Thuis werken en acquisitie

Sinds afgelopen zomer heb ik geen kantoor meer en ik merk dat thuis werken best moeilijk is. Een kantoor dat 100% ingericht was om te werken, gaf me minder afleiding in de vorm van een vaatwasser die moet worden uitgeruimd of wasje dat nodig moet worden opgehangen. Ook scheelt het dat ik niet langer meer personeel om me heen heb die voor mij de “productiewerkzaamheden” uitvoeren. Als zij hard aan het werk zijn dan ga je zelf niet zitten duimendraaien, immers…

Wat ik al wist over thuis werken.

Thuis werken is best moeilijk. Dat was oorspronkelijk ook de reden dat ik al vrij snel na de start van mijn bedrijf een kantoorruimte huurde. Toentertijd was dat de beste oplossing: ik zat gewoon 40+ uur per week op kantoor en die tijd had ik hard nodig om Heel Veel koude acquisitie te doen en mijn bedrijf een boost tot succes te geven.
Inmiddels werk ik thuis omdat het voor mij goedkoper én handiger is. Ik voel me er ook goed bij: een heerlijk muziekje aan bij het werk is een luxe die ik me jarenlang niet heb kunnen permitteren en ik word daar nog steeds iedere werkdag heel blij van. 

Acquisitie, wie vindt dat nou leuk?! Maar… het levert wél gewoon geld op!

In de afgelopen twee jaar heb ik nauwelijks koude acquisitie gedaan, en leun ik op mond-tot-mond reclame en een paar handige contacten in mijn netwerk. Daarmee heb ik ook in 2016 voldoende omzet weten te behalen. Prima, dus. Toch zijn er maanden bij geweest dat ik behoorlijk liep te lanterfanten en voor dit jaar wil ik dat anders gaan doen. Om die reden is één van mijn doelen van deze maand, om meer structuur in mijn werk te brengen. Concreet wil ik dit jaar meer tijd besteden aan acquisitie: ook al kan ik voor mijn basis-inkomen wellicht blijven leunen op mijn bekendheid binnen de branche en mijn netwerk plus enkele terugkomende klanten, ik zou best wat meer uren kunnen werken. En dus meer omzet, meer inkomen.
Nu ik vorige week mijn voorlopig laatste deadline had en nu nog één project heb waar ik niet fulltime mee bezig ben, komt acquisitie dus weer om de hoek kijken…
Acquisitie vind ik niet leuk (wie wel?) maar ik wéét dat ik het kan. Eigenlijk is acquisitie niet meer dan enthousiast vertellen aan mensen die je vooraf zorgvuldig geselecteerd hebt, wat je voor ze kan betekenen. En dat is best leuk als je ermee bezig bent, maar toch blijft acquisitie voor veel kleine ondernemers, waaronder ikzelf, een klusje dat je graag doorschuift naar een volgende dag. Vandaag is die dag.

Hoe ik mijn acquisitie aanpak.

  • De basis: Ik heb een voor mijn wensen op maat, zelfgemaakte acquisitiedatabase, bestaande uit meerdere gekoppelde tabellen: een tabel met bedrijven, een tabel met klanten en een tabel met contactmomenten. Zo registreer en plan ik contactmomenten die de geschiedenis per persoon bijhouden (“12 januari 2006: mailtje ontvangen”) in een query zichtbaar worden en me “huiswerk geven” (“25 januari 2017: bellen, vragen naar uitkomst uit vergadering”).
  • Desk research: Ik bel of mail graag naar aanleiding van iets. Veel plannen van bedrijven en organisaties worden gepubliceerd op internet. Kwestie van handig zoeken.
  • Gericht aan de slag: Als ik zelf ergens een hekel aan heb, dan is het wel als bedrijven mij bellen met een standaard verhaal over hoe goed hun diensten of producten zijn. Dat doe ik dus nooit. Ik bel áltijd naar aanleiding van iets: een beleidsplan, een berichtje in een krant, etcetera. Daar vraag ik naar en daarin toon ik (oprechte) belangstelling.
  • Investeren: Waarin ik opval vergeleken met mijn concurrenten (in vaktermen: mijn USP), is het persoonlijk contact. Ik leef me in in mijn klanten en daarin ga ik verder dan de meesten. Dat is inherent aan het ZZP-schap, denk ik: wij ZZP-ers lopen bijna allemaal wat harder voor onze klanten dan dat grotere bedrijven doen. We hebben er immers veel minder.
    Ik laat dat al opvallen in de acquisitiefase. Zo geef ik liefst meteen (gratis) advies: ik stuur een leuk bestandje op met interessante weetjes of ik brainstorm aan de telefoon. Daarbij ben ik helemaal niet bang om het gras voor mijn voeten weg te maaien: iets geven pakt bijna altijd goed uit, dat heeft de sociale psychologie al lang bewezen. Want natúúrlijk ben ik vervolgens een keertje in de buurt en nodig ik mezelf dan uit om eens persoonlijk kennis te maken. Vervolgens is het belangrijk om te blíjven investeren, onafhankelijk van of die opdracht wel of niet mijn kant op komt. Zaken doen is immers mensenwerk, zeker in de dienstverlening.

Nou. Ik ga maar eens aan de slag!

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in voornemens en doelen, werk, zzp. Bookmark de permalink .

8 reacties op Thuis werken en acquisitie

  1. KruidigMeisje zegt:

    als DataDame val ik op je database (natuurlijk ). Ben ik benieuwd nl: Kijk je ook terug, naar welke acties goed hebben gewerkt (of welke dagen goed werken in de acquisitie), en dat soort vragen? Of is het voor jou meer een superhandige agenda functie?

    Like

    • mariimma zegt:

      Het is een CRM systeem eigenlijk. Voor analyse van acties en data en dergelijke denk ik dat mijn bedrijf veel te klein is en bovendien hangt succes niet alleen vast aan mijn acties, maar (en vooral) de behoeften van mijn klanten en of zij bijvoorbeeld al met een vaste aanbieder werken of gehouden zijn aan bepaalde regels wanneer zij opdrachten uitschrijven…

      Like

  2. puckie zegt:

    Acquireren is ook niet echt mijn ding. Maar plan is dit jaar toch er weer wat actief aan te gaan werken. Hoor dus graag een update tzt ter inspiratie (en motivatie) groetjes, Puckie

    Liked by 1 persoon

  3. Dank voor dit kijkje in de keuken en voor de stimulans! Acquisitie is voor mij (als startende ondernemer) het voornaamste waar ik mee bezig zou moeten zijn. En ik vind het zonder meer het lastigste. Ik weet dus wat mij morgen te doen staat 🙂

    P.S: Dat thuiswerkverhaal is ook herkenbaar! En best fijn om te horen dat ervaren rotten dat ook nog steeds lastig vinden 😉

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Haha voor mij is thuiswerken heel nieuw, hoor! Ik doe het pas een half jaartje…..

      Succes met over de vreesdrempel heen stappen! 🙂

      Like

  4. Succes! Acquisitie lijkt me best moeilijk. Maar zoals jij het omschrijft klinkt het wel oké eigenlijk.

    Liked by 1 persoon

  5. Pingback: Goede gewoonten in januari. | Mariimma

Reacties zijn gesloten.