Financieel plan 2017

We gaan vandaag alweer onze tweede week van 2017 in en afgelopen vrijdag werkte ik mijn overzichtje bij met de uitgaven en inkomsten van de laatste twee weken. Mijn jaarplanning qua uitgaven had ik al veel eerder af, maar het leek me wel een leuk idee om mijn overzichten van de afgelopen drie jaar eens naast elkaar te zetten.

Veel financiële bloggers doen geheimzinnig over hun uitgaven. Ik niet. Zou niet weten waarom, misschien kan iemand me dat uitleggen? Ik blog immers anoniem maar ook als dat niet zo was, kan ik eigenlijk niemand bedenken die niet van me zou mogen weten wat ik uitgeef.

Nou gaat een vergelijking niet helemaal goed, omdat ik in 2014 en 2015 een nét wat andere indeling hanteerde dan in 2016. Zo heb ik pas in 2016 de abonnementen en verzekeringen uitgesplitst, ook de splitsing tussen heffingen en energie is fictief in de voorgaande jaren. In 2016 splitste ik voor het eerst de kosten voor “leuke dingen” en “vakanties” en voor”boodschappen” “persoonlijke verzorging”.  In eerdere jaren hield ik dan weer “goede doelen” en “kadootjes” apart en nu niet meer. Voortschrijdend inzicht en zo…
En ja… ik denk dat ik de kattenbrokken bij de boodschappen ga tellen en andere poezenkosten, zoals de dierenarts, bij “onvoorzien”, waar al mijn zorgkosten terecht komen.


Toch geeft onderstaande overzicht een aardig idee van hoe mijn uitgaven zich de afgelopen jaren ontwikkeld hebben…

naamloos

Het is vooral erg leuk om te zien dat mijn vaste uitgaven sinds 2014 zo afgenomen zijn, maar dat komt voornamelijk doordat mijn inkomstenbelasting zo veel lager geworden is. En die daling houdt natuurlijk verband met dat er veel minder geld inkomt dan in 2014, feitelijk is het dus zéker niet zo dat ik zo’n schep geld over houd.
In 2014 had ik nog een BV en bijbehorend DGA-salaris. Tegenwoordig leven we van de winst van mijn eenmanszaak, toch wel een verschil…
Sinds 2015 en zéker sinds ik geen extern kantoor meer huur, kan ik wel wat makkelijker bepaalde kosten “op de zaak” wegschrijven. Mijn kosten voor internet en telefoon, bijvoorbeeld. Dat is fiscaal natuurlijk wel voordeliger.
Ik breng overigens de teruggaaf van het jaar ervoor, in mindering voor het jaar erna. Dat klopt niet, weet ik. Maar ik heb nu eenmaal een vrouwenlogica en die volg ik graag als het om mijn eigen financiën gaat…
In mijn zakelijke administratie doe ik het wel gewoon volgens de regels.

Met het dalen van mijn hypotheekschuld bij de bank, stijgen de betalingen aan mijn BV. Dat voelt als vestzak – broekzak. Dat geld – rente op mijn hypotheekschuld aan de BV – wordt netjes overgemaakt naar de bankrekening van de BV, en die pot gaat weer uitgekeerd worden na mijn pensioen. Voor grote tegenslagen is die pot ook mijn buffer, in dat geval moet er wel nog dividendbelasting betaald gaan worden. Ik heb besloten dat 2017 het laatste jaar gaat zijn dat ik de hypotheekschuld bij de BV laat oplopen.
Feitelijk is mijn hypotheekschuld dus even hoog als toen ik begon met aflossen. Ik heb nog evenveel recht op HRA. Maar in plaats van rente te betalen aan mijn minst favo bank, spaar ik voor mijn pensioen. Veel leuker.
Al 2017 een goed jaar wordt, dan zal dat wellicht niet eens nodig zijn en kan ik gewoon aflossen van wat ik dit jaar ga verdienen.

Dit jaar gaat Zonne beginnen met haar hobby’s. Haar lijstje wordt steeds langer: ze wil op pianoles, dansles, “zingles” en turnen. Maar in ieder geval zal er gezwemlesd moeten gaan worden…  Een inschatting van de kosten hiervoor heb ik begroot op de post “abonnementen”. Ik wil niet te veel kostenposten, namelijk…

Ik denk overigens dat ik als “arme sloeber” wellicht in aanmerking kom voor een gemeentelijke bijdrage aan haar “lesgeld”. Dat moet ik nog even gaan uitzoeken deze maand…

Anyway… dit is het plan. Maar één en ander hangt natuurlijk helemaal samen met de inkomsten in het komende jaar.

Tussenstand van de maandvoornemens:

Het nieuwe ochtend ritueel:
Op tijd naar bed: dat is gisteren niet echt gelukt. Ach ja. Zaterdagavond…
Broodtrommeltje: nvt.
Yoga in de ochtend: Nope. Morgen weer een kans…

Social Media dieet: De hele dag op stap, dus geen probleem om niet aan die phone te hangen.
Gestructureerder werken: Vandaag was ik vrij.
Meer thee drinken: Genoeg.

Daglicht: 1 minuut en 50 seconden erbij, vandaag!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, financieel-plan, geld, voornemens en doelen. Bookmark de permalink .

9 reacties op Financieel plan 2017

  1. Bas zegt:

    Ik zou inkomstenbelasting er helemaal uit halen. Die hebben betrekking op je inkomsten, niet op je uitgaven.

    Like

  2. Oh, dat werkt wel makkelijker om ook een plan op te stellen, volgens mij! Ik ben voor zover ik weet niet speciaal geheimzinnig over mijn uitgaven en als ik het wel ben, is het puur omdat ik ze zelf ook niet in beeld heb. Daar zou ik eigenlijk wat aan moeten doen. Misschien toch maar eens dat ding bekijken dat de Rabobank nu geloof ik ook heeft.

    Leuke maandvoornemens ook! Succes met je plan in ieder geval, dat komt vast goed!

    Like

  3. mariimma zegt:

    Nee. Mijn buffer is in orde en sparen is niet rendabel… dus als ik meer verdien dan ik volgens plan ga uitgeven, dan ga ik meer beleggen en/of aflossen.

    Like

  4. Wat leuk, zo’n vergelijkend overzichtje!
    Ik ga er ook eens voor zitten denk ik.

    Ga je ook nog concreet met je plan aan de slag als blijkt dat je niet uitkomt? Of kijk je hier volgend jaar pas weer naar? 🙂

    Like

    • mariimma zegt:

      Ik houd mijn uitgaven iedere week / twee weken bij. Ondanks dat het niet echt persé budgetten zijn, zijn het natuurlijk wel gewoon richtlijnen. Door de bedragen te delen door 12, heb ik mijn richtlijnen per maand.

      Als ik na anderhalve week al voor 250 euro boodschappen gedaan heb (stel….) dan houd ik me als vanzelf een beetje. In.

      Like

  5. Ivy zegt:

    Je hebt je er goed in verdiept.
    In tijden van krapte maakte ik vroeger ook allerlei overzichten en probeerde ik zuinig te zijn, maar zodra het beter ging, hield ik ermee op.
    Nu is het niet meer nodig, we geven uit wat we nodig vinden, de hypotheek is afgelost en we komen nooit tekort.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Gelukkig is er hier geen krapte. Toch helpt het bijhouden van mijn uitgaven me, om de rem erop te houden wat betreft gedachteloos “crap” kopen en in plaats daarvan overal een beetje op bezuinigen (kleding, beetje op de boodschappen) en lekker geld uit te kunnen geven aan de dingen die ik echt belangrijk vind.
      Zoals vakantie en door in de toekomst hypotheekvrij te zijn.

      Like

  6. Pingback: Hoe hoog je uurloon kan zijn als je het druk hebt… | Mariimma

Reacties zijn gesloten.