Een sociaal media dieet

screenshot_20170110-125749.pngHeb jij al weleens bijgehouden hoeveel tijd je doorbrengt op social media, per dag?

Ik probeer dat nu te doen via een app, maar vond nog niet de allerbeste.

Ik sponsor niets op deze site, dus geen linkjes. Als je benieuwd bent dan kun je de app vast wel zelf vinden.

F0rest.

Deze app stimuleert je je telefoon met rust te laten door je een virtuele boom te laten planten. De boom blijft groeien wanneer je van je telefoon af blijft. Hoe meer bomen, hoe beter je het gedaan hebt.

Tja. Leuk bedacht, maar voor mij werkt dat dus niet. Ik ben niet op zoek naar een nieuw spelletje.

app us@ge.

Deze app houdt in tijd en aantal keren dat je je screen unlockt, per dag bij hoe je telefoon gebruikt. In theorie is dat wat ik nodig heb, het begint met inzicht, immers. In de praktijk werkt het niet. Zo gebruik ik mijn telefoon bijvoorbeeld ook als navigatiesysteem. Dat is gewoon nuttig gebruik, net zoals het gebruik van – ik noem maar wat – de bankier-app en de agenda app. Ook als ik vergeet een app af te sluiten, maar deze sluimerend aan staat (terwijl ik de telefoon niet eens in mijn handen heb) blijft de klok doortikken.

Tja…. als ik dan drie uur per dag onderweg ben geweest en in de tussentijd ben vergeten om een app af te sluiten, dan heb ik inderdaad aan het einde van de dag mijn telefoon 10 uur gebruikt. Not.

Er is ook een betaalde versie van deze app, die wellicht wél voldoet. Maar vooralsnog zoek ik nog even verder onder de gratis versies…

Bre@kfree.

Al iets beter dan de voorgaande, omdat deze telefoon de klok stil zet als mijn screensaver aangaat – ook al zijn er dan nog een aantal apps sluimerend actief. Ook kun je vier apps excluderen: wanneer je deze gebruikt, telt de app het gebruik niet mee. In mijn geval is dat dus onder andere het gebruik van mijn agenda en g00gle map5, voor het navigeren wanneer ik onderweg ben naar een opdrachtgever.
Deze app vraagt je iedere keer wanneer je je telefoon in handen pakt, of je wel echt je telefoon moet checken (zie afbeelding) en geeft je een signaal als ‘ie vindt dat je te lang op je telefoon zit, deze heb ik ingesteld op 15 minuten. Bovendien kun je instellen dat je gedurende bepaalde perioden geen notificaties wilt ontvangen van bepaalde apps, bijvoorbeeld dagelijks tussen 9 en 5.

Deze app houdt dus je “totaal telefoon-in-je-hand gebruiktijd” per dag bij en dat is best confronterend. Zo zat ik in de afgelopen zes dagen, al drie keer op meer dan drie uur gebruik. Maar…. dat komt onder andere omdat ik ’s avonds, als Zonne slaapt, veel op mijn telefoon zit te pongelen en ik heb daar ook geen problemen mee. Ik schrijf bijvoorbeeld vaak blogs op mijn telefoon, die ik dan vervolgens al dan niet nog even snel een beetje vormgeef op de laptop.
’s Avonds heeft niemand er last van dat ik op dat schermpje zit te staren, ikzelf ook niet.

Eigenlijk zou ik de telefoontijd dagelijks willen tracken tot half 8 (wanneer Zonne naar bed is) en verder niet. Maar dat kan deze app helaas niet waardoor de statistieken voor mijn gevoel niet kloppen: ook mijn gebruik in de avond telt mee in bijvoorbeeld de weekoverzichten. Ik zou gewoon mezelf kunnen aanwennen om iedere dag om half acht het aantal minuten / uren op te schrijven. Maar jeetje, ik wil gewoon een app die dat tot die tijd bijhoudt en erna niet meer… dus… ik zoek nog even verder.

Vandaag heb ik die eerste twee apps gedeïnstalleerd en probeer ik nog een nieuwe uit:  “0ffti.me”. Mijn eerste indruk van deze vierde app is dat ‘ie niet geschikt is, maar ik heb nog maar één “stand” uitgeprobeerd en wellicht is dat voor mij gewoon niet de goede.

Anyway… mijn eerste voorzichtige conclusie over mijn voornemen om op social media dieet te gaan, is dat dat hard nodig is. De confrontatie met hoe vaak ik wel niet unlock op een dag en hoeveel minuten ik mijn telefoon gebruik, is groot. Alleen die confrontatie maakt al dat ik minder naar mijn telefoon grijp. Ook heb ik gemerkt dat het feit dat ik taken inplan in mijn agenda óp mijn telefoon, mijn telefoongebruik doen toenemen. Immers: als ik dan zie dat er ook een emailtje binnengekomen is moet dat tóch gelezen worden en zo zit ik niet alleen een taak weg te strepen, maar ook weer even vijf minuten een social media rondje te doen. Ook daar moet ik dus een oplossing voor bedenken.

Ja. Ik denk dat ik met dit doel / voornemen nog wel even zoet ben, voorlopig… want vandaag zat ik op maarliefst anderhalf uur, verdeeld over 17! keer dat ik unlockte….

 

Ben jij ook zo verslaafd? Zo niet, heb je nog tips?

Tussenstand van de maandvoornemens:

Social Media dieet: enough said….!
Gestructureerder werken: Ook vandaag kon dat wel wat beter. Na een half uur aanmodderen ging de werkmodus aan. Misschien moet ik mezelf dat half uurtje gunnen? Want als ik er dan eenmaal in zit, dan gaat het eigenlijk ook best prima…
Meer thee drinken: Genoeg.

Daglicht: sinds kerst hebben we er 18 minuten meer daglicht bij! In de ochtend zijn dat maar drie schamele minuutjes, overigens. Maar in de namiddag begint het aan te tikken…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, voornemens en doelen. Bookmark de permalink .

11 reacties op Een sociaal media dieet

  1. Ivy zegt:

    Aan FB-en en Twitter doe ik nagenoeg niet, maar verder zit ik – naast het noodzakelijke vanwege administratieve verplichtingen – te veel op mijn laptop. Blogs lezen en schrijven, foto’s bewerken voor mijn Marktplaats-verkopen en dus veel op Marktpaats zelf.
    Ik doe dit niet op mijn mobieltje, dat vind ik maar lastig, dat gepruts op de kleine lettertoetsen en een iPad heb ik niet.
    Een timer heb ik niet nodig om te beseffen dat minder op het scherm kijken stukken beter zou zijn, gezonder voor het hoofd ook. Ik doe het in ieder geval al niet meer tot ’s avonds laat, want ik slaap er slecht van.

    Liked by 1 persoon

  2. Nans zegt:

    Het helpt om het ding ergens echt op te bergen. Verder ben ik inmiddels ook aardig hopeloos met die mobiele telefoon. Vandaag liet ik ‘m op mijn werk liggen en ik voel me bepaald onthand. Heb zelfs nog overwogen om hem vanavond (!) op te halen. Maar weet je wat? Ik laat het ding fijn liggen tot aanstaande donderdag. Hij ligt veilig en er is geen directe noodzaak.

    Kortom: tip! leg je telefoon weg bij iemand anders…. 😉

    Liked by 1 persoon

  3. Er was een tijd nog niet zo lang geleden dat de iPad nog niet bestond. Ik kan het me nu al niet meer voorstellen hoe ik dan aan informatie kwam. Ging ik dan achter de pc zitten? Ik sla zo vaak – te vaak – de iPad open.
    Mijn verbetering sinds een half jaar is dat ik telefoon een tablet niet meer meeneem naar de wc….

    Liked by 1 persoon

  4. Gerlinde zegt:

    Gooi gewoon alles van je telefoon af wat je niet echt heel leuk vind en leg m ergens buiten direct bereik en zet alleen notificaties aan van telefoongesprekken? De meeste social media apps zijn toch enge spionerende privacy verplettende tijdzuigende negatieve narigheid 😉 Je weet van binnen heus wel wanneer je hem gebruikt voor het leuk, en wanneer je er gewoon te veel mee bezig bent. Denk ik.

    Liked by 1 persoon

  5. Lis zegt:

    Ik heb sociale apps verwijderd, dus als ik nu bijv perse op facebook wil, dan moet ik m openen in mijn browserapp. En dat is onhandig genoeg dat ik het niet doe. Ook heb ik de ‘mazzel’ dat ik mijn telefoon een tijdje terug heb laten (vallen en) repareren, maar dat die reparatie niet helemaal goed gegaan is. Het scherm reageert nu niet goed waardoor het gebruik vervelender is geworden. Ontnoedigend dus, wat voor mij dan eigenlijk juist bemoedigend is.
    De apps heb ik ook geprobeerd vorig jaar (paar van deze en paar andere), ik vond ze allemaal onhandig. Uiteindelijk werkt het stemmetje in mijn achterhoofd het beste 😊

    Liked by 1 persoon

  6. Michel zegt:

    Ik gebruik mijn iphone nauwelijks voor internet, alleen als we onderweg ergens verdwaald zijn. Social media zijn vaak verslavend terwijl er veel onzinnigs op staat. Ik kijk alleen in de ochtend en avond even en voor de rest verbied ik mijzelf om overdag iets anders te doen dan werken en werkgerelateerde dingen.

    Liked by 1 persoon

  7. Jolanda Toet zegt:

    Ik ga me juist meer bezighouden met social media… Zakelijk welteverstaan. Gebruik jij de social media-kanalen eigenlijk zakelijk?

    Like

    • mariimma zegt:

      Alleen Linkedin. En ik heb een zakelijk blog. Met name dat laatste heeft voor mij meerwaarde.

      Ik zet daar overigens écht informatieve dingen op. Niet alleen teaser en reclame. Dat is wat ik te vaak in mijn mariimma blog netwerk zie.

      Like

  8. mariimma zegt:

    Reclame voor jezelf bedoel ik. En cheesy advertorials. Houd ik ook niet van ..

    Like

  9. Floortje zegt:

    Je kunt overwegen “auto-sync” uit te zetten. Nieuwe mailtjes worden dan niet meer automatisch opgehaald, alleen als je zelf je mail app opent….

    Liked by 1 persoon

  10. Pingback: Goede gewoonten in januari. | Mariimma

Reacties zijn gesloten.