Januari, een maandoverzicht…

Kijk, zo zag mijn financiële maand januari eruit….. en kijkende naar de verschillen tussen wat ik begrootte (gemiddeld per maand) en wat ik uitgaf, besef ik meteen weer waarom ik niet meer met maandbudgetten werk. Ik werk met een jaarbudget en voor dit overzicht deelde ik de begrote bedragen door 12 om een soort van maandbudget te bepalen.
Er zijn immers nu eenmaal kosten die ik jaarlijks betaal, zoals dit jaar de zorgverzekering en bijna alle abonnementen.

naamloos

De goede doelen betaal ik eens per kwartaal (van de kinderbijslag) dus ook daar een vertekening. En aan vakantie geef je natuurlijk ook niet iedere maand evenveel uit… dus een deel van het bedrag dat nu nog op mijn spaarrekening mag ik gewoon lekker uitgeven aan de vakantie. In tegenstelling tot potjes-spaarders gaat (al) mijn spaargeld op één hoop en het overzicht zit in mijn sheet. Komt eigenlijk best wel op hetzelfde neer…. 🙂

Ook februari wordt een scheve maand: ik ga dan héél veel geld ontvangen (waar ik dan nog wel wat maandjes mee vooruit moet, want vooralsnog heb ik nog maar één project lopen en geen offertes uitstaan… hm…) en ik ga in één klap de inkomstenbelasting betalen.

Vanaf maart investeer ik 500 euro per maand uit privé in de beleggingsrekening van de BV, dat is zeg maar de rente (en een beetje meer… rekening courant) op de hypotheekschuld die ik opgebouwd heb bij de BV. De belastingdienst betaalt hieraan mee in de vorm van HRA. Ook ga ik vanaf maart de gemeentelijke belastingen betalen in maandelijkse termijnen: bij een betaling in één keer krijg ik hierop geen korting.

Ik haalde deze maand even €8.660 van mijn spaarrekening / uitgavenbuffer af, een min-bedrag bij “sparen”, dus. Ik had namelijk een aantal hoge zakelijke rekeningen en nauwelijks inkomsten. Nu was dat al voorzien, dus mijn spaarbuffer was behoorlijk volgespekt en ’t kon wat lijden….

Mijn buffer is nu de helft van wat ‘ie moet zijn maar gezien het bedrag dat ik nog ga ontvangen aan openstaande facturen, maak ik me geen zorgen. Zelfs een kapotte koelkast plus auto plus wasmachine kan wel drie weken wachten, dan is die buffer alweer dik in orde.

Achtduizend euro eraf, vijftienduizend euro erbij. Zo gaat bij à la ZZP.

Komt allemaal goed, dus.

Waar ik eigenlijk vooral naar kijk in dit overzichtje, zijn de variabele kosten die iedere maand ongeveer even hoog zijn. De boodschappen bijvoorbeeld. En dat ging prima: ik gaf veel minder uit dan begroot. Dus… gewoon zo doorgaan maar!

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld, zzp. Bookmark de permalink .

8 reacties op Januari, een maandoverzicht…

  1. Fijn dat je minder uitgaf dan begroot! Dat geeft mij ook altijd een goed gevoel als het me lukt.

    Like

  2. Mom4life zegt:

    Mooie cijfers. Ik hoop dat je snel nog wat mooie opdrachten gaat scoren !

    Like

  3. Ivy zegt:

    De posten waar je de meeste invloed op hebt (of kunt hebben), zoals boodschappen, vakantie e.d. bleven binnen de begroting, dus dan is het goed hè?
    Mooi overzicht. Onlangs maakte ik er ook een a.h.v. alle uitgaven van het afgelopen jaar, behalve die bij de supermarkten. Van de dagelijkse boodschappen maakte ik een begroting. Die houd ik namelijk niet bij en alle pinbetalingen bij supermarkten optellen vind ik wel erg veel werk (en dan heb ik nog niet alles ook).
    Dit om te kijken hoeveel we bij benadering nodig hebben als mijn man over een jaar of twee stopt met werken en we op dit niveau verder willen leven. Een tandje minder mag ook.

    Like

  4. Kreupelgeld zegt:

    Over beleggingswinst in de BV betaal je VPB-belasting. Voordeel is wel dat je verliezen mag verrekenen en het dus enigszins het risico van aandelenbeleggingen dempt. Alleen belasting betalen als je rendement maakt, daar dromen veel belastingbetalers in box 3 van.

    Is 150 euro pm voor pensioen niet een beetje weinig?

    Like

    • mariimma zegt:

      Ja klopt van die VPB, daar was ik vanui gegaan. Maar wel mooi vrij opneembaar en goedkoper dan in box 3…. bovendien moet ik gewoon die rente aan de BV betalen en heb ik ook nog rekening courant uitstaan.
      Dat van dat dempen wist ik niet…..

      150 euro is zeker weinig… maar… beter dan niets….
      Gelukkig is het niet het enige potje voor mijn pensioen. En het idee is om ook te blijven aflossen. Maar mijn prio is nu toch echt om mijn buffer “voor het geval dat” te laten groeien en die rekening in box 1 kan ik daarvoor niet gebruiken omdat het niet meer opneembaar is…. dus dan maar wat vennootschapsbelasting betalen voor een pot die wél vrij opneembaar is.

      (Klopt toch, wat ik zeg? Of maak ik een denkfout?)

      Like

      • Kreupelgeld zegt:

        Als je 500 euro in de BV stort (als rente) dan moet je hierover 20% VPB betalen. (de rente is winst op geïnvesteerd vermogen in jouw hypotheek). Er blijft dus 400 euro over om te beleggen. Als deze stijgt tot 450 euro, dan betaal je dus wéér VPB over die 50 euro winst die je hebt gemaakt op geinvesteerd vermogen. Daalt de koers daarna weer terug naar 400, dan heb je 50 euro verlies te verrekenen. Zie carry back en carry forward verrekening op belastingdienst.nl. Doordat je verlies kan verrekenen, demp je dus enigszins risico (bij verlies betaal je minder belasting, dus blijft er meer over).

        Let wel, je krijgt privé nog ca. 200 euro terug van die gestorte 500 in je BV. Dus eigenlijk beleg je al mét premie in de BV (omdat je netto 300 euro privé hebt betaald).

        Die 150 euro pm gaat naar een pensioenopbouw rekening bij BND? Als ZZP’er kan je meer opbouwen. Overleg maar eens met je accountant wat fiscaal het meest interessant is, en/of waar je je zelf ook het prettigste bij voelt.

        En, haha, als ik het zelf teruglees is het hoog tijd dat ze het belastingsysteem gaan hervormen. Wat een ideoterie eigenlijk.

        Overigens: In box 1 betaal je (boven 25k) vermogensrendementsheffing (VRH). Dat is eenvoudig gesteld 1% per jaar van alles boven de 25k. Dat is wel lekker eenvoudig. En je kan er uit opnemen wanneer je wil. Hoezo niet meer opneembaar?

        Liked by 1 persoon

      • mariimma zegt:

        djeezs… ik ga bijscholen… hahaha!

        Like

  5. Pingback: Goede gewoonten in januari. | Mariimma

Wat vind jij daarvan?

