Twee vliegen / maaltijden in één klap.

Met mijn boodschappenbudget gaat het erg goed deze maand en de reden zit ‘em er vooral in dat ik wat vaker voor twee dagen kook.

Dat doe ik eigenlijk vooral in het kader van “sommige dagen weinig tijd en ik wil niet iedere week frietjes kopen”. Ik kook dus vooruit. Ik koel en vries maaltijden in zodat ik het later lekker makkelijk-aan kan doen.

Het bij-effect is dat we per dag minder vlees of vis eten. Immers: voor ons gezinnetje van één volwassen kleine eter (ik…) en één kleuter, zijn de meeste portieverpakkingen – ook die bio via internet – te groot voor een maaltijd. Ik dacht dan altijd: “ach laat ik die extra drumsticks of gehaktballetjes of tofu maar alvast in de pan leggen voor morgen”, maar vervolgens snoepte ik ’s avonds alsnog één en ander op….
Of schepte nog even op en tja dan is vleesch toch populairder dan bijvoorbeeld boontjes.

En verder probeer ik er weer opnieuw bij stil te staan dat ik eten niet weg gooi. Gemiddeld gooien we per persoon 47 kilo per jaar aan voedsel weg, dat zou voor ons dus bijna 100 kilo zijn. Wat een onzin, mensen. En wat verschrikkelijk zonde! Niet persé zonde van je protemonnee maar ook zonde van het milieu. Er worden oerwouden gekapt om voedsel te produceren. Dat ga je dan toch niet weggooien?!

En hoewel ik me afvraag of wij die 100 kilo per jaar halen (ik denk verre van….) ben ik er toch weer wat attenter op geworden. Al is het maar die éne boterham per week, ook dát is er eentje te veel….

Dat betekent dus wat vaker een tosti. En tussen de middag een restje van de vorige dag op te warmen.

Laatst gooide ik een paar worteltjes weg die echt jakkiebah geworden waren. Leermomentje: voortaan toch even eerder opmaken. Maar verder gaat het goed.

En het bij-effect is dus dat ik op 25 januari nog lekker onder mijn budget zit.

Mooi toch?!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, energiezuinig, eten, milieuvriendelijk, voornemens. Bookmark de permalink .

Een reactie op Twee vliegen / maaltijden in één klap.

  1. Anna zegt:

    Koop een kip, leuk voor jou leuk voor Zonne en leuk voorde restjes:-)

    Like

Wat vind jij daarvan?

