broeken aandoen etc etc.. Dat dan weer wel. Ik vond het altijd wel wat hebben, ik voelde me altijd wel een soort van bevoorrecht om een deel van het klasse-gebeuren mee te krijgen. Dan zie je je kind toch in een andere setting. Nu gaan ze niet meer wekelijks, maar variërend van 2 x p/j tot 1 a 2 x per seizoen. Hangt een beetje van de juf af en hoe leuk die het vindt :). 2,5 km vind ik trouwens wel ver! En sneu dat zo’n moe kleintje dan alsnog moet lopen, maar uiteindelijk worden ze daar ook weer een stukje weerbaarder van natuurlijk…

    Liked by 1 persoon

  6. greet zegt:

    Misschien kan de school eens kijken op schoolhesje punt nl. Daar staan veel handiger hesjes voor kinderen op dan de kinderhesjes die ik op de foto zie. Scheelt een hoop gedoe als ze goede hesjes dragen.

    Like

  7. Gewoon Vlijtig zegt:

    Haha, dat heb ik in het verleden toen mijn kinderen op de basisschool zaten wat keren gezegd. Nooit zou ik juf willen zijn.
    Weet je wat een simpele oplossing is? Het hesje aan de achterkant bij elkaar pakken en met een wasknijper vastzetten. Of met een elastiek, of met een knoop. Zo deden wij dat altijd.

    Like

  8. Nans zegt:

    Nou.. respect Mariima!
    Wat ik me wel afvroeg: doen ze onderweg geen leuke (ren) spelletjes? Of zingen?

    Zoon is ook niet echt dol op wandelen, maar loopt makkelijk 5-6 kilometer. Met een ren-spelletje hier en daar staan we ook niet eeuwig bij iedere boom stil – maar goed… dat is iets voor de juf om fijn uit te vogelen.

    Mijn cup of tea zou het niet zijn in ieder geval.

    Like

    • mariimma zegt:

      Nee, dat had ik me ook al bedacht…

      Ik heb het er vandaag eens over gehad met wat andere ouders. De bosdag is een superinitiatief, maar deze ouders vertelden me ook dat hun kinderen het eigenlijk niet leuk vinden vanwege het lopen. De balans tussen lopen en in het bos zijn kan echt veel beter.

      Deze maand ga ik nog een paar keer mee met bosdag. En dan wil ik het zeker bespreken met juf, om te zien hoe één en ander beter kan. Ook wat betreft dat wandelen zelf, maar wat nog fijner zou zijn is dat de kinderen slechts één keer zouden hoeven wandelen (heen óf terug) in plaats van tweemaal, zodat er meer balans is.

      Like

  9. Ja, dat is niet niks! Ik ben een keer met kleuterspul naar de kinderboerderij geweest. Dat was ook een hele belevenis.

    Like

  10. villablabla zegt:

    Vorig jaar, toen mijn zoontje nog in de kleuterklas zat, ging ik ook vaak mee op uitstap. Het is leuk, maar inderdaad ook vermoeiend.

    Like

Reacties zijn gesloten.