Hoe hoog je uurloon kan zijn als je het druk hebt…

Ik had het héél erg druk, de afgelopen drie maanden. Iets té druk….

Toch werkte ik minder dan dat ik vantevoren had ingeschat. Kwestie van héél efficiënt met mijn uren omgaan. Ik oefende met nieuwe werkmethoden waarbij ik meerdere taken vlak achter elkaar deed en meerdere soorten software door elkaar gebruikte. Ook voerde ik veel meer taken die ik vroeger door mijn personeel zou laten doen (al dan niet tijdelijk ingehuurd) zelf uit. Gewoon omdat het paste en omdat mensen inwerken en aansturen ook tijd kost. Dus geld. En omdat ik nu eenmaal een Pietje Precies ben en door andere uitgevoerde taken in mijn project, toch half over ga zitten doen…

Daarom ben ik ook niet geschikt als baas. 

Gisteravond was ik goed op stoom en schreef ik een mooi adviesrapport. Alles kwam uit de kast: jarenlange ervaring wist ik mooi te verwoorden en ook mijn kennis als gedragswetenschapper kwam uit de kast. Het klinkt pocherig en misschien is het dat ook wel, maar hee… ik geef mezelf graag een schouderklopje als dat zo uitkomt.

Voor dit rapport had ik zélfs nog wat tijd over om de layout wat verder op te leuken dan dat ik meestal doe. Het ook wil ook wat, immers…. en bij strakke deadlines is dat vaak een wat ondergeschoven kindje… Dat het eigenlijk al ná middernacht was deerde me niet. Ik zat er lekker in en het is een hele sympathieke klant waar ik graag die extra meters voor loop.

Vanmorgen, fris wakker, las ik één en ander nog eens door. Hier en daar veranderde ik enkelvoud in meervoud en paste ik wat zinswendingen aan. En toen stuurde ik het op.

 

Nog geen reactie van de opdrachtgever, maar wát hij er ook van gaat vinden…: ik ben héél tevreden. Soms kunnen opdrachtgevers andere dingen belangrijk vinden dan ik waardoor mijn enthousiasme over een rapport niet altijd gedeeld wordt, wat natuurlijk best een domper kan zijn als je zelf denkt dat je iets heel goed gedaan hebt.

Dus ik neem even uitgebreid te tijd om te genieten van dit gevoel.

Hoera ik ben ggoeoeoeoeoed!!!!

 

En… weet je wat het leuke is? Door al die projecten die gelijktijdig moesten worden uitgevoerd werkte ik zó efficiënt dat.. ik… uitkom… op een gemiddeld uurloon (bruto) van…. rapapaaaa….. 120 euro…

Daar gaat natuurlijk nog allerlei belasting vanaf en ik moet ook nog pensioen opbouwen enzovoorts enzovoorts. En op één nog lopende opdracht heb ik nog geen énkele opdracht uitstaan, niet eens een offerte, niet eens een lead voor een offerte, niet eens een lead voor een lead… dus ga ik weer aan de acquisitie en dat levert soms mááándenlang niks op, wat super demotiverend is…. Volgende week ben ik ook nog eens heel wat uurtjes kwijt aan administratie en net zoals mijn acquisitie-uren verdien ik daar 0 euro per uur voor. Zo zakt dat uurloon heel snel natuurlijk.

Maar toch. Voor hetzelfde moment rolt alles eens wél de goede kant op en heb ik over binnen een maand al een nieuwe opdracht erbij. Dan blijft een uiteindelijk bruto uurloon van rond de 50 euro bruto gewoon in zicht. Uitgaande van 1250 uren per jaar… rekent u even mee…? 🙂

En wat als ik nou gewoon 1500 uur ga werken dit jaar….?!

Als mijn uitgaven dan een beetje gaan zoals mijn financieel plan over 2017 zou ik toch heel wat kunnen overhouden…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, werk, zzp. Bookmark de permalink .

10 reacties op Hoe hoog je uurloon kan zijn als je het druk hebt…

  1. Geweldig, fijn voor je. Daar wordt je toch erg blij van. Succes in 2017!

    Liked by 1 persoon

  2. Op dat niveau zit ik nog niet, maar goed zo kun je idd als zzp-er meer verdienen dan in loondienst 😉

    Like

  3. mariimma zegt:

    Tja laatst hoorde ik over een jaarsalaris van meer dan 70k voor iemand met mijn functie…..

    ….. plus inkomenszekerheid, pensioen etc….

    Maar het gaat me ook niet om de vergelijking…. ach… 😉

    Like

  4. Nans zegt:

    Fijn dat het zo goed liep. En of er nu gelijk wel of niet iets komt: dit is mooi geregeld!

    Geniet ervan!

    Like

  5. Ivy zegt:

    Dat is een fijn uurloon, al is het dan bruto. Nu maar hopen dat de opdrachtgever hetzelfde gevoel aan het rapport overhoudt als jij. En dat de opdrachten blijven binnenkomen, want je kunt nu eenmaal niet zonder. Dat blijft het risico van een eigen zaak hè.
    Mijn man heeft dat ook. Toen ik hem pas kende (een jaar of zeven geleden), maakte hij zich wel eens zorgen of de opdrachten wel bleven komen, terwijl hij daar geen enkele reden toe had, volgens mij. Nu hij over zo’n drie jaar wil stoppen, op z’n 65ste (of grotendeels wil stoppen), maakt hij er zich niet meer zo druk om. Z’n pensioen is geregeld, ’t huis is afbetaald en ik heb ook nog een inkomen, dus klagen we niet. Hij maakt zich nu vooral druk om de wijzigingen die van overheidswege m.b.t. de eigen pensioenregeling misschien worden doorgevoerd 🙂 Luxe problemen dus.

    Like

  6. Dat gaat lekker zeg! Keep up the good work! En de schouderklopjes 🙂

    Like

  7. nice!! als gastouder mag ik niet meer dan 6 kids x 5,10 en mn eigen kids tellen ook nog mee dus max 20,40 per uur 😉 (en de meeste uren maar 1 of 2 opvangkids… :p) dus geen torenhoog wauw inkomen hier 😉

    Like

  8. Lis zegt:

    wauw! goed bezig!
    en als eigen baas moet je zelf de schouderklopjes uitdelen, evenals de bonussen 😉

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.