Niet budgetteren maar stiekem gewoon toch.

image

Ik budgetteer niet meer, riep ik alweer een tijdje. Maar eerlijk gezegd is het verschil met toen ik wél nog budgetteerde erg klein. Nog steeds houd ik al mijn uitgaven bij en nog steeds heb ik streefcijfers. Het is vooral dat ik de budgetten (tja… laat ik Het Woord toch maar weer gebruiken…) qua periode én bedrag wat ruimer genomen heb en er niet van wakker lig als ik er een tientje overheen ga.

Wat boeit dat tientje nou…?!
Zorgvuldig met mijn geld omgaan is voor mij vooral een kwestie van poundwise, ook al ben ik dan misschien af en toe pennyfoolish.

Zo bestelde ik onlangs voor de zoveelste keer toch maar niet voor 500 euro kleding die ik niet nodig had maar wel bij elkaar had zitten shoppen via internet. Ook al was het in de aanbieding…. Ik bedoel maar: hoppa, 500 euro bespaard!!!

Toen ik nog met “week-budgetten” werkte, werd ik daar op den duur erg kriegel van. Dat je bijvoorbeeld niet meer via internet biovlees bestelt omdat dat dan veel-in-één-bestelling is en je over je weekbudget heen gaat, bijvoorbeeld… En soms koop je nu eenmaal een paar pakken koffie in de aanbieding….

Het niet doen van een dergelijke bestelling vanwege de door mezelf opgelegd weekbeperkingen vind ik nu, terugkijkend, typische een voorbeeld van pennywise. En daar word je niet rijk van.

Toch… een faalgevoel op korte termijn verhoogt de kans dat je het helemaal opgeeft. Vraag maar aan al die dames op dieet die net dat éne taartje hebben gegeten…

Dus, spelende vrouw, wat heb je nu geleerd?

Boor mij werkt een jaarplan met maandindicaties beter dan toen ik nog weekbudgetten had. En dan liever wat ruim inplannen en daar dan onder blijven zodat ik mezelf een schouderklopje kan geven. Voor mij is dat een effectievere mindf#ck.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, dagelijksedingen, financieel-plan, geld. Bookmark de permalink .

6 reacties op Niet budgetteren maar stiekem gewoon toch.

  1. mariimma zegt:

    Wow wat drastisch!!!

    Ligt het niet gewoon aan jouw instellingen?

    Anyway ik heb de foto kleiner gemaakt.

    Like

  2. 1001tips zegt:

    Ik heb hetzelfde met weekbudgetten. Dan kon ik eigenlijk niet gebruik maken van een aanbieding op luiers of koffie omdat ik dan niet uitkwam met het budget.
    We hebben ooit voor maaanden luiers gekocht en daar meer dan 50 euro mee bespaard. Toen heb ik wel die uitgave moeten verdelen over drie maanden boodschappenbudget om het maandbudget kloppend te maken maar in het digitale huishoudboekje was dat zo geregeld.

    Like

  3. Ivy zegt:

    Op een gegeven moment weet je wat er binnenkomt en weer uitgaat. Zoals je dan ook weet wat je over hebt voor extra aankopen, tenzij je die maand natuurlijk al buitensporige aankopen gedaan hebt.
    Wij budgetteren eigenlijk in ons hoofd en als we zeker willen weten wat we nog te besteden hebben, kijken we op onze bankrekeningen. We zorgen er wel voor dat we niet alles opmaken.

    Like

  4. Nans zegt:

    Klinkt gewoon verstandig 🙂
    Wij hebben ook een maandbudget. Het huishoudgeld staat zelfs op een aparte rekening, waar we ook van sparen. En soms haal ik wat van die spaarrekening af (als we bijvoorbeeld 20 kilo biologisch vlees kopen) en soms storten we er wat bij (naast het maandelijkse spaarbedrag).

    Als we er in totaal maar van uitkomen en er altijd een bedrag op die spaarrekening blijft staan, dan is het goed.

    Like

  5. Lis zegt:

    Vooral voor boodschappen hou ik me meer aan een ‘ongeveer’ en een ‘gemiddeld’ dan aan een ‘grens’. Sommige maanden koop ik heel veel voorraad, andere maanden gebruik ik die voorraad. Tja, budgetteren en potjes is voor mij dus eigenlijk alleen een richtlijn, in dat opzicht. Toch beschouw ik mezelf als strakke budgetteerder en potjesspaarder, maar dan gewoon niet als kalenderpurist 😀

    Like

Reacties zijn gesloten.