Een verdeelsleutel

Naar aanleiding van een reactie op mijn blog over beleggen ben ik eens gaan nadenken over hoe ik mijn spaargeld wil verdelen tussen de opties sparen, obligaties, beleggen en crowdfunding.

Wat is nu een goede verdeling?

Tja… dat is dus geen rationele vraag in mij geval. Daarvoor heb ik gewoonweg niet voldoende verstand van beleggen. De komende tijd wordt dat dus meer boeken lezen over het onderwerp, en in de tussentijd zelf ervaren wat beleggen is.
Ik wil daarbij langzaam maar zeker steeds meer spaargeld om gaan zetten in beleggen vanwege die tranentrekkend lage rentes.

Op dit moment is de verdeling als volgt:

  • 5% crowdfunding (maandelijks krijg ik hiervan een paar tientjes terug gestort)
  • 6% beleggen via de bank (ik kan ieder moment besluiten de aandelen te verkopen)
  • 3% belastingvrij op de pensioenrekening bij BrandNewDay (dit geld is echt  “voor later”. Het wordt voor mij belegd: 50-50 aandelenfondsen en obligaties)
  • 10% beleggingsrekening van de BV, ook bij BrandNewDay (idem: 50-50. Maar wel ieder moment de mogelijkheid om alles te verkopen)
  • 76% sparen (lees: “verpieteren omdat er wel inflatie is maar geen rente”).

Driekwart staat dus nog op mijn spaarrekening. De komende tijd wil ik maandelijks een vast bedrag inleggen in de twee rekeningen bij BND. Zo zou ik aan het einde van het jaar uitkomen op de volgende verdeling:

  • 4% crowdfunding
  • 4% beleggen via de bank (of misschien verkoop ik alles wel vanwege de relatief hoge beheerskosten die bij iedere transactie gerekend worden)
  • 6% op de pensioenrekening
  • 28% beleggingsrekening van de BV
  • 60% sparen

Ik ga hier even uit van 0% rendement of rente, gewoon puur de verdeling wanneer ik maandelijks deze bedragen inleg. Met de inleg, die ik voor een groot deel uit privé haal en niet uit de BV, groeit mijn buffer overigens wel: ongeveer 5%, waardoor ik aan het einde van het jaar twee maandeninkomsten meer vrij opneembare buffer heb.

Op het moment ben ik wat onzeker vanwege mijn zero arbeidsongeschiktheids-verzekering. Daarbij past mijn behoefte aan wat minder hypotheek aflossen en wat meer geld vrij beschikbaar hebben (al dan niet in aandelen….). Geld dat ik aflos zit immers in de stenen van mijn huis. Als ik een tijd lang niet kan werken of geen opdracht heb, kan ik niet over dat geld beschikken, maar wél over geld van mijn spaarrekening of dat ik belegd heb. Maar…. wie weet draai ik over twee maanden weer als een blad aan een boom om en los ik een grote som geld af op mijn hypotheek. Met aflossen bespaar ik immers óók gewoon: ik heb minder schuld plus mijn vaste uitgaven dalen. Of en hoe veel ik uiteindelijk aflos of beleg / bespaar is natuurlijk ook erg afhankelijk van mijn inkomen, de komende tijd…

Maar goed, even los van mijn inkomen en ook los van eventuele rendementen, zit ik eind dit jaar dus op 60% sparen, 20% beleggen, 16% obligaties en 4% crowdfunden. En wordt mijn hypotheekschuld ook gewoon minder, volgens plan. Dat is nog steeds erg behoudend, vind ik, als ik het zo op een rijtje zie staan. Bovendien denk ik dat die 60% sparen meer dan genoeg is om een tijd lang mezelf inkomen te kunnen overmaken, mocht de nood aan de man zijn, zonder dat ik aan de aandelen of obligaties hoef te komen.
Als er nou een beetje leuk rendement uit het beleggen en de obligaties komt, hoop ik in ieder geval te bereiken dat mijn buffergeld niet minder waard wordt wat de afgelopen jaren door de inflatie en amper spaarrente wél het geval was…. maar misschien zou ik daarvoor nog wat meer moeten beleggen in aandelen of obligaties….

Dat lijkt me een mooi doel om vervolgens eens te gaan evalueren, zodat ik in 2018 nog wat duidelijkere doelen kan gaan nastreven….!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in economie, financieel-plan, geld, voornemens. Bookmark de permalink .

3 reacties op Een verdeelsleutel

  1. Nans zegt:

    Een interessant onderwerp.. maar ook een lastige. Hij staat op mijn lijstje voor komend jaar, dus ik ben erg benieuwd naar jouw stappen op dit pad.

    Like

    • mariimma zegt:

      Ja klopt ik vind het ook lastig. Maar helemaal niets doen met zo’n hoeveelheid geld behalve parkeren op een spaarrekening met de huidige rente, alleen maar omdat ik het lastig vind, is geen optie, vind ik….

      Like

  2. Tamara zegt:

    Heb je wel eens gehoord van Lendahand? Ik doe daar sinds okt. 2014 mee, en tot nu toe loopt alles prima. In tegenstelling tot een ander (crowdfunding) avontuur waar ik al aardig wat geld kwijt ben.

    Like

Reacties zijn gesloten.