Pound-wise

Eenieder die een beetje of een beetje veel op de uitgaven let en graag verstandig met geld wil omgaan, kent deze uitdrukking wel: “Penny wise, pound foolish”. Ofwel: veel aandacht besteden en beknibbelen op kleine uitgaven, maar grote uitgaven gedachteloos doen.

Naar vijf supermarkten gaan voor de goedkoopste boodschappen en dan in een opwelling een nieuwe (auto, winterjas, caravan, huis, eettafel, tuinset, onnodige gadget, vult u maar in…) kopen.

Voor mij is het omgekeerde één van de belangrijkste redenen geweest dat ik nu financieel gezond ben, hoewel relatief grote ad hoc uitgaven altijd om de hoek liggen en ik soms toch gewoon “ineens” veel geld uitgeef aan iets dat ik eigenlijk niet nodig heb. Vaak (vaker dan vroegah) lukt het me echter om dat niet te doen en iedere keer dat ik “poundwise” ben is dat toch een reden voor een vreugdedansje.

Zo laadde de accu van mijn e-bike niet meer op. Ik ben blij met deze fiets. Ik kocht ‘m in 2014 en dat was een goed idee. Lui mensch die ik ben heb ik toch vaak de neiging om lekker warmpjes en makkelijk de auto te pakken, zeker nu ik er weer eentje heb. Doordat ik een e-bike heb doe ik dat niet en dat maakt me blij. Het is veel goedkoper dan de auto en beter voor het milieu.

Maar nu laadde de accu niet meer. En het is winter, het is donker plus koud en de school is toch wel best ver om te fietsen met een kind achterop, zonder trap-ondersteuning. In de winter. Met al die ontberingen 😉 .
Natuurlijk is dat ergens onzin. Concreet zouden we een minuut of zeven eerder moeten vertrekken en we wonen niet in Siberië. Maar goed. Die minuten zijn dus kostbaar. Bovendien ben ik kei-verwend met die trapondersteuning en is het idee van op-de-fiets-naar-school-en-dat-je-dan-echt-hard-moet-trappen te ver uit mijn comfortzone. Dus gingen we een paar keer met de auto. Wat nergens op slaat.

Afgelopen weekend bestelde ik dus bijna een nieuwe accu, via internet. Maar… weet je hoeveel die krengen kosten? HON-DER-DEN EU-RO’s!!
Ik zocht dus naar een merkloos alternatief en kwam erachter dat ook die HOND-DER-DEN EU-RO’s kosten. Maar een paar tientjes verschil….
Ondertussen was ik beide accu’s van de Sunnybus hun wekelijkse onderhoudsboost aan het geven met mijn druppellader en daar zit dus zo’n “vorst-knopje”op. Immers: als het vriest hebben de accu’s wat extra liefde en aandacht nodig.

En toen kreeg ik Een Idee. Het vriest. Dus ook in de schuur. En accu’s vinden vorst niet fijn. Dokter g.oo.gle beaamde deze geweldige ingeving: ja inderdaad dat geldt dus ook voor fietsaccu’s. En daarom stond mijn fiets vannacht in de keuken aan de oplader (die accu kan er niet uit vanwege kinderfietsje-blah). Waar het niet vriest.

En vanmorgen deed ‘ie het weer. Blijkbaar is het kouder dan de twee winter hiervoor want dit was de eerste keer.

Dus, sparende spelende vrouw, wat heb je nou geleerd?

Koop pas een nieuw exemplaar als je zeker weet dat het oude exemplaar echt kapot is. Soms is besparen gewoon echt heel makkelijk.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, energiezuinig, geld, milieuvriendelijk. Bookmark de permalink .

7 reacties op Pound-wise

  1. Ivy zegt:

    Toen wij onze elektrische fietsen kochten, werd ons verteld dat de accu bij vorst in de schuur beter uit de fiets gehaald kan worden. Schoot ons trouwens zaterdag te binnen dat we het niet gedaan hebben. Er gelukkig geen problemen mee gehad die dag.

    Liked by 1 persoon

  2. villablabla zegt:

    Gelukkig kwam je erachter dat de accu niet stuk is, dat is inderdaad weer heel veel bespaard op een makkelijke manier. Vroeger kocht ik ook vaak gewoon iets nieuws uit gemakzucht. Tegenwoordig niet meer. Zo hebben we onlangs nog zelf onze vaatwasser kunnen herstellen, met dank aan Youtube 🙂

    Like

  3. Goedzo sparende spelend vrouw. Kun je weer lekker trapondersteundend fietsen.

    Like

  4. Riet zegt:

    Mijn accu ligt ook al een tijdje in de hal ipv in de schuur !

    Like

  5. Oh, wat heerlijk dat de accu van de fiets het dus toch doet! Ik heb inderdaad gelezen dat de grote kostenpost van een ebike de accu is. Verder lijkt het me heerlijk zo’n electrische fiets. Hoewel ik mezelf dan maar voor houdt dat je dan ook een boel van het positieve effect van de work-out verliest. Zo verkoop ik aan mezelf dat ik als een gek moet trappen op mijn omafiets.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.