Vingeroefeningen in crowdfunding

In de zomer van 2015, nu dus alweer anderhalf jaar geleden, ben ik gaan oefenen met crowdfunding. In totaal investeerde ik een bedrag van 1400 euro, verdeeld over drie bedrijven.

Ik ging er niet helemaal vanuit natuurlijk, maar hoopte dat ik in ieder geval die 1.400 euro zou kunnen terugkrijgen. In het ergste geval raakte ik de hoogste investering kwijt. Dat zou me 1.000 euro kosten (auw!). Achteraf had ik mijn investeringen wel wat beter mogen verdelen!!!

Nu we een tijdje verder zijn, wil ik graag wat schrijven over mijn eerste ervaringen.

Omdat crowdfunding toch wel behoorlijke risico’s met zich meebrengt, gaf ik mezelf de spelregel mee dat ik pas weer opnieuw ging investeren wanneer de eerste drie investeringen in ieder geval een jaar later geen problemen hadden laten zien. En wanneer ik een deel van mijn investeringen had terugverdiend, zou ik deze opnieuw mogen investeren. En (helaas pas…) nádat ik in één klap 1.000 euro inlegde op één project, besloot ik dat ik dat nooit nooit meer zou doen. Ik zou maximaal 500 euro inleggen, liever minder, en liever zo veel mogelijk verdeeld over verschillende crowdfundingorganisaties en verschillende projecten.

Ik ontving inmiddels iets meer dan 600 euro terug van mijn eerste investeringen. Om die reden ben ik de afgelopen week in een nieuw project gestapt voor 500 euro. Minder kon helaas niet, volgens de spelregels van de organisatie.

Hieronder zie je één en ander netjes in een overzicht, inclusief mijn laatste investering die nog moet gaan lopen, maar waarvan het door mij geïnvesteerde bedrag van 500 euro binnenkort geïncasseerd zal worden.

naamloos

Hoeveel rente ik uiteindelijk ga ontvangen uit het onderste nieuwe project is me nog niet helemaal duidelijk, ik heb eerlijk gezegd geen zin om het precies uit te rekenen: er wordt in het eerste jaar annuïtair en vervolgens lineair afgelost en het kost me te veel tijd om dat te berekenen. Na de incasso volgende week krijg ik deze info automatisch. De te ontvangen rente is dus een inschatting.

Vooralsnog ben ik voorzichtig positief omdat alledrie de projecten die nu al een tijdje lopen, prima op schema zijn. Maar ook zie ik voorlopig af van extra investeringen. Als alles goed bkijft gaan waag ik me misschien aan een extra investering aan het einde van dit jaar. Eerst wil ik nog wat meer geld terugzien van de lopende projecten!

Naschrift:
Crowdfunding kan veel rendement opleveren, maar is ook risicovol. Mocht je het overwegen, dan adviseer ik je om zoveel mogelijk deskundige informatie te lezen hierover. Tips kan ik je dus niet geven: ik ben niet deskundig genoeg daarvoor. 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, geld. Bookmark de permalink .

5 reacties op Vingeroefeningen in crowdfunding

  1. Nans zegt:

    Interessant Mariima! Ik hoop dat je inkomsten mooi mogen renderen. Het is in ieder geval een leuk iets om te testen kan ik me zo voorstellen. 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. KruidigMeisje zegt:

    Goede manier om om te gaan met het risico: niet alles in 1 project, maar zoveel mogelijk spreiden. En pas verder gaan als je er geen onrustige nachten van krijgt(omdat je je geld terug hebt gekregen uit d evorige projecten).
    Onze ervaring: 1 op de (ca) 20 projecten krijgt problemen, meestal ergens na de helft van de looptijd. Dus dan heb je al bijna je geld terug, soms niet alles, en geen rente. De rest levert hoge rente op, dus dat compenseert de “faillieter” prima. Vinden wij.
    Maar iedereen moet doen waar -ie zich senang bij voelt.En waar het hoofd OK op zegt. Doe je goed dus.

    Liked by 1 persoon

  3. horsemen1 zegt:

    Voor de gedesinteresseerd, Op onderstaande link is een forum specifiek over crowdfunding. Het is erg leerzaam om op dit forum eens een paar maanden terug te lezen. Er zitten daar echt een aantal mensen die er verstand van hebben. http://forum.fok.nl/topic/2353001/1/25

    Like

  4. Pingback: Een verdeelsleutel | Mariimma

Reacties zijn gesloten.